ורטהיים: "יוצרי ההון הם לא ח"כים או פקידי אוצר, אלא 'הרעים'"

מוזי ורטהיים, בעל השליטה בבנק מזרחי טפחות ובקוקה קולה, על הניסיון להגביל את שכר הבכירים: "זו שטות"■ "זו חלוקה חדה, אך המציאות אינה כזו כי אם אפורה. הרעים, כמו בעלי ההון, אינם בהכרח רעים, והטובים, כביכול המחוקקים, אינם בהכרח טובים"

"העיתונות חילקה את המעורבים בקביעת שכר הבכירים לשניים - הטובים והרעים" - כך אמר היום (ג') מוזי ורטהיים, יו"ר החברה המרכזית לייצור משקאות קלים "קוקה קולה" ומבעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות. ורטהיים אמר את הדברים בכנס של מכון "להב", בשיתוף הפקולטה לניהול של אוניברסיטת ת"א, בפאנל שכותרתו הייתה "תפקיד הדירקטוריון בבניית אסטרטגיה של תגמול". ורטהיים היה אורח הכבוד של הפאנל.

לדברי ורטהיים, "זו חלוקה חדה, אך המציאות אינה כזו כי אם אפורה. הרעים, כמו בעלי ההון, אינם בהכרח רעים, והטובים, כביכול המחוקקים, אינם בהכרח טובים". לדברי ורטהיים, "יוצרי ההון במדינה הם לא חברי הכנסת ולא פקידי האוצר כי אם אותם 'רעים' - בעלי ההון שמשקיעים את כספם בעסקים בתוך ישראל".

ורטהיים מעוניין להעביר את הטיפול בשכר המנהלים לידי בעלי המניות, ובמילים אחרות - להעלות אותו לדיון בפני האסיפה כללית. "יש ניגודי עניינים ברורים בין מחזיקי מניות קטנים בחברה ציבורית לבעלי השליטה בה. ככל ששיעור השליטה של בעל השליטה גבוה יותר - כך העניין שלו במציאת המנכ"ל הנכון משמעותי יותר".

"אלי יונס - לא רק על חשבוני"

על עלות שכרו הגבוהה של אלי יונס, מנכ"ל מזרחי-טפחות, אמר ורטהיים: "שכרו של אלי יונס אינו רק על חשבוני. יש עוד בעלי מניות בבנק המזרחי", התגונן. כדי להסביר את עלויות שכרו של יונס, הלך ורטהיים אחורה בזמן: "ויקטור מדינה, המנכ"ל הקודם, היה פיננסייר ברמה בינלאומית. בימי כהונתו, הייתה לנו משימה מאוד מורכבת והיא איחוד טפחות בתוך מזרחי. החלטנו שיונס הכי מתאים לתפקיד ולא מדינה, והחלטנו לצוד את יונס מבנק הפועלים. זה לא היה קל. גודלו של מזרחי לא מגיע לשישית מהגודל של פועלים, ולכן זה לא היה לו פשוט לשכנע אותו אך אני התעקשתי".

בניסיון לכבות את הלהבות סביב הביקורת על שכרו של יונס ציין ורטהיים כי לא רק יונס מקבל תגמול באופציות למניות כי אם גם עשרה מנהלים בכירים ועוד כ-900 בכירים. "ההיגיון במתן אופציות הוא שבעל הבית אומר למנהל 'בוא ותהיה שותף שלי כי אני מכיר ביכולות שלך'".

בתגובה להערכה כי פרסום שכר המנהלים הוא הגורם לגאות בשכר ציין ורטהיים כי "אין מנוס לחברות ציבוריות משקיפות מוחלטת של שכר הבכירים". בנקודה זו נשאל ורטהיים אם יש לו מטוס פרטי, כמו לבעלי הון אחרים, וענה "אני לא מותח ביקורת על אחרים שיש להם צעצוע יקר. כל אחד והנאותיו".

ורטהיים לא יכול היה שלא להזכיר את שלי יחימוביץ' ואמר "יחימוביץ' לא המציאה את פערי השכר". לדבריו, הצעתה להגביל את שכר המנכ"ל לפי חמישים מבעל השכר הכי נמוך היא שטות. "שכר המינימום אינו רלוונטי. חברה ציבורית צריכה לבדוק בתוכה מה הן רמות השכר של עובדיה, לקבוע חציון של שכר שנכון עבורה ואז להשוות אותו לזה של המנכ"ל".

לדבריו, שחיקה בשכר מנהלים "מיותרת", ויותר חשוב שהחברות יקבלו מרצון ולא מכפייה שינויים במדיניות תגמולים, במסגרת ניהול ממשל תאגידי תקין.