דו"ח במשרד הבריאות: בתיה"ח דואגים לקופות על חשבוננו

משרד הבריאות: בתוך שבע שנים גדל היקף ההנחות שהעניקו בתי החולים לקופות פי שלושה - 700 מיליון שקל - וימי האשפוז למבוטחים קוצרו

היקף ההנחות שהעניקו בתי החולים הממשלתיים לקופות החולים זינק בשנת 2009 בכ-300 מיליון שקל, והוא עומד על 1.036 מיליארד שקל - 16% מסך ההכנסות (ברוטו) של בתיה"ח בשנה זו. כך עולה מניתוח פיננסי ראשוני שערך החשב הכללי במשרד הבריאות, דודי גרשונוביץ', אשר הגיע לידי "גלובס".

לצורך השוואה, משקל ההנחות שהעניקו בתי החולים ב-2008 (ביחס להכנסות) עמד על 12.9%, ואילו בשנת 2002 עמד על 6.5% בלבד. למעשה, בתוך שבע שנים בלבד גדלו ההנחות שניתנות לקופות החולים ביותר מפי שלושה. ההנחות לקופות החולים ניתנות במסגרת מה שמכונה "הסכמים גלובליים": הקופות משלמות מחיר מלא על כל פעולה וימי אשפוז שעוברים המבוטחים שלהן, עד תקרה מסוימת שממנה ניתנת ההנחה.

כך, לקופת החולים יש תמריץ לנתב מבוטחים לאותו בית חולים שהעניק לה את היקף ההנחות המשמעותי ביותר. עם זאת, לזינוק החד בהיקפי ההנחות יש מחיר כבד: על פי הדו"ח האחרון של מבקר המדינה, בתי החולים מקצרים במכוון את ימי האשפוז בשל התשלומים הנמוכים מקופות החולים בעקבות הנחות אלה. ההסכמים הגלובליים האלה, בצד העובדה שמספר מיטות האשפוז בישראל הוא הנמוך ביותר בעולם המערבי, הביא לכך שמספר ימי האשפוז הממוצע בישראל הוא מהנמוכים ביותר בקרב מדינות ה-OECD.

עוד התריע המבקר כי המדינה נאלצת לכסות את גירעונות בתי החולים הממשלתיים, בין היתר בשל אותה שיטה של הנחות. וזה לא הכל: שיטת ההסכמים הגלובליים הביאה לכך שמבוטחי הקופות הפכו לא פעם לבני ערובה. המקרה המוכר ביותר הוא זה של ביה"ח וולפסון. לפני שנים אחדות סירבו בוולפסון לגובה ההנחה שדרשה שירותי בריאות כללית, וזו לא נשארה חייבת: היא הפסיקה להפנות לוולפסון מבוטחים מאזור חולון, בת-ים וראשון לציון. בכך היא "ייבשה" את וולפסון תקציבית, עד שנחתם הסכם גלובלי שהסדיר את גובה ההנחה. מאבק דומה היה לכללית מול בית החולים שיבא, אולם משום שהוא ביה"חהגדול בארץ, היה לו כושר מיקוח רב יותר.

משרד הבריאות עודד עד היום חתימה על הסכמים גלובליים שכאלה, משום שהם מאפשרים לבתי החולים לאמוד מראש את היקף הכנסותהם, ובנוסף מפחיתים אשפוזים מיותרים. הבעיה היא קיצור של ימי אשפוז למי שדווקא זקוק להם. לא מן הנמנע שמנכ"ל משרד הבריאות החדש, ד"ר רוני גמזו יבקש לעשות סדר בשיטה השנויה במחלוקת הזו. גמזו הציב כמטרה את הגדלת מספר מיטות האשפוז בישראל, ואם יצליח, לביה"ח כבר לא יהיה תירוץ לקצר את ימי האשפוז. גמזו: "נצטרך להגביר את הרגולציה כדי לחזק את הבקרה על הנעשה בין הקופות לבתי החולים".