משרד האוצר מקל על המוסדיים ביישום המודל הצ'יליאני בפנסיה

אגף שוק ההון, בראשות פרופ' עודד שריג, מתכוון להרחיב את דרגות החופש של הגופים המוסדיים והגמלאים לאופן הטמעת המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני של הציבור - יאפשר לקבוע את רמת הסיכון בכל קבוצת גיל

אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מתכוון להרחיב את דרגות החופש של הגופים המוסדיים והגמלאים לאופן הטמעת המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני של הציבור.

לפי ההערכות, משרד האוצר מתכוון להותיר לגופים המוסדיים - קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי חיים - לקבוע לעצמם את מדד היחס לרמת הסיכון בהשקעות לכל קבוצת גיל, מבלי שייקבעו מגבלות על רמות הסיכון.

בנוסף, האוצר צפוי להוסיף מסלול השקעות לקבוצת הגיל של הפורשים (גיל 67 ומעלה לגברים וגיל 64 ומעלה לנשים), שיאפשר ניהול השקעות ברמת סיכון גבוהה יותר ממסלול ברירת המחדל הסולידי היחידי, שהותר עד כה עבור הגמלאים. כך, תתאפשר צבירת תשואה גבוהה יותר גם לאורך שנות הפרישה.

לפי הוראות האוצר, במסגרת ה"מודל הצ'יליאני" תינתן לחוסכים האפשרות לבחור שלא להצטרף למסלול המתאים לגילם, כל עוד הם במהלך תקופת החיסכון וטרם יצאו לגמלאות. הם יורשו לבחור מסלול אחר מאפשרויות ברירת המחדל, או מהמסלולים המתמחים. לגמלאים לא יהיה חופש בחירה שכזה, והם יצורפו למתווה המודל הצ'יליאני, אם כי תינתן להם אפשרות בחירה מסוימת כאמור.

במקביל להחלת המודל הצ'יליאני האוצר נוקט במספר מהלכים נוספים, בהם צעד שיביא לביטול המסלולים הכללים בחיסכון הפנסיוני - בהם מרוכז הרוב המכריע של החיסכון הפנסיוני של הציבור. האוצר מבקש גם להביא לאיחוד מסלולי קופות גמל מאותו סוג תחת אותו גוף מנהל של קופות גמל, כך שכל חברה תוכל לנהל רק קופה אחת מכל סוג.