יום שישי ברציפות של ירידות בוול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 0.4%

מס' התביעות לדמי אבטלה עלה ל-472 אלף ■ הממשל מכר עוד 1.1 מיליארד מניות סיטיגרופ ■ בית הנבחרים אישר את הרפורמה הפיננסית ■ טבע החלה לשווק בבלעדיות תרופה שמכירותיה 2.75 מיליארד ד'

הרבעון השלישי נפתח ברגל שמאל בעולם כולו והערב (ה') גם בוול סטריט, כאשר עיקר ההשפעה על האווירה השלילית בשוק באה מכיוונם של נתוני מאקרו חלשים ממספר חזיתות: נדל"ן, תעסוקה והפעילות היצרנית. בתחילת היום היו הירידות חדות למדי, אך לאחר סגירת הבורסות באירופה, נרשמה התאוששות במדדים האמריקנים והם סגרו בירידות מתונות יחסית של כ-0.4%, עם זאת נציין כי זהו הערב השישי ברצף בו סוגרים המדדים בירידות שערים. בשוק ממתינים בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה החודשיים מחר לפני תחילת המסחר. ירידות חדות אפיינו הערב את המטבע האמריקני ואת מחיריהן של הסחורות השונות.

הלילה אישר בית הנבחרים האמריקני את הרפורמה הגדולה במערכת הפיננסית בארה"ב, אשר תרחיב את יכולת הפיקוח הממשלתית. הצעת החוק עברה בתמיכתם של 237 חברי קונגרס והתנגדותם של 192 חברים. עם זאת, הסנאט האמריקני, שיצביע על הרפורמה בשבוע הבא (לאחר חופשת יום העצמאות החל ב-4 ביולי) צפוי למתן את ההחלטות, על רקע התנגדויות והסתייגויות של חלק מחברי המפלגה הרפובליקנית.

אתמול, כזכור, סיכמה וול סטריט את הרבעון הגרוע ביותר מאז מארס 2009: הנאסד"ק נפל 12% במהלך שלושת החודשים האמורים, הדאו ג'ונס איבד 10% ומדד S&P 500 צנח 11.9%. בסיכום המחצית הראשונה של השנה איבד הנאסד"ק 7% והדאו ג'ונס ירד ב-6.3%.

בורסות אסיה ננעלו מוקדם יותר בירידות של עד 2% ובאירופה נרשמו גם כן ירידות שערים משמעותיות, לאחר שמודי'ס הודיעה על הורדה של הדירוג ל-5 מחוזות במדינה מ-AA1 ל-AA2, (עם זאת את הדירוג למדינה כולה הותירה על כנה), נציין כי למרות זאת, ספרד הצליחה לגייס היום כ-3.5 מיליארד אירו במכירת אג"ח.

פחות מיממה אחרי שסוכנות הדירוג מודי'ס הודעה כי היא שוקלת להוריד את דירוג האשראי של ספרד בשל תנאים קשים בכלכלתה - מוכיחה המדינה האירופית איתנות פיננסית ומצליחה לגייס 4.3 מיליארד דולר באגרות חוב. ממשלת ספרד דיווחה היום כי גייסה 3.5 מיליארד אירו במסגרת המכירה, כאשר הריבית הממוצעת עמדה על 3.65% - עלייה קלה מריבית של 3.53% שנרשמה בגיוס האחרון בחודש מאי.

שערו של החוזה העתידי על הנפט נפל הערב בסיום המסחר בבורסת הסחורות בניו יורק ב-3.5% ונקבע ברמה של 72.95 דולר לחבית.

בשוק המט"ח זינק הערב שערו של האירו כנגד הדולר בשיעור חד מאד של יותר מ-2% והצמד נסחר ברמה של 1.25 דולר לאירו. הליש"ט זינקה ב-1.3% כנגד הדולר. כנגד הין נפל שערו של הדולר ב-1%.

חולשת נתוני המאקרו

טרם פתיחת המסחר התפרסמו היום נתונים משוק התעסוקה אודות מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה בחודש יוני, אשר בניגוד לתחזית עלו ל-472 אלף העלייה הסתכמה ב-13 אלף תביעות ראשוניות, לעומת צפי כי תחול ירידה ל-455 אלף. הממוצע של 4 השבועות האחרונים עלה ל-466,500 והיה הגבוה ביותר מאז ה-6 במארס.

לאחר פתיחת המסחר דווח כי במאי חלה צניחה של 30% ביחס לאפריל במספר החוזים החדשים שנחתמו למכירת בתים קיימים בארה"ב. זאת על רקע סיום תוכנית הסובסידיות הממשלתית שעזרה לרוכשים בתים לראשונה בהטבות מס בסך 8,000 דולר.

עוד פורסם מדד ה-ISM אשר הצביע על האטה בהתרחבות הפעילות הייצרנית בארה"ב, מדד מנהלי הרכש המדד ירד ל-56.2 נקודות ביוני לעומת 59.7 נקודות במאי. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של המדד מאז דצמבר.

האוצר מוכר סיטיגרופ

משרד האוצר האמריקני הודיע היום כי מכר כ-1.1 מיליארד מניות נוספות של סיטיגרופ , עד כה מכר הממשל 2.6 מיליארד מניות שהם כשליש מסך של 7.7 מיליארד מניות רגילות המוחזקות על ידו, אותן קיבל הממשל בתמורה לסיוע שהעבירו משלמי המיסים בארה"ב לענקית הפיננסים. המחיר המוצע למניה בעבור סך המכירות שביצע עד כה הממשל עומד על 4.03 דולר, כך שבסה"כ השיב האוצר לקופתו עד כה 10.5 מיליארד דולר.

טויוטה נסחרה בצל הודעת ריקול שפירסמה הבוקר, במסגרתה קראה ל-270,000 כלי רכב מארבעה דגמים מתוצרתה להגיע למוסכים בשל תקלה שהתגלתה במנוע המותקן בהן. כ-180,000 מהמכוניות האמורות יוצאו אל מחוץ לתחומי יפן. עד כה הוציאה החברה בסך הכל הודעת ריקול ללמעלה מ-8 מיליון כלי רכב.

מניות מגזר הרכב, ובראשן פורד ריכזו עניין רב על רקע שיחרור נתונים אודות מכירות כלי רכב לחודש יוני. פורד דיווחה כי מכירותיה עלו ב-13.3% והסתכמו ב-175,900 כלי רכב, ג'נרל מוטורס דיווחה כי מכירותיה עלו ביוני ב-10.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-195,380 כלי רכב, קרייזלר דיווחה על זינוק זה החודש השלישי ברציפות של 35% ומבין יצרניות מכוניות היוקרה בלטה פורשה שדיווחה על זינוק של 137% במכירותיה בארה"ב ביוני.

עוד פורסם היום, כי מניית ורינט (סימול VRNT), חברת הבת של קומברס, תשוב להיסחר בבורסת הנאסד"ק. המנייה תתווסף למסכים עם פתיחת המסחר ביום ג' ה-6 ביולי.

יומיים לאחר שקיבלה את אישור ה-FDA, הודיעה היום טבע כי החלה בשיווק בבלעדיות למשך 180 יום של הגירסה הגנרית לתרופה לטיפול בדיכאון שמכירותיה הסתכמו ב-2.75 מיליארד דולר בשנה, הגרסה הגנרית נקראת Venlafaxine ותרופת המקור נקראת Effexor.

נייס זכתה היום להעלאת המלצה מבית ההשקעות מורגן קיגן אשר המליץ עלייה "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 25.49 דולר. זאת, על רקע ירידת המניה בשיעור חד. מאז מרץ צנחה המניה ב-25% והיא נסחרת כעת במכפיל עתידי ל-2010 של 14.9 לעומת המכפיל הממוצע בתחומה שעומד על 17.8.