מידע על משחק המוות

נכון להיום ברוב האופציות על מניות העומדות לפקיעה אין כדאיות כלכלית להמרה האפשרית

בחודשים הקרובים אמורות לפקוע מספר אופציות למימוש למניות.

להלן מספר דוגמאות:

  1. אי.די.בי אופציה 4 - מועד פקיעה 9.8.10
  2. או.די.אס אופציה 2 - 1.8.10
  3. ארקו אופציה 3 - 31.8.10
  4. ביולייט אופציה 4 - 30.12.10
  5. דורי בניה אופציה 1 - 15.9.10
  6. זרח אופציה 2 - 10.8.10
  7. ישאל אופציה 2 - 4.7.10

נכון להיום ברוב האופציות העומדות לפקיעה אין כדאיות כלכלית להמרה למניות. ההמרה כרוכה בתשלום תוספת מימוש לאופציה כדי לקבל מניה. מבלי להתייחס לאיכות המניות שיתקבלו מהמימוש, האופציות עצמן נסחרות במחיר תלוש מהמציאות.

כדאי, למי שמתעניין במניות שהזכרנו, לרכוש במישרין את המניה. מהלך זול לאין שיעור מרכישת האופציה והמרתה למניה. חשוב לציין שרוב אופציות שהבאנו כדוגמאות כנראה שלא ימומשו למניות. האופציות כאמור לא ראויות להשקעה דבר שכמובן מחדד את בעיית אי כדאיות המימוש. את "הבעיה" מנסים לפתור בשיטות חריגות בשוק ההון.

בבורסה בת"א רווחות שתי שיטות מרכזיות להפחת חיים באופציות גוססות. שיטה אחת פשוטה: להאריך את חיי האופציה לעוד שנה - שנתיים. פונים לבית המשפט, במידת הצורך מכנסים אסיפת מחזיקי ניירות ערך ומקבלים הסכמות להארכת מועד הפקיעה. עוד שנה אולי האופציה תהפוך לבת מימוש בחסדי שמיים. השיטה השנייה המוכרת היטב לשועלי השוק - הודעות על מיזמים מדהימים ברחבי העולם עם תזרים הכנסות ורווח מובטח, דבר שמעורר כצפוי את המסחר במניות ובמידה מסוימת גם באופציות.

להפיח חיים בגוסס

השיטה פועלת כדלקמן: מוציאים הודעה על מו"מ ראשוני עם תאגיד יפני רב לאומי שמתעניין בהסכם עם החברה. בד"כ "ההתעניינות" מספיקה לזינוק במניה ולתחילת התבוננות באופציה. אחר כך מדליפים בשוק שאוטוטו היפנים בפנים ואם לא היפנים גם הסינים סקסיים ועוזרים כיום להודעות בורסה והמניה ממשיכה לזנק.

בינתיים מי שנלכד בסיפור רואה שהאופציה, שעדיין אינה שווה מאומה, נסחרת ב - 5 אגורות ואומר לעצמו נרכוש קצת אופציות ב - 3000 שקל שיהיה. פקודת קניה של 3000 שקל ללא לימיט (הגבלה) יכולה להזניק את האופציה ב- 28.75 כמו שקרה בתמיר נדל"ן אופציה 1 או במטיס קפיטל אופציה 3 23.9%+ בסכום כספי דל. זינוקים דומים קיימים כל יום ותכלו לראותם בטבלת "האופציות הבולטות" בגלובס.

מי שקנה יתקשה למכור לאחר הזינוק והוא עלול להישאר תקוע זמן רב באופציות המוות. אחרי הזינוקים ימצאו קונים אבל רק בירידה של 61% כבגילאון אופציה 5 שוב במחזור כספי דל ונוספות. הפטנט הוא להזרים 3000 שקל ביקוש ולסגת בהדרגה כך שב - 28.75% עליה יתבצעו עסקאות של 500 שקל בלבד. כסף קטן אבל האופציה התעוררה לחיים. כולם מקווים שפתאים נוספים יכנסו למעגל ויושיעו את האופציות. לעיתים הפתאים מבוששים להגיע.

המשקיע הסביר ישמור נפשו

חובבי הספקולציות ימשיכו לתעתע באופציות במיומנות, לנפח ולהוריד בלהטוטים שמתאימים לליאו מסי בכדורגל ולא לשוק הון מתוקן. לציבור הרחב כדאי להיזהר מסיפורי ניסים ונפלאות על תרופה לאיתור מוקדם של סרטן המוח.

מי שיתפתה לשים שקל באופציה X עלול למצוא עצמו עם סיכוי לרווח כמו בלוטו בערך. ההפסד למרבה הצער גדול מהלוטו - השקעתם בלוטו 50 שקל והם נמחקו. באופציות גם תמחקו את כספכם וגם תשלמו עמלות. שומר נפשו ירחק.

  1. ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
  2. הכותבת עשויה לסחור או להשקיע בניירות ערך המוזכרים בכתבה