דוד פתאל: "יש חוסר כדאיות בהשקעה בענף המלונאות בישראל"

הבעלים של רשתות המלונות פתאל ולאונרדו: "היום מה שמציל אותנו באילת זה הסודנים, לא נעים להגיד. החייל המשוחרר הישראלי לא רוצה להפשיל שרוולים ולהיכנס לתוך הסירים"

בכנס לעידוד השקעות במלונאות שערך היום (ד') משרד התיירות, תקף דוד פתאל, הבעלים של רשתות המלונות פתאל ולאונרדו, את מדיניות הממשלה לעידוד הענף. "משקיעים כמו מוטי זיסר ואלי פפושדו מעדיפים להשקיע במיזמי מלונאות בחו"ל ולא בארץ - ראיה לחוסר הכדאיות הכלכלית להשקעה בתחום בישראל".

פתאל הוסיף: "הרגולציה והחסמים שמעמידים בפני יזמי מלונאות בישראל לא הגיונית. פרויקט שאני מסיים תוך שנתיים בגרמניה יכול להימשך עשור ויותר בישראל. כשפתחתי מלון בגרמניה שמעתי את ראש העיר אומר בטקס החניכה 'פתאל ולאונרדו (מותג המלונות של פתאל באירופה, א"ו) שם". שאלתי: 'מה הם אומרים?', אמרו לי: 'תודה לפתאל ותודה ללאונרדו, הבניין היה נטוש וכו''. למחרת הייתי צריך אישור מעיריית תל-אביב למשהו במלון באזל - ליקקתי לפקידה וגם אז היא שלחה אותי לעוד ארבע פקידות".

יזם המלונות התייחס גם לקשיים שלו באזורי תיירות כמו אילת וים המלח. "היום מה שמציל אותנו באילת זה הסודנים, לא נעים להגיד. יותר מזה: הם המלצרים באילת ובים המלח. החייל המשוחרר הישראלי לא רוצה להפשיל שרוולים ולהיכנס לתוך הסירים. הוא רוצה ישר להיות קב"ט". פתאל גם תקף את חוקי העבודה שיזמה חברת הכנסת שלי יחימוביץ'.

"יש אחת בכנסת, קוראים לה שלי יחימוביץ', כל שבוע יש לה חוק אחר. היא מכריחה את החיילים המשוחררים באילת לקחת כל שישה ימים חופש כדי שיסעו למשפחה. מה איכפת לה אם הם רוצים לעבוד 12 יום ברציפות? הם צעירים ורוצים להתפרנס". לדבריו, רק עלויות האנרגיה עצמם במלונות שבאזורים אלה מהווים 8%-9% ממחזור ההכנסות, לעומת "2% בכפור שצריך לחמם כל הזמן באירופה".

פתאל לא חסך את לשונו גם ממצב המלונות באזורי הביקוש. "יש פה מלונות בתל-אביב שגובים 300 דולר ללילה ואתה נכנס לחדרים ומזדעזע. גם ארנסט אנד יאנג אמור שרמת המלונות ירודה. משרד התיירות חייב להתערב. אתם רוצים להביא תיירים של 300 ו-400 דולר? אל תוותרו. "נאמר פה קודם שצריך בישראל 19 אלף חדרים עד 2015. אני אומר: 'Enjoy the ride!' "

היזם יתייחס גם לכוונה הממשלתית לשקול העתקתם של המלונות הקיימים בים המלח, וציין כי "לא יתכן שהמדינה, בחסות החברה לטיפול במלונות ים המלח, תמליץ על הפיתרון הזה רק בכדי לרצות את מפעלי ים המלח (של כי"ל, בשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר)". לדבריו, ההשקעה הכוללות במלונות נאמדת ב-2 מיליארד שקל, מתוכם כרבע באמצעות המלונות שבבעלותו. "יש סכנה שמשרד התיירות ייתן את ידו להרס התיירות בים המלח. ים המלח מועמד לאחד משבעת פלאי תבל. זה הפלא השמיני".