התובעת בתיק נדב גרינשפון: "הפליליות במקרה זה פחות מובהקת"

עו"ד אילנה מודעי מפרקליטות מיסוי וכלכלה הציגה את הסדר הטיעון שנערך עם סגן יו"ר אפריקה ישראל, שהואשם בעבירת מידע פנים בפרשת פוקס-ממורנד ■ עפ"י ההסדר, גרינשפון ישלם קנס של 750 אלף שקל - ללא הרשעה

"נדב גרינשפון נועץ עם מקורבו, לא הזהיר אותו מפני שימוש במידע פנים, לא בדק אם הוא לא מחזיק בנייר הערך, ולא שקל בקפידה את נושא ההתייעצות והסיכונים שכרוכים בה לפגיעה בציבור המשקיעים. יחד עם זאת, הוא חף מכל כוונת רווח לו או לאחר, והפליליות במקרה זה פחות מובהקת".

כך טענה הבוקר (ב') עו"ד אילנה מודעי מפרקליטות מיסוי וכלכלה, שהציגה את הסדר הטיעון שנערך עם סגן יו"ר אפריקה ישראל נדב גרינשפון, שהואשם בעבירת מידע פנים בפרשת פוקס.

הפרקליטות הגיעה עם גרינשפון להסדר טיעון, לפיו הוא ישלם קנס של 750 אלף שקל ויבצע עבודות לתועלת הציבור ללא הרשעה.

הפרשה מתייחסת לתקופה שגרינשפון כיהן כסמנכ"ל בחברת ממורנד, שהיא חברה בבעלות לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל.

תחילת הפרשה ב-24 לנובמבר בשנת 2004. חברת פוקס דיווחה לראשונה כי היא מנהלת משא-ומתן עם חברת ממורנד לצורך הקמת רשת חנויות תחת המותג פוקס - ברוסיה ובמדינות חבר העמים. במקרה שהמשא-ומתן יעלה יפה, היתה אמורה פוקס להקצות לממורנד 1.1 מיליון מניות רגילות של פוקס, המהוות כ-10% מהון המניות המונפק והנפרע של פוקס לאחר ההקצאה, כנגד תשלום במזומן לפי שער של 2,750 אגורות למניה.

על-פי החשד, בטרם הדיווח מסרו אנשי פנים שונים בפוקס וממורנד את את מידע הפנים שהיה בידם למקורביהם, אשר רכשו מניות פוקס במהלך המסחר בבורסה, וזאת בהחזיקם במידע הפנים שנמסר לידיהם. מרגע הדיווח הראשוני ועד השלמת ההסכם, שיצא בסוף אל הפועל ב-23 בינואר 2005, טיפסה מניית פוקס בכ-50%.

גרינשפון לקח אחריות

גרינשפון מואשם כי נועץ בעניין זה עם אלון וגנר, שהיה מנהל תיקים שטיפל עבורו בהשקעות בניירות ערך. וגנר, כפי שציינה היום עו"ד מודעי, השתמש במידע לביצוע עיסקאות של מאות אלפי שקלים.

לדברי עו"ד מודעי, אין ספק כי גרינשפון חף מכוונת רווח לו או לאדם אחר. יחד עם זאת, "הוא לא הקפיד בכללי התייעצות כלשהם, לא נקט בזהירות כלשהי, חשף את עצמו לסיכון שאחר יעשה שימוש - ואחר אכן עשה שימוש. כל זה מקים עבירה".

עו"ד מודעי ציינה כי גישה שמרנית מצד הפרקליטות היתה מביאה לניהול הליך ממושך. ואולם, במקרה הזה הנסיבות הן שגרינשפון הודה ולקח אחריות - והביע נכונות לקבל על עצמו עונש בדמות קנס גבוה.

לדבריה, כל הנסיבות האלה מצד אחד מעבירות מסר מרתיע בכל הנוגע לביצוע עבירות מתחום מידע פנים. יחד עם זאת, הרשעה במקרה של גרינשפון תמנע ממנו ללא הצדקה כהונה בתפקידים שונים בשוק ההון. "מדובר במקרה", ציינה עו"ד מודעי, "שהפליליות בו פחות מובהקת".

גרינשפון מיוצג בידי עורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני.