תאי ה-VIP במונדיאל: איך הם נראים מבפנים?

פילה יען, שרימפסים, לובסטרים, ואורחים מכובדים שצורחים בקולניות, זורקים צלחות באוויר ולא משאירים טיפים. יעל ג'רסי, ישראלית החיה בדרא"פ וממלצרת במונדיאל בתא ה-VIP בקייפטאון (בשביל 10 שקלים לשעה), מספרת חוויות

יום שני, השבוע. השעה 9:30 בבוקר. 11 שעות לפני ש-65 אלף אוהדים הרעידו את קירות האצטדיון החדש בקייפטאון במשחק שמינית גמר המונדיאל בין ספרד לפורטוגל, הגיעה יעל ג'רסי למתחם ההיערכות הלוגיסטית של פיפ"א בעיר כדי לעבור בדיקות ביטחון, ולמסור טביעת אצבע בדרך ליום עבודה ארוך של 17 שעות.

ג'רסי, 20, היא ישראלית החיה עם משפחתה בקייפטאון. ג'רסי צפתה במשחק מתוך סוויטת ה-VIP באצטדיון, יחד עם 20 חובבי כדורגל מבוססים במיוחד. "אני משמשת כמלצרית ומנהלת סוויטת אח"מים בכל 8 המשחקים שמתקיימים בקייפטאון - ואחראית בעצם על כל הצרכים של האורחים החשובים ביותר באצטדיון", היא מסבירה ל"גלובס" על הג'וב שלה.

באצטדיון ה"גרין פוינט" בקייפטאון נבנו 50 סוויטות VIP, המכילות עד 20 מושבים כל אחת ומקום מיוחד לשולחנות אוכל. שעתיים לפני המשחק מועמסים על השולחנות מטעמים מגוונים לרווחת האורחים. "התפריט כולל מנות מגוונות כמו צלעות, ירקות ממולאים, פירות ים, פילה יען, קוקטיילים, שרימפס, לובסטר וכמובן מנת הבית האפריקאית - בילטונג" (בשר מיובש ומתובל), מספרת ג'רסי, שזוכה במקרה הטוב לזנב כמה שאריות מהצלחות בסוף הערב.

ג'רסי בילתה את השנה שעברה בישראל בהתנדבות בארגונים יהודיים, ביחד עם אחיה המסיים בימים אלה קורס קצינים. עם שובה לדרום אפריקה, ניגשה למיונים של חברת כוח האדם המקומית אשר בחרה עובדים עבור פיפ"א, ועברה תהליך מתיש במיוחד כדי לזכות בג'וב היוקרתי: "כדי להיות מלצרים בסוויטות עברנו 4 ימי הכשרה ויום נוסף שהיה בעצם מרכז הערכה בו הוחלט מי יועסק ובכמה משחקים. מתוך 250 שנשכרו לעבודה והחלו בהכשרה - רק 50 נבחרו לעבוד במשחקים". ג'רסי, אגב, היא אחת מ-2 הלבנים היחידים שנכללו ב-50 המאושרים, ואחת מ-10 הלבנים היחידים מכל 700 העובדים באצטדיון בקייפטאון, הכולל גם את המוכרים בקופות השונות, הסדרנים וה"רצים" שמסייעים להפקה ולניהול המשחק.

מחיר הסוויטה: עד 1.6 מיליון דולר למשחק

"לכל העובדים כאן יש תחושה ענקית של שליחות", מספרת ג'רסי. "סיפרו לנו בהכשרה שמחירה של סוויטה יכול להגיע במקרה קיצוני עד לסכום של 1.6 מיליון דולר למשחק עבור כל 20 המושבים, ושהמחיר המינימאלי לכיסא לאדם בסוויטה עומד על 20 אלף ראנד" (כ-10,000 שקלים).

באצטדיון 3 אזורי "עילית" שונים: הנחשב ביותר הוא ה"פיפ"א לאונג'" - מתחם סגור ומאובטח במיוחד בו מצויים אורחים מיוחדים של מארגני הטורניר וממשלת דרום אפריקה. הלאונג' בקייפטאון זכה עד כה לארח את הנסיך וויליאם, מנהיגי מדינות רבים וכן את הדוגמנית פריס הילטון.

האזור השני הוא סוויטות האח"מים אשר רובן נרכשו ע"י נותנות החסות של הטורניר, ובהן חברות התעופה "סאות' אפריקן אירליינס"(SAA), "אמירייטס", וענקית הסלולר המקומית MTN. "בסוויטה שאני אחראית עליה, זו של חברת SAA, התארחו עד עכשיו הרבה שחקנים בריטיים וגם בכירים בממשל הדרום אפריקאי", מספרת ג'רסי. "שלשום, במשחק של ספרד-פורטוגל, הגיע לסוויטה שלי חבר הפרלמנט הוותיק ביותר בדרום אפריקה - אדם לבן בן 83 שבילה 3 שנים בכלא בתקופת האפרטהייד כי התנגד למשטר".

האזור השלישי, אזור "אירוח מועדף", כולל כיבוד צנוע יותר ומחירי הכרטיסים אליו מגיעים עד 10,000 ראנד (כ-5,000 שקלים).

צפית במשחק בזמן העבודה? שלם קנס!

הצד השלילי בעבודה הנוצצת כביכול של ג'רסי הוא השכר: 20 ראנד (כ-10 שקלים) לשעה. "נאמר לנו שנקבל כסף נוסף מהטיפים - אבל בינתיים זה לא ממש קרה. האורחים עסוקים במשחק ובאווירת הכדורגל, בזריקת צלחות וחגיגות קולניות של כל גול, והם לא ממש עסוקים בלתגמל את המלצרים".

לצד תת השכר נאלצים ג'רסי ו-700 העובדים האחרים גם להתמודד עם סעיפים דרקוניים בחוזה ההעסקה: "אסור לנו, למשל, להסתכל על המשחק. אם מנהל אזור באצטדיון תופס עובד כשהוא צופה במהלכים על המגרש, הוא יכול לקנוס אותו בסכום שווה ערך ל-10 שעות עבודה".