"קשה לראות את אירופה יוצאת מהמשבר ב-3-4 השנים הקרובות"

ג'ו מקדוויט, מנכ"ל פימקו אירופה, אינו אופטימי לגבי מצבה של היבשת, והמלצות ההשקעה שלו הן בהתאם ■ בראיון בלעדי הוא מפרט באילו מדינות הקרן שלו כן משקיעה, ולאן עוד כדאי לנתב את הכסף בימים אלה

משבר במדינות אירופה הכניס את שוקי האג"ח לסחרור מחודש, פחות משנה וחצי לאחר הגל השלילי הקודם שפגע במשקיעים הגלובליים. ג'ו מקדוויט, מנכ"ל פימקו אירופה, מתקשה כיום לראות את סופו של המשבר בשנתיים הקרובות, ובהתאם לזאת הוא מספק המלצות על השווקים שאליהם כדאי להיחשף, ועל אלה שמהם רצוי להימנע.

פימקו, חברת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, החלה באחרונה בשיתוף פעולה עם חברת קרנות הנאמנות של דש, המנוהלת על ידי עידו בירמן ויאיר שני, במסגרתה מציעה דש אגד של קרנות המורכבת מקרנות אג"ח שמנהלת פימקו.

פימקו מנהלת נכסים בהיקף של מעל טריליון דולר, ומזוהה בעיקר עם ביל גרוס, מייסד החברה ומנהל ההשקעות הראשי שלה, ועם מנכ"ל החברה, מוחמד אל-אריאן.

"יגיע השלב בו נצטרך להכיר בכך שלא מדובר במשבר נזילות אלא במשבר של מדינות", אומר מקדוויט בראיון בלעדי ל"גלובס". "הדבר נכון במיוחד ליוון, שם יצטרכו לבחון דרך של בנייה מחדש של החובות, כדי להמשיך הלאה. הזרמת נזילות תעזור ליוון להמשיך ולתפקד, אך לא לאורך זמן, אם לא יפתרו הבעיות המבניות בכלכלה המקומית".

* יש מדינות נוספות שיצטרפו ליוון בקושי לפרוע את חובותיהן?

"הבעיה של יוון שונה משל מדינות אחרות. הממשל שם דיווח על כך שהמספרים שממשלים קודמים דיווחו בעבר היו פשוט מוטעים, ומכאן התגלגל כדור השלג. אני לא חושב שיש בעיה דומה במדינות אחרות. אין ספק שאחת הבעיות איתה יתמודדו מדינות אירופה היא היעדר כושר תחרות, בין היתר בכל הקשור לכוח עבודה".

לאן הולכים מכאן?

"אני מניח שנראה צמיחה איטית בהרבה באירופה, שכן הצעדים שננקטים הם דיפלציוניים ומעכבי צמיחה".

* מתי נראה את סופו של המשבר?

"קשה לראות את אירופה כולה יוצאת מהמשבר ונכנסת לגל של צמיחה חזקה ב-3-4 השנים הקרובות. צמיחה גלובלית חזקה יכולה למשוך החוצה את מדינות אירופה, אבל קשה לראות זאת קורה בזמן הקרוב".

מאמינים בגרמניה

התחזית הפסימית יחסית יוצרת לחץ גדול הרבה יותר על המשקיעים, משום שכעת האיום עליהם מגיע מכיוונם של השווקים שנחשבים לסולידיים, וכמעט כל תיק השקעות חשוף אליהם. מקדוויט, בכל מקרה, עדיין מוצא הזדמנויות בשווקים. "עד היום היינו מאוד חשופים לשוקי הליבה של אירופה, והעדפנו להיות במשקל חסר על המדינות הפריפריאליות", הוא אומר. "השאלה כעת היא איפה מותחים את הגבול. יש מדינות כמו איטליה למשל, שם משקל חסר פשוט לא הגיוני עכשיו. התחלנו להגדיל את הפוזיציה בחלק מהשווקים, אבל אנחנו לא רצים פנימה. יש עדיין הרבה סיכון במדינות הללו".

* באילו מדינות אתם מתכוונים להשקיע?

"אנחנו מאמינים בגרמניה שהיא מדינת ליבה בכלכלה האירופאית ויש לה בסיס כלכלי חזק. אנחנו כמובן מושקעים גם בשוק האמריקני, שם יש נזילות גדולה והמדיניות המוניטארית המקלה צפויה להימשך זמן נוסף. אפילו בבריטניה במח"מ קצר עד בינוני - למרות המבחן של הקואליציה בממשלה - יש הזדמנויות. הם מאוד מחויבים ליציאה מהמשבר. במח"מ ארוך אנחנו פחות ממליצים על בריטניה, בגלל החששות מאינפלציה בשל הצעדים שננקטים שם היום.

"לבסוף, ישנם השווקים המתעוררים שחוו מכירת חיסול בזמן האחרון. הם נמצאים כעת במרווחי תשואה אטרקטיביים. הייתה לנו תחזית טובה לשווקים הללו בתחילת המשבר באירופה, וכעת אנחנו מאמינים שאפשר לנצל את המרווחים שנפתחו בחלק מהם להשקעה".

* מאילו שווקים היית ממליץ למשקיעים להימנע?

"המדינות הפריפריאליות החלשות באירופה הן שווקים שאנחנו לא נכנסים אליהם כעת. הן מחוץ לתחום כרגע, בין היתר בגלל הסיכונים הפוליטיים שיצר המשבר.

"היה לנו מימוש די בריא לפני מספר שבועות. יש קורלציה גבוהה בין הנכסים מוטי הסיכון במשבר הנוכחי, וכולם סבלו מגל מכירות בשבועות אלה. יש מקומות שבהם מרווחי האשראי כן מאפשרים למשקיעים לקבל תשואה נאה על ההשקעה שלהם, ורמת המחירים טובה יותר היום מאשר הייתה לפני שלושה-ארבעה שבועות".

הזדמנות טובה להשקעה באג"ח זבל

בשנה שעברה הגיע מקדוויט לישראל וקבע נחרצות כי ההשקעה באג"ח זבל (High Yield) אינה כדאית. עיתוי הגעתו היה בסמוך לראלי בשווקים הפיננסים ובפרט בשוק האג"ח, שסגר את המרווחים. כיום, עם התגברות החששות ממשבר שיוביל למיתון נוסף, המרווחים שוב נפתחו ומקדוויט כבר לא חד-משמעי כבעבר.

"מי שמחפש להחזיק בפוזיציה באג"ח זבל יכול למצוא בזמן הנוכחי נקודת כניסה טובה אליה, אבל לא הייתי ממליץ על השקעה כזו בפה מלא, מכיוון שיש עדיין אי ודאות גבוהה באשר להתאוששות הכלכלה הגלובלית.

"הכוונה שלי היא שלמי שיש פוזיציה כזו עדיף שלא להגדילה כעת, אך למי שאין, זו עשויה להיות הזדמנות טובה לייצור אחת".

* כמה מהתיק צריך להיות באג"ח זבל?

"זה תלוי בסוג המשקיע. משקיע שמרן שמחפש לשמר את ערך הכסף שלו צריך להיות מחוץ לאג"ח זבל. אצל מי שיש לו טווח השקעה ארוך יותר של 3-5 שנים, אג"ח הזבל צריך להיות בשיעור של 2%-4% בתיק אג"ח גלובלי".

* מה הסיכונים שקיימים היום בשוקי האג"ח?

"אנחנו באזור מאוד מעניין בו יש כוחות של דיפלציה נוכחית ומנגד כוחות אינפלציוניים לטווח ארוך. ישנו גם סיכון הריבית, אך בטווח הקצר אנחנו לא מודאגים מהעלאות ריבית בשנה הקרובה".

* על מה לתת דגש בהשקעה באג"ח כיום?

"צריך לבחון אם לחברות ולמדינות יש את היכולת והגמישות לעשות התאמות לחובות שהן גייסו בעבר. כאן מותחים את הקו לגבי מדינות שיתקשו לממן מחדש את החובות שלהן.

"ראינו שדירוג אשראי הוא דבר שבוחן יכולות של חברות לפרוע את חובן בדיעבד ולא בהכרח צופה פני עתיד, ולפיכך רצוי למשקיעים להשקיע זמן בניתוח חובות. משקיעים קטנים אינם יכולים בדרך כלל לעשות זאת, ולפיכך מומלץ להם להשתמש בשירותיהם של מנהלי השקעות מקצועיים שמקדישים את כל זמנם לנושא".