מה ההבדל בין מוצרים דרמו-קוסמטיים למוצרי קוסמטיקה רגילים?

הם זולים יותר ממוצרי קוסמטיקה רגילים, ומספקים מענה כמעט רפואי לבעלי עור רגיש - אז מה הפלא שרופאי העור ממליצים על המוצרים הדרמו-קוסמטיים, וברשתות הפארם מפנים להם עוד ועוד מקום על המדף?

המוצרים הדרמו-קוסמטיים - אותם קרמים המשלבים תכונות של מוצרים קוסמטיים עם תכונות של תכשירים רפואיים - כבר לא ניצבים על מדף נסתר ומבודד בבית-המרקחת, בין משחות השיניים והפלסטרים, אלא הולכים ותופסים מקום בולט, ומציעים מגוון רחב של פתרונות גם לבעיות עור וגם לבעלי עור רגיש, לצד מוצרים לטיפוח יומיומי: לחות, הזנה ואנטי-אייג'ינג.

מחיריהם של המוצרים הדרמו-קוסמטיים לרוב נמוכים יותר בהשוואה לתכשירי קוסמטיקה רגילים המשמשים לאותה מטרה, במיוחד בבתי-המרקחת של קופות-החולים. הענף, שהתרחב מאוד בשנים האחרונות, מוערך ב-100 מיליון שקל בשנה.

אחד המהלכים הבולטים בימים אלה הוא שיתוף-פעולה בין ענקית התרופות טבע לבין חברת AHAVA - שיתוף שמשקף אולי יותר מכל את החיבור בין הפן התרופתי לפן הקוסמטי, ויבוא לידי ביטוי בסדרת מוצרים דרמו-קוסמטיים.

כל המומחים בתחום מדגישים כי יעילותם של התכשירים נבדקת בבדיקות קליניות ובפיקוח דרמטולוגי, והם מיוצרים על-פי התקנים הקפדניים של התעשייה הפרמצבטית, ומיוצרים תחת סטנדרטים קפדניים של בריאות ובקרת איכות גבוהה.

עם זאת, חשוב לציין כי למוצרים דרמו-קוסמטיים לא קיים תו תקן. במשרד הבריאות מסבירים זאת בכך שהתקן מתייחס למוצרים המוגדרים או כקוסמטיקה או כתרופות. אין הגדרה כזו של דרמו-קוסמטיקה, ולכן לא מאשרים כזה דבר ולא קוסמטיקה רפואית.

כמו כן, נמסר מהמשרד, החברות לא רשאיות להגדיר עצמן כדרמו-קוסמטיות על דעת עצמן. משרד הבריאות מפקח על כל מוצרי הקוסמטיקה המאושרים על-ידו ונמכרים בארץ.

אמנם לא קיים תו תקן למוצרים דרמו-קוסמטיים, אבל על מנת לצרף התוויה טיפולית כלשהי ולהגדיר מוצר כמתאים לטיפול בבעיות עור או לשימוש לעור רגיש, מחויב המותג להציג למשרד הבריאות מבחנים שנעשו למוצר על מנת להוכיח את יעילותו ובטיחותו.

שווה לעשות שופינג

בין המותגים הישראלים הבולטים האחרים: ד"ר עור, מדידרם, סבוקאלם, לקטופיל ועוד. לאחרונה ניתן להבחין במגמה נוספת של חברות קוסמטיקה מוכרות המשיקות ליין מוצרים דרמו-קוסמטיים, כדוגמת GIGI אשר השיקה את הסדרה "דרמה קליר" המיועדת לטיפול באקנה ובעור שמן ובעייתי, רופאי העור ד"ר דב קליין וד"ר קלרה קרבלניק, המציעים תכשירים דרמו-קוסמטיים לצד תכשירי הטיפוח הרגילים, והקוסמטיקאית חווה זיגבוים, המציעה מוצרים להבהרה, טיפול באקנה ואנטי-אייג'ינג.

עוד מותגים בולטים: וישיי, אוון, גלניק, ביודרמה, דרמלוג'יקה, ד"ר מיורד, לבואינה, והמותג הצרפתי 'לה רוש פוזה', שהושק בימים אלה ומציע מגוון עשיר של תכשירים.

כאמור, מהשוואת מחירים שביצע "גלובס" בין מוצרי דרמו-קוסמטיקה הנמכרים בבתי-המרקחת של 4 קופות חולים וברשתות הפארם, עולה כי המחירים הזולים יותר מוצעים לרוב בבתי-המרקחת של קופות-החולים. כדאי גם לעקוב אחר המבצעים המוצעים לעיתים ברשתות הפארם המוזילים באופן משמעותי את המחיר.

מענה לבעיות שונות

התכשירים הדרמו-קוסמטיים נותנים מענה לטווח רחב של בעיות עור, מטיפול בעור רגיש ואדמומי, בעיות אקנה, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור), או עור יבש במיוחד, ועד להתמודדות יעילה עם קשקשת ועם העלמת כתמים.

"תכשיר דרמו-קוסמטי יעיל למשל במקרה של סבוריאה", מסבירה ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור. "מדובר במחלה דלקתית של העור המתבטאת בעור אדום וקשקשים שומניים בזויות האף, גבות קו השיער. המחלה היא בעלת אופי כרוני עם החמרות לסירוגין. בעת ההתקף יינתן תכשיר רפואי המבוסס על סטרואידים, שעקב תופעות לוואי לא ניתן להשתמש בו יותר משבועיים. בין ההתקפים החריפים אפשר להשתמש בקרמים דרמו-קוסמטיים המרגיעים את העור".

ד"ר דב סטמפלר, רופא עור ויועץ של חברת ד"ר עור, מוסיף כי "תכשירים דרמו-קוסמטיים מספקים מענה אמיתי לבעיות עור שונות כמו אקנה, סבוריאה, הבהרת כתמים, נשירת שיער, הזדקנות העור ועוד. השימוש מומלץ כתוספת לטיפול תרופתי או כטיפול בפני עצמו".

הדרמו-קוסמטיקה לא מיועדת רק למי שסובל מבעיות עור. לדברי ד"ר לנדאו, בעלי עור רגיש או עור עם אלרגיה למרכיבים הנמצאים בקוסמטיקה רגילה, יכולים גם הם ליהנות משימוש במוצרים דרמו-קוסמטיים".

אורלי רובינסון, מנהלת תחום דרמו-קוסמטיקה בחברת מדיליין, מוסיפה כי התכשירים מתאימים גם לאחר ניתוחים פלסטיים וטיפולים חודרניים בעור הפנים על מנת לא לייצר אלרגיות.

"המוצרים מבוססים על ידע מתעשיית התרופות, ומצד שני הם בעלי מרקמים נעימים ונוחים לשימוש יומיומי", מסבירה רובינסון. "בדומה לתרופות, ושלא כמו במוצרים קוסמטיים רגילים, נושאים המוצרים הדרמו-קוסמטיים תאריך תפוגה וסימון שימוש מיום הפתיחה".

לצד התכשירים הטיפוליים ניתן למצוא גם תכשירים דרמו-קוסמטיים המיועדים לטיפוח יומיומי, להגנה מפני השמש ולאנטי-אייג'ינג.

לדברי ענת פרידמן, מנכ"לית חברת ד"ר עור, "קיימת חלוקה בין מוצרי קוסמטיקה רגילה, המותאמת לשימוש לעור רגיל, לבין מוצרי דרמו-קוסמטיקה, שהם יותר טיפוליים בהגדרתם ומתאימים לטיפול לבעיות עור שונות. אולם, בשנים האחרונות היטשטש ההבדל המהותי בין שתי המחלקות, וכיום התרחבה קטגוריית הדרמו-קוסמטיקה ומגוון המוצרים המוצעים בה רחב ומציע גם מוצרי טיפוח 'רגילים'".

הדרכה מקצועית

בשל הצורך לקבל עזרה והנחיה ולהתאים את המוצר לצורכי העור על-ידי רוקחים או יועצים מומחים, נמכרים המוצרים בבתי-מרקחת פרטיים או ברשתות הפארם במדפים הנמצאים ליד בית-המרקחת.

"המכירות בתחום זה עלו השנה ברשת ב-64% לעומת השנה שעברה, הודות להדרכה של יותר יועצים ובמקביל מבצעים רבים ואטרקטיביים", מספר חאתם עמשה, הרוקח הראשי של ניו-פארם".

ניר מיכאלוביץ, רוקח וסגן מנהל מחלקת סחר בית-מרקחת וטבע בסופר-פארם, מוסיף: "ניכרת צמיחה בביקוש, והמגמה היא להפוך את מדפי הדרמו-קוסמטיקה ליותר אטרקטיביים ולמצב אותם באופן בולט, תוך שימת דגש על יעוץ מקצועי ועל מבחר גדול".

בבתי-המרקחת של קופות-החולים נמכרים מותגים דרמו-קוסמטיים ללא מרשם רופא. קופת-חולים מכבי אף השיקה לאחרונה את המותג 'דרמיקס קאר', הכולל סדרות טיפוליות לפנים ולגוף.

יתרונות במוצרים דרמו-קוסמטיים

- מתאימים לכל סוגי העור, גם לעור רגיש במיוחד.

- לרוב מחיריהם נוחים יותר מאלה של מוצרי קוסמטיקה רגילים.

- מומלצים כתוספת לטיפול תרופתי או כטיפול בפני עצמו.

- נטולי בושם ומתאימים לאלרגיים לחומרי הבישום.

11
 11