המדינה תסבסד: מוגבלים יעסקו במחזור פסולת אלקטרונית

כמות הפסולת האלקטרונית בישראל נאמדת ב-100 אלף טון בשנה ■ עמותת אדם טבע ודין עתרה בעבר לבג"ץ בדרישה לאימוץ חקיקה בעניין

משרד הרווחה והמשרד להגנת הסביבה יפרסמו בקרוב מכרז עבור מיזם משותף, שיאפשר למפעלי מחזור ולבתי עסק אחרים המעוניינים לבצע הסבה חלקית או מלאה לתחום המחזור, להעסיק בעלי מוגבלויות שיעבדו במחזור פסולת אלקטרונית.

הזוכים במכרז יצטרכו להעמיד לצורך העניין כ-2 מיליון שקל בשנה, ואילו משרדי הרווחה והגנת הסביבה יעמידו כ-2 מיליון שקל נוספים. הזוכים במכרז לא יצטרכו לשתף את המדינה ברווחים, אם יהיו כאלה, כתוצאה מהמחזור.

המיזם נועד בעיקר לבעלי מוגבלויות שכליות או כאלה שעל רצף האוטיזם אשר ניתן לשלם להם שכר מופחת על פי חוק, אולם במשרד הרווחה מציינים כי גם בעלי מוגבלויות פיזיות או חושיות (לקויי שמיעה וראייה) שלא השתלבו כראוי בשוק העבודה, יכולים למצוא עניין בפרויקט.

שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג סבור כי ההתעסקות עם מוצרים אלקטרוניים תמשוך יותר בעלי מוגבלויות, שחלקם הועסקו או מועסקים כיום במפעלי שיקום העוסקים בהרכבה של מוצרים "פשוטים" יותר. "אין כל סיבה שאנשים עם מוגבלות לא יהיו חלק משרשרת תעשיית ההיטק", הפליג היום הרצוג. "ליוזמה הזו ערך חשוב ביותר, שכן היא יכולה למתג מחדש את המושג תעסוקת נכים והיא תשפר את הדימוי העצמי שלהם".

ספק רב אם פירוק של מחשבים או מכשירי וידאו באמת יתרמו לשיפור הדימוי העצמי של הנכים כפי שסבור הרצוג, אולם הדבר בהחלט יתרום לאיכות הסביבה. בארץ אין מספיק מיזמים למחזור של פסולת אלקטרונית, ובאופן טבעי מוצרים אלקטרונים לא מתפרקים מעצמם. הם גם מכילים שורה של חומרים רעילים ואף מסרטנים, שיכולים לזהם את מי התהום. על פי עמותת אדם טבע ודין, כמות הפסולת האלקטרונית בישראל נאמדת ב-100 אלף טון בשנה. העמותה אף עתרה בשנת 2004 לבג"ץ, בדרישה שיאלץ את המדינה לאמץ חקיקה שתסדיר את נושא מחזור הפסולת האלקטרונית.

הזוכה או הזוכים במכרז יתבקשו להציג פריסה ארצית של מתחמי מחזור, ואילו משרד הרווחה יכשיר את העובדים במיזמים. "שילוב קהלים שונים בתהליך המחזור מהווה חלק מרכזי במימוש מהפכת הפסולת בישראל", אמר היום השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "תוכנית זו טומנת בחובה מספר יתרונות מרכזיים תרומה לסביבה במחזור הפסולת, עידוד הציבור להטמיע שיקולים סביבתיים כחלק מפעילותו היומיומית, יחד עם הערך החשוב של תמיכה בבעלי מוגבלויות והשתלבותם בתעסוקה" .