מזרחי טפחות במגעים לרכישת דקסיה ישראל לפי 600 מ' ש'

הקבוצה הצרפתית-בלגית פנתה לבנקים ישראליים למכירת הבנק במחיר הגבוה ב-50% מהמחיר בבורסה ■ הקבוצה החליטה להפסיק פעילותה בישראל: "אינה נמנית על מדינות הליבה"

קבוצת דקסיה הצרפתית-בלגית (DCL) החלה במגעים עם בנקים ישראלים למכירת בנק דקסיה ישראל שבשליטתה (65%) לבנק ישראלי, על רקע רצונה לצאת מפעילותה בישראל. "לגלובס" נודע כי נערכו גישושים עם לפחות שני בנקים, אחד מהם הוא מזרחי טפחות שבניהול אלי יונס. דובר מזרחי טפחות בחר שלא להתייחס לידיעה.

תג המחיר שהציבה דקסיה לבנק הוא 600 מיליון שקל, המשקף מכפיל הון (מחיר חלקי הון עצמי) של 1.1 וגבוה ב-50% מהמחיר הבורסאי. מקור המעורה המו"מ הגדיר את המחיר כ"יקר מאוד, בלתי קביל ונועד לצורכי פתיחת משא ומתן בלבד". בדקסיה מעוניינים למכור את הפעילות לבנק קיים, על מנת לזרז את האישורים הרגולטוריים.

עוד מעריכים, כי על מנת להקל על מכירת הבנק בכוונת דקסיה ליזום הצעת רכש למניות הבנק שבידי הציבור. כיום מחזיק הציבור ב-35% מהמניות ששוויין 138 מיליון שקל.

"זרוע חשובה"

יציאת דקסיה מישראל היא חלק מהתייעלות קבוצת דקסיה והתמקדותה במדינות הליבה, אשר ישראל אינה נמנית עמן. ממשלות צרפת ובלגיה הלאימו את קבוצת דקסיה בספטמבר 2008, לאחר שעמדה בפני פשיטת רגל בתקופת המשבר. סיבה נוספת היא לחצים פנימיים בבלגיה להפסיק את פעילות דקסיה בישראל, על רקע פוליטי.

דקסיה, בניהולו של דוד קאפח, הוא בנק זעיר עם סניף אחד המתמחה באשראי בסקטור המוניציפלי. סקטור זה מהווה 87% מהאשראי שנותן הבנק. דקסיה מוביל את תחום האשראי לרשויות מקומיות עם נתח שוק של 36% לפני פועלים (31%) ובנק לאומי (25%). דקסיה איבד בסוף 2008 את הבלעדיות על מימון הרשויות המקומיות דרך המדינה. זאת בעקבות החלטת החשב הכללי שלא לערוך מכרז בעניין ניתוב מענקים מהמדינה לרשויות מקומיות, אלא לאפשר לכל רשות מקומית לבחור את הבנק שעמו תרצה לעבוד.

עד אז היה לבנק מעמד בלעדי של סוכן בניהול ההתחשבנות ההדדית בין הממשלה לרשויות מקומיות. למרות זאת הגדיל הבנק את נתח השוק שלו מ-33% ל-36% ב-2009.

יחס הלימות הון גבוה של מעל 20%

הרווח של דקסיה ב-2009 היה 50 מיליון שקל, והתשואה על ההון העצמי הגיעה לשיעור של 9.8%. לדקסיה תלות בעייתית במגזר אחד (רשויות מקומיות) אשר בו התחרות גדלה והולכת. כפועל יוצא נאלץ הבנק להחזיק הלימות הון גבוהה מאוד של 20.3% בהשוואה ל-13.5% - הרף המינימלי שנקבע לבנק על ידי בנק ישראל.

קאפח הכחיש את הכוונה למכור את הבנק ואמר בתגובה: "השמועות על מכירת הבנק הינן ללא בסיס. קבוצת דקסיה רואה בחברה-הבת הישראלית זרוע חשובה, והפעילות העסקית בין חברת האם לבין דקסיה ישראל פועלת כרגיל. בהודעה לעיתונות שפרסמה קבוצת דקסיה העולמית בפברואר בנוגע לצמצום פעילויות גלובליות של הקבוצה, צוינו במפורט החברות-הבנות המיועדות למכירה במהלך 3 השנים הבאות, ואין כל אזכור של דקסיה ישראל".