שוב צרות באשלים: אחת מ-3 המתמודדות על סף פרישה

פרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות לא מצליח להתרומם: קבוצת סולר מילניום-מנרב-אלקטרה צפויה לפרוש לאחר שניסיונה לצרף את אלסתום הצרפתית לא צלח

מועמדותה של קבוצת סולר מילניום אחת משלוש המתמודדות האחרונות שנותרו במכרז אשלים מוטלת בספק. הקבוצה, הכוללת גם את מנרב ואלקטרה אינה עומדת כיום בדרישות הסף של המכרז משום שהיא אינה כוללת חברה בעלת ניסיון בהקמת תחנת כוח קונוונציונלית גדולה.

על-רקע זה ניסתה הקבוצה לצרף אליה את חברת אלסתום הצרפתית, אך ל"גלובס" נודע כי המגעים בין הצדדים הגיעו למבוי סתום. אם הקבוצה תפרוש כתוצאה מכך יוותרו במכרז רק קבוצת סימנס-סולל-שיכון ובינוי וחברת אבנגואה הספרדית. מכרז אשלים, שהיקפו כמיליארד דולר, נחשב לפרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות. מדובר במכרז BOT לייזום, הקמה, תחזוקה ותפעול של שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות מהגדולות מסוגן בעולם ותחנה סולארית פוטו-וולטאית קטנה יותר. אם ייוותרו במכרז רק שתי מתמודדות תתקשה המדינה להמשיך בהליך המכרזי בגלל החשש לתיאום בין המתמודדים.

על-פי דרישות הסף במכרז, חייבת כל קבוצה מתמודדת לכלול גם חברה בעלת ניסיון בהקמה או בהפעלה של תחנת כוח קונוונציונלית גדולה. בישראל אין כיום חברה המסוגלת לעמוד בדרישה זו, למעט חברת החשמל המנועה מלהשתתף במכרז. על-רקע זה פנתה קבוצת סולר מילניום לאלסתום הצרפתית. מלבד אלסתום וסימנס, המתמודדת כבר במכרז, אין כמעט חברות זרות הפעילות בשוק הישראלי שעומדות בדרישות הסף.

במכרז, שפורסם במרץ 2008 השתתפו בהתחלה שמונה קבוצות, אך בהדרגה פרשו ממנו ארבע. לפני חודש דיווח "גלובס" על התפרקותה של קבוצת ויאוליה וברייטסורס תעשיות, לאחר שויאוליה החליטה לפרוש מהמכרז. ברייטסורס (לשעבר לוז 2) מעוניינת עדיין להשתתף במכרז אך היא אינה עומדת, נכון להיום, בדרישות הסף.

מספר ימים לפני הודעתה של ויאוליה הודיעה גם קבוצת כלל אנרגיה ואבנגואה הספרדית על התפרקותה לאחר שכלל אנרגיה החליטה לפרוש מהמכרז. אבנגואה, חברת ענק העוסקת גם בחשמל קונוונציונלי ממשיכה בינתיים להתמודד במכרז לבדה ועומדת ככל הנראה בדרישות הסף.

מועד הגשת ההצעות המקורי במכרז שהיה ספטמבר 2008 נדחה שוב ושוב ועומד כיום על סוף יולי. בין היתר עיכבו את המכרז מחלוקת ממושכת עם רשות החשמל שהסתיימה בפשרה ומחלוקת עם משרד הביטחון שנפתרה רק לאחרונה. בנוסף לכך, מציינים באוצר את מורכבותו הטכנית הרבה של הפרויקט, הראשון מסוגו שנעשה בישראל, המצריך בין היתר חיבור למקורות אספקת מים וגז טבעי בהיקף גדול.

תחנות הכוח הסולאריות המתוכננות באשלים אמורות להיות מהגדולות מסוגן בעולם ולספק כשני אחוזים מתצרוכת החשמל הכללית של ישראל. על-פי התכנית יוקמו באתר שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות, שכל אחת מהן תספק 80 עד 125 מגה ואט ובמקביל תוקם תחנה קטנה יותר בטכנולוגיה פוטו-וולטאית. באוצר מתכוונים להגדיל את הספק התחנה מ-15 ל-25 מגה ואט.