yes תאפשר לערוצי ברודקאסט לקבל אפיק HD בחינם

מדובר בהחלטה אסטרטגית שנועדה למשוך מוצרים טלוויזיוניים אטרקטיביים מהפריים הישראלי לאיכות השידור הייחודית לכבלים וללוויין ■ כדי שערוצים 2 ו-10 ישדרו ב-HD, עליהן לקבל אישור מיוחד מהרשות השנייה

חברת הלוויין yes החליטה לאפשר לכל ערוץ ברודקאסט לקבל אפיק HD בחינם. ל"גלובס" נודע כי מדובר בהחלטה אסטרטגית של החברה שנועדה למשוך מוצרים טלוויזיוניים אטרקטיביים מהפריים הישראלי לאיכות השידור הייחודית לכבלים וללוויין.

"הבטחנו ללקוחות שלנו שנעשה הכול כדי שתהיה להם החוויה הטובה ביותר, לכן נשדר בחינם כל שידור HD שהזכייניות יעבירו לנו", אומר מנכ"ל yes, רון אילון, ל"גלובס".

באחרונה נעשו בדיקות בנושא מול הרשות השנייה, וההערכה היא כי בקרוב נראה גם שידורים פרטניים מערוץ 10 או מערוץ 2 באיכות HD.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ערוץ 1 עומד להיות ערוץ הברודקאסט הישראלי הראשון שישדר באיכות HD. בעקבות המהלך הדרמטי - שזוכה לגיבוי משרד האוצר, שאף יעביר לרשות השידור מקדמה של 10 מיליון שקל לטובת הנושא - החלו להתעורר רצונות דומים בקרב זכיינית הטלוויזיה המסחרית, וזכיינית ערוץ 2 רשת אף העבירה פנייה רשמית לרשות השנייה בבקשה לשדר שידורים מסוימים בערוץ מקביל בכבלים ובלוויין.

כיום כל שידורי ערוצים 2 ו-10 עוברים באמצעות חדר השידור של הרשות השנייה, על-פי חוק. חדר השידור אינו מותאם לשידור HD, מתוך תפיסה ברשות כי אין טעם בהתאמות כאלה כל עוד מרבית האוכלוסייה לא מחזיקה בציוד מתאים בביתה לקליטת שידורי HD. לאור עובדה זו, על מנת להעביר שידורים באיכות גבוהה - על הזכייניות לקבל אישור מיוחד מהרשות השנייה על מנת להעביר שידורים באופן ישיר לכבלים או ללוויין.

עלות תחזוקת אפיק HD עולה מיליוני שקלים בשנה לפלטפורמות, אולם לאור התחזקות ה-DTT, שעשוי בשנת 2012 להגיע לשיא האטרקטיביות ובכלל זה גם לאפשר שידורי HD, מבחינה אסטרטגית נכון לכבלים וללוויין לאפשר שידורים אטרקטיביים של הזכייניות המסחריות אצלם.

יש לזכור כי ישראל היא המדינה היחידה כמעט בעולם שבה הברודקאסט מספק שידור משמעותי יותר לאוכלוסייה על פני הכבלים והלוויין, ונתח הצפייה של הפריים-טיים לא נפגם על-ידי שידורי HOT או yes.

שידור ב-HD, פריבילגיה השמורה לפלטפורמות, תאפשר להן לנצל את היתרון היחסי של הברודקאסט.

אחד האיומים המשמעותיים של הפלטפורמות בימים אלה הוא עידן+, שלפי שעה מכיל רק 5 ערוצים, אך תפוצתו הולכת וגדלה.

בחודש האחרון משדר ערוץ 1 באפיק 511 את שידורי המונדיאל, באפיק שסופק חינם. על-ידי המהלך זה הגדילו החברות במאות אלפים את כמות מחוברי ה-HD שלהם. על-פי ההערכה, למרות שהמשך שידור ערוץ 1 ב-HD נראה פחות אטרקטיבי, ההנחה כי 2 ו-10 לא יוכלו להישאר מאחור מגרה את חברת yes.

מהרשות השנייה נמסר כי בקשה שתוגש תיבחן בהתייעצות עם מועצת הכבלים והלוויין.