חגיגת המונדיאל של רשת: רווח של 20 מיליון שקל

ההחלטה של זכיינית ערוץ 2 לרכוש משחקים ממונדיאל התבררה כמנצחת לא רק בטבלאות הרייטינג ■ המזומנים החזירו לעבודה רעיונות שנזנחו, כולל אפשרות לשוב לעונה שנייה של "המירוץ למיליון" ■ 36% מכלל הצופים - נשים

ההימור של רשת הצליח. גם בזכיינית ערוץ 2 הודו השבוע כי בספטמבר 2009, כאשר סימנו את המטרה לרכוש את המונדיאל, לא חשבו שזה ייגמר בהצלחה כזו. על-פי ההערכות בשוק הכניסה רשת קרוב ל-40 מיליון שקל מ-9 ערבי המונדיאל ששידרה ב-3 השבועות האחרונים, ובסופו של יום יצאה עם רווח של כ-20 מיליון שקל.

מדובר בהכנסות מפרסום שהגיעו מעסקאות מאסיביות עם חברות כמו יונדאי, דיסקונט, פלאפון, סלקום והחברה המרכזית למשקאות.

זה שנים שהאסטרטגיה של רשת היתה לרכוש ספורט. ל"גלובס" אמרו שם השבוע כי ההחלטה ללכת על אירועי ספורט בעלי חשיבות לאומית ובינלאומית הוכיחה באופן ברור כי היא מתאימה ונכונה גם לטלוויזיה מסחרית, במיוחד בשוק הישראלי המשברי. המונדיאל הזה הוכיח חד-משמעית כי ספורט יכול להיות מנוף כלכלי מוצלח מאוד לטלוויזיה מסחרית.

על המסך של רשת, המשדרת בימים ראשון עד שלישי, לא היה דבר ב-3 השבועות האחרונים פרט למונדיאל. הדבר הפך את ערב השידור לזול משמעותית. בסך-הכול שילמה רשת לרשות השידור 4 מיליון שקל בעבור זכויות ל-9 המשחקים ששידרה. לכך נוסף סכום זעום במיוחד - כ-200 אלף שקל בלבד שהשקיעה הזכיינית בהפקת המשדרים העוטפים את המשחק.

הביקורות על רמת המקצועיות של האולפן של רשת? אלה לא מפריעות לזכיינית. המטרות ברשת היו אחרות לחלוטין: בעוד בערוץ 1 שילמו לפרשנים, האולפן שהוצב על הגג של רשת אירח זמרים, סטנדאפיסטים ואורחים אחרים שהגיעו לחלוק את הגיגיהם בחינם.

למעשה, ההתנהלות האמתית סביב האולפן לא נראתה על המסך. במהלך 9 הערבים אירחה רשת כ-2,000 אנשי תעשיית התקשורת, פרסומאים ומפרסמים כקהל באולפן הזמני. כך, ניצלה הזכיינית את המומנטום על מנת לחזק את מעמדה ואת תדמיתה באמצעות מה שהפך למעין ערבי לקוחות, כשעל החלק האומנותי הופקדו נבחרות הכדורגל הטובות בעולם.

במידה מסוימת עשה המונדיאל לרשת מה שהוא עשה לערוץ 1: אירוע טלוויזיוני חיובי ומלכד, שמופיע מדי ערב שידור, מעלה בהכרח את תדמיתו של הגוף המשדר.

צריך לזכור איך רשת נכנסה למונדיאל הזה - זכיינית במשבר שרק חודש לפני החלה לראות שיפור הדרגתי בתוצאות מדדי הצפייה שלה. משחקי הגביע העולמי הפנו, לראשונה אחרי זמן רב, רוח פוזיטיבית לכיוון אחד הגופים החבוטים ביותר בזירה.

אולי יותר מהכול, הרייטינג הוא שהוכיח את ההצלחה של רשת: משחקי רשת הביאו רייטינג של 23.6% בממוצע - זאת לעומת ממוצע של 20% בצפייה באותה הרצועה בשבועות שקדמו למונדיאל.

ממוצע הרייטינג בפריים-טיים של הזכיינית עמד בחודש יוני האחרון על 19.5% - לעומת 18.2% בחודש יוני 2009, והאיץ מגמת עלייה בפריים שהחלה כבר באפריל האחרון.

***

אך אולי ההישג המתוק ביותר של רשת הוא העובדה שהיא הפכה לזכיינית המצליחה ביותר ביוני 2010, כשהיא משאירה את קשת, הזכיינית הבכירה בשידור המסחרי, על ממוצע פריים-טיים של 19.1%, ואת ערוץ 10 עם ממוצע פריים של 7.6% צפייה.

בהחלטה לרכוש את המונדיאל הוכיחה רשת כי באמצעות שידורי ספורט פרימיום זולים באופן יחסי ניתן לנטרל למעשה כל תחרות שהציבו מולה, כולל איום כמו "הישרדות" של ערוץ 10 שנשאר שפוף מבחינת נתוני צפייה.

המונדיאל, ברור ברשת, הוא אירוע חולף, והשפעתו תפוג במהרה. מחר בבוקר היא תשוב להתמודד מול "הישרדות", ותוכניותיה שלה ייאלצו עדיין להיות טובות ואטרקטיביות יותר. אך רשת עשתה שימוש נרחב במונדיאל לקידום תכניותיה, וברמת המודעות העצמית היא למדה שוב כי היא יכולה להתמודד ולימים שלה עדיין יש את היכולת לפגוש את המספר 27% - הרייטינג שהשיג משחק שמינית הגמר השבוע בין ברזיל לצ'ילה. כמה זמן עבר מאז רשמה רשת רייטינג כזה גבוה? כמעט 5 חודשים, אי-שם בתחילת חודש פברואר.

מעבר לכך, כמו ברשות השידור, שזוכה להזרמה של 10 מיליון שקל מהאוצר בזכות הישגיה במונדיאל, גם לרשת תצוגת התכלית הזו חשובה. זו זכיינית שסיימה את 2009 בהפסד של קרוב ל-100 מיליון שקל ושמבקשת מבעליה הזרמת כספים של 50 מיליון שקל והלוואת בעלים של 15 מיליון שקל.

התפחת הכיס ב-20 מיליון שקל ב-3 שבועות החזירה לעבודה הרבה רעיונות שכבר חשבו שעדיף לא להתעסק איתם, וכבר כעת נבחנת האפשרות לשוב ולעשות מגה-ריאליטי חדש, אולי אף להחזיר לעונה שנייה את "המירוץ למיליון".

***

מיהו למעשה הציבור שצופה במונדיאל? "כשמשודר אירוע ספורט טלוויזיוני בסדר גודל של המונדיאל, מתיישבים מול המסך דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, גברים ונשים, ולפי ניתוח דפוסי הצפייה שלהם, פתאום לא רואים שום הבדל בין אף אחד", אומרת ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מנכ"לית הוועדה הישראלית למדרוג.

מפילוח נתוני הצפייה במשחקי המונדיאל בערוץ 1 ובערוץ 2, שהגיעו לידי "גלובס", ניתן לראות שינוי מובהק מדרכי הצפייה בימים כתיקונם. העלייה הדרמטית ביותר היתה בקרב הקהל דובר הערבית בישראל. הערבים החיים בישראל אינם נכללים באופן עקבי במדורת השבט הישראלית, אבל במונדיאל הם מהווים כמעט רבע מהצופים בפריים-טיים העברי. 23% מהרייטינג במונדיאל מגיע מערבים לעומת כ-5% בדרך-כלל.

"כדאי היה שמקבלי ההחלטות ישתמשו בנתונים האלה להפיכת הכדורגל לכלי לשיתוף אזרחי", אומרת בן-חי-שגב.

‏המהפכה הגדולה ביותר, עם זאת, היא המהפכה המגדרית. בדרך-כלל מאסת הצפייה בטלוויזיה היא נשית - צפיית הפריים-טיים מורכבת מ-54% נשים. במשחקי המונדיאל, בשני הערוצים, המספר הזה נוחת ל-36%, כאשר 64% מהצפייה נופלת לידי המין השואג מול המסך והמפצח.

המונדיאל מנתק גם את בני-הנוער מהמחשב ומהסלולר ומחזיר אותם למסך בסלון. כך, 7% מכלל הצופים במונדיאל הם בני 13 עד 17, לעומת 4% בדרך-כלל. מספרם של בני ה-18 עד 24 הכפיל את עצמו מ-6% בדרך-כלל ל-12% מסך הצופים.

‏‏56% מכלל הצופים במונדיאל מוגדרים על-ידי הוועדה הישראלית למדרוג חילונים.

פרוייקט רשת
 פרוייקט רשת

מפת הצפייה השתנתה גם בפילוח על-פי השכלה. בעלי ההשכלה העד-תיכונית מהווים 50% מכלל הצופים במונדיאל, לעומת 44% בדרך כלל בפריים-טיים. אלה מגיעים על חשבון בעלי ההשכלה העל-תיכונית והאקדמאית.

פרוייקט רשת
 פרוייקט רשת