אושרה ייצוגית נגד אגף המכס: גבה מע"מ לא חוקי על שיחות לחו"ל

בתביעה נטען כי נגבה מע"מ בגין שיחות טלפון מהארץ לחו"ל שהתבצעו עם כרטיסי חיוג או גוביינא ■ השופט מגן אלטוביה: "חוק המע"מ קובע כי מתן שירות בחו"ל בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל היא עסקה שלא תחויב במע"מ"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד אגף המכס והמע"מ, בטענה כי גבה באופן לא חוקי מע"מ באמצעות חברות ישראליות לטלפוניה בינלאומית, בגין שיחות טלפון מהארץ לחו"ל שהתבצעו עם כרטיסי חיוג או גוביינא.

"חוק המע"מ קובע כי מתן שירות בחו"ל בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל היא עסקה שלא תחויב במע"מ. ניתוח עסקאות שיחות הטלפון לחו"ל באמצעות כרטיסי חיוג או גוביינא מלמד כי יוזם השיחה שהנו מקבל השירות העיקרי 'צרך' את השירות בהיותו בחו"ל, ולכן יש להעניק לו כצרכן את הקלת המס", כתב השופט מגן אלטוביה.

במסגרת התביעה שהוגשה, באמצעות עוה"ד דורון לוי ומיכל רוזנברג, טענו התובעים, יהושע גווילי, נאוה רוזנבלט ועליזה פולק, כי המדינה אינה רשאית לגבות מע"מ בגין שיחות טלפון מסוגים אלה, מכיוון שמדובר בשירות הניתן בחו"ל, וככזה הוא פטור ממע"מ על-פי החוק.

אגף המכס טען מנגד כי המע"מ בגין השיחות לחו"ל שבוצעו באמצעות כרטיסי חיוג או גוביינא נגבה כדין. לטענתו, "השירות של העברת שיחות הטלפון ליעדן בחו"ל בוצע על-ידי תשתית המצויה בישראל: המרכזייה, המחשוב, מאגר הנתונים ומענה אנושי בעת הצורך ניתנו בישראל".

אגף המכס הוסיף וטען כי בעת ביצוע שיחות לחו"ל, במיוחד כשמדובר בשיחת גוביינא, "שני המשוחחים נהנים באותה מידה מהשירות, היינו מיצירת הקשר ביניהם, ולכן המתקשר צריך לשלם מע"מ בגין שיחותיו".

המחוזי דחה את טענות אגף המכס, אישר את הגשת התביעה הייצוגית, וציין כי קבוצת התובעים תכלול את הצרכנים שהתקשרו לחו"ל באמצעות גוביינא וכרטיסי חיוג, בתקופה שמ-20.10.98 ועד להגשת התביעה ב-28.9.2000. (ת"מ 124-08).