33 מיליון דולר - מחיר שיא לדיוקן עצמי של מאנה בסותבי'ס לונדון

ציורו של מאנה, שעמד במרכז המכירה אמש, נחשב נדיר במיוחד - כיוון שמדובר באחד משני ציורים ידועים של דיוקן עצמי מאת האמן והיחיד שנמצא בשוק הפרטי

דיוקן עצמי של אדואר מאנה מ-1878 נמכר אמש (ג') במכירה פומבית של סותבי'ס בלונדון ב-22.4 מיליון ליש"ט (33.1 מיליון דולר). זהו מחיר שיא לאמן האימפרסיוניסט במכירה פומבית.

המכירה כולה הניבה 112.1 מיליון ליש"ט (165.6 מיליון דולר). הסכום נותר אמנם בטווח ההערכות הנמוכות של בית המכירות, אך בסותבי'ס סיכמו את המכירה בשביעות-רצון.

ציורו של מאנה, שעמד במרכז המכירה אמש, נחשב נדיר במיוחד כיוון שמדובר באחד משני ציורים ידועים של דיוקן עצמי מאת האמן, והיחיד שנמצא בשוק הפרטי. לפי ה"ניו יורק טיימס", המוכר הוא סטיבן כהן, מיליארדר קרנות הגידור שהחזיק בו במשך כעשור, והציע אותו למכירה כיוון שהוא מתעניין כיום באמנות מודרנית ועכשווית יותר.

יצא בהפסד?

לפי הערכות רכש כהן את היצירה במכירה פרטית תמורת 35-40 מיליון דולר. אם הפרטים נכונים, הרי שנדנדת המחירים בשוק האמנות אינה נוטה תמיד לטובת המוכר. עם זאת, יש להניח שאצל כהן הטעם קובע ולא שורת הרווח. לאחרונה, לפי הדיווחים, רכש עבודה של ג'ספר ג'ונס ב-110 מיליון דולר.

למרות חשיבותו של מאנה בין האימפרסיוניסטים, עבודותיו אינן נחשבות ל"להיטים" במכירות פומביות, ואספנים מעטים מתחרים עליהן.

למרות שבירת השיא, המחיר משקף את ההערכה הנמוכה בלבד, בעוד שסותבי'ס קידמה את הציור וקיוותה להגיע לסכום הגבוה בעוד 10 מיליון דולר. היצירה כמעט שנותרה על המדף כאשר קונה יחיד, סוחר אמנות מניו יורק, הציע את הסכום, ללא מתחרים, ולא ידוע עבור איזה לקוח. המכירה של סותבי'ס פתחה את הסדרה העונתית בת שבועיים של מכירות אמנות בלונדון, שמקיימים בתי המכירות הגדולים. תוצאותיה שולחים לשוק אותות חיוביים המאשרים את העניין שמגלים המשקיעים ביצירות איכות, ואת נכונותם להוציא סכומים נכבדים ליצירות נדירות.

הז'אנר האימפרסיוניסטי ויצירות מודרניות לא איבדו מקסמם, ובשבוע הבא יעמוד למבחן קציר היצירות שהצליחו לאסוף בתי המכירות באמנות עכשווית. עוד קודם לכן, הערב (ד'), תתקיים מכירת האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית של כריסטי'ס, המתחרה העיקרית של סותבי'ס.

במרכז המכירה תעמוד יצירה של פיקאסו מהתקופה הכחולה, "דיוקן אנחל פרננדז דה סוטו", ידידו של האמן, המצויר כשהוא יושב בבית קפה ולוגם אבסינת. העבודה מוצעת למכירה על-ידי קרן התיאטרון של אנדרו לויד וובר. היא מוערכת ב-31-41 מיליון ליש"ט (46-60 מיליון דולר), לאחר שהמלחין והמפיק האגדי רכש אותה ב-1995 תמורת 21 מיליון דולר.

כריסטי'ס מצפה לסכום כולל של 164-231 מיליון ליש"ט (215-340 מיליון דולר). אם תשיג אפילו את ההערכה הנמוכה תהיה זו המכירה הגבוהה ביותר של כריסטי'ס בלונדון אי פעם.

אדואר מאנה / צלם: בלומברג
 אדואר מאנה / צלם: בלומברג