סלינגר: "חברות לא מחזירות חוב - הן ממחזרות והמינוף גבוה"

מנכ"לית S&P מעלות, בכנס הפיננסי של איגוד החברות הציבוריות ודי.סי. פייננס: "עם זאת עדיין רואים מרכיב משמעותי של תחזית דירוג שלילית" ■ "ניצנים חיוביים בסיכון האשראי של חברות ב-2010"

לאחר שתי העלאות דירוג של חברות נדל"ן בשבוע שעבר, דורית סלינגר, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, אמרה היום בכנס הפיננסי של איגוד החברות הציבוריות ודי.סי. פייננס כי במעלות "רואים ניצנים ראשונים חיוביים סלקטיביים ב-2010 בחברות בישראל לגבי סיכון האשראי, אבל יחד עם זאת עדיין רואים מרכיב משמעותי של תחזית דירוג שלילית. ירדנו בתחזית השלילית (נגטיב אאוטלוק) משיעור של 55% ל-45%, זה אמנם שיפור אבל עדיין הנטייה שלילית", לדבריה.

עוד אמרה סלינגר כי "רמות המינוף של החברות עדיין גבוהות. חברות לא מחזירות חוב, אלא ממחזרות לכן רמת המינוף בשוק היא עדיין גבוהה. אבל אפשר לראות התייחסות קצת אחרת לנזילות, והחברות מתחילת לשמור על קופת נזילות לשנתיים הקרובות".

סלינגר ציינה כי "בשוק רואים מצב של ריבית נמוכה ונזילות גבוהה שמטשטשות את הערכת הסיכונים. כמעט כל מה שיוצא לשוק נרכש, לאו דווקא על ידי המוסדיים אלא על ידי הציבור".
לדבריה, "בסך הכול המשק הישראלי מוכיח חוסן ברמת המצב הכלכלי ואיכויות האשראי של חברות. תמיד אפשר להיות בריאים ומושלמים יותר, אבל בסך הכול אנחנו בצד החיובי של המטבע".

לפי סלינגר, במעלות מעריכים כי ישראל הקדימה לצאת מהמשבר לעומת מדינות אחרות בעולם. לדבריה "המשך הצמיחה שלנו היא פונקציה ישירה של קצב ההתאוששות בשווקי הייצוא המרכזיים שלנו - ארה"ב ואירופה. בעולם, עודף שימושים על מקורות עשוי להקשות על מיחזור חוב ועל עלייה בשיעורי הריבית".

סלינגר התייחסה גם לאפקטיביות הדירוג לחברות בעיתות משבר והסבירה כי "הדירוג הוא מכשיר אפקטיבי לניבוי חדלות פירעון בצורה יחסית. דירוג אומר מה היכולת של חייב לפרוע התחייבויות ביחס לחייבים אחרים, זה לא אבסולוטי, ורואים שככל שרמת הדירוג גבוהה יותר, שיעור החברות שהגיעו לחדלות פירעון נמוך יותר".

"אנחנו מבצעים עשיית שוק שהיא למעשה החייאה"

רו"ח ליאת אנזל אביאל, שותפה בקבוצת הייעוץ קסלמן וקסלמן PwC, התייחסה בדבריה לפעילות רכישות ומיזוגים בשוק כיום ואמרה כי "אפשר לראות משקיעים אסטרטגיים שחוזרים לשוק, אבל התהליכים הם יותר איטיים. למשקיעים האסטרטגיים עודפי מזומנים גדולים, הם רוצים לצמוח וישימו דגש על חיפוש של פעילויות סינרגטיות של החברות הנרכשות עם פעילותן במטרה להמשיך בשיפור ההתייעלות התפעולית אצלם".

אנזל אביאל העריכה כי יהיו יותר חברות שיימכרו סקטור פעילות ספציפי שלהן. היא התייחסה גם לפעילות הקרנות הפרטיות ואמרה כי אלה "חוזרות לשוק כדי לנצל פוטנציאל השקעה בחברות בקשיים, ויש צפי ליותר הנפקות ככלי למימוש ההשקעות שלהן. בארה"ב ב-2009 יותר ממחצית מההנפקות הראשוניות נתמכו בקרנות פרטיות, ואנחנו מניחים שזה יימשך בעולם וגם בארץ".

רו"ח ירון ייני, מנכ"ל גילאון השקעות ואחד מהפעילים המרכזיים בשוק בתחום רכישות שלדים בורסאיים התייחס בכנס לפעילותו בבורסה ואמר כי "לדעתי מה שאנחנו עושים זה עשיית שוק בחברות ציבוריות. יש כ-200 חברות שהגיעו לשוק ההון ולא מנצלות אותו - אין להן מאסה קריטית של פעילות, ויש גם חברתו שהגיעו לקשיים ורוצות לצאת מהשוק".

"בחברות אלה אנחנו מבצעים עשיית שוק שהיא למעשה החייאה, ומייצרים ערך לבעלי מניות שאיבדו ערך". עוד אמר ייני כי "אני לא ממזג חברה לפני שאני עושה סיבוב אצל החתמים כדי לבדוק אם הם יוכלו למכור את הסחורה". לדברי ייני, "יש לנו במלאי מספר שלדים ואנחנו מתאימים אותם לפי הצרכים ועדיפויות. השוק חוזר, אבל יש הרבה אי ודאות בתקופה הזו במערכת. יש אפשרות לטווח קצר להגיע לחלון פתוח ואנחנו נותנים ודאות לכניסה לבורסה בלו"ז קצר. מי שמחוץ לתהליך לא יכול להרשות לעצמו לפספס את חלון ההזדמנויות הקיים".