מה מספרות אוניות הסוחר

מדד ההובלה הימית הוא נביא ריאלי למצב הכלכלה העולמי - איתותיו הנוכחיים מעוררים חשש

אין חדש בתופעה שכלכלנים ואנליסטים בכירים חלוקים בדעתם לגבי כיוון הכלכלה. כיום, למשל, חלק מהם חוזה התאוששות כלכלית בארה"ב על בסיס שיפור בדו"חות רווחי החברות, עלייה בהכנסות האישיות, עלייה במדד ביטחון הצרכנים, גידול במדד הצריכה הכוללני וניוד היואן. לעומתו, מנבאים אחרים את המפולת הבאה על בסיס ירידה דרסטית של 33% במכירת בתים חדשים בארה"ב, ירידה במכירת בתים קיימים, גידול באבטלת אוכלוסייה מבוגרת, ירידה במכירות קמעונאיות, המשך מיתון בלווית אינפלציה, וברקע, סכנת קריסת בסגנון דומינו שתחל באחת ממדינות אירופה שלא תעמוד בלחץ החזרי חובותיה ולא תזכה לתמיכה נוספת מהמדינות המפותחות.

על רקע זה, יש חשיבות גדולה למדד הובלה ימית הנוגע לזרימת חומרי גלם המתניעים את הייצור בכל כלכלה בעולם. ייתרון נוסף במדד זה הוא העובדה שהוא מעודכן ליום הצפייה בו, זאת בניגוד לאינדיקטורים כלכליים אחרים, שאותם מתקנים בדיעבד, לעתים אף שלושה חודשים אחרי שניצפו.

מדד הובלה ימית של הבורסה הבלטית - (Baltic Exchange Dry Index)

המדד הוא המחיר הממוצע של עלות הובלה ימית של חומרי גלם. הוא מייצג את העלות שמשלם הצרכן הסופי לאפיקי הובלה שונים, באמצעות הבורסה הבלטית, המהווה את השוק הגלובלי לתיווך חוזי הובלה בעולם.

כדי ליצור את המדד, מציעה הבורסה מחירים על בסיס מידע הנאסף מ-20 מסלולים שונים בעולם וארבעה גדלים של אניות תובלה וכלי שיט. המדד אינו כולל מחירי הובלה למוצרים מוגמרים ולאניות נושאות מכולות, רק אוניות הנושאות חומרי גלם בתפזורת יבשה, כמו פחם, פלדה, מלט, וברזל נכנסות לחישוב המדד.

כל תקופה של התאוששות כלכלית לאחר מפולת, מאופינת בביקוש מוקדם לחומרי גלם. ככל שהביקוש לחומרי גלם עולה, עולה גם הביקוש להוביל את חומרי הגלם ליעדים המבוקשים, ומעלה את מחירי מדד ההובלה הימית ולכן מדד ההובלה הוא אינדיקטור כלכלי מוביל.

אברהם קוגל - מדד הובלה ימית
 אברהם קוגל - מדד הובלה ימית

בגרף מעלה, נמצא המדד במגמה ראשית מעלה לטווח הארוך, אך מדשדש לטווח הבינוני-קצר. במיקומו הנוכחי, 2515, התרחק המדד משיא 4,600 ב- 2009, ונמצא במרחק רב משיא 11,700 בשנת 2008.

מאז נובמבר 2009 הוא מדשדש ונע בתוך תצורת משולש המאופיין בשפלים עולים, 1500, 2200 , 2600 ו-שיאים יורדים, 4600, ו- 4100. המשולש מייצג שיווי משקל בין ביקוש להיצע במחירי ההובלה הימית. ב-17 יוני 2010 ניתן איתות מכירה ב-2900 המשקף חולשה לטווח הקצר.

מדד המשאיות

מדד המשאיות האמריקני (ATA Trucking Tonnage Index) הוא מדד האיגוד הלאומי הגדול בארה"ב בענף התחבורה וההובלה ומחושב על בסיס סקרים הנערכים בין חברי האיגוד לגבי משקל הסחורה (בטונות) המועברות על גבי משאיות מנקודה גיאוגרפית אחת לנקודה אחרת בגבולות ארה"ב. כ-70% מסך כל הסחורות, בעיקר מוצרים מוגמרים, נעות על גבי משאיות.

לאחר עליה יציבה של מדד המשאיות בששת החודשים האחרונים, הוא ירד 0.6% בחודש מאי, הירידה החודשית הראשונה מאז פברואר 2010.

מדד המשאיות מבטא את תפוקת הייצור וחוזק המכירות הקמעונאיות, בהשוואה לממד ההובלה הימית שמבטא מהביקוש לחומרי גלם.

הקשר בין כלכלה לשוק ההון

אין חדש בעובדה ששוק ההון מוביל את הכלכלה ולא היפך. הקניות בשוק ההון תופשות תאוצה כאשר יש הערכה מוקדמת, 6 עד 9 חודשים, של המשקיעים בעולם על סיבוב הכלכלה מעלה. לכן, אין פלא שעם מדד הובלה ימית אשר נתן בטווח הקצר איתות מכירה, ומדד משאיות שנחלש לאחרונה, שוק ההון הגלובלי ממשיך להיחלש ולהיות מסוכן לפוזיציות לונג, ובטווח הקצר-בינוני מצדיק כניסה הדרגתית לשורטים.

  • אברהם קוגל הינו מנתח שווקים גלובליים בכיר, מומחה עולמי בשיטת Point & Figure DWA, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, וחלק מצוות אתר www.pnf.co.il ללימודי שוק ההון.

  • ניתן ליצור קשר במייל: info@pnf.co.il

  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.