ארה"ב: אתרים להורדת סרטים ומוזיקה נסגרו בהוראת התובע הראשי

הטענה היא כי הורדת התכנים מסבה לתעשיית הקולנוע נזקים מצטברים בסך מיליארדי דולרים ■ כראיה הובאה העובדה שב-15 ביוני לבדו הורידו 37 אלף גולשים עותקים פיראטיים מהסרט "סקס והעיר הגדולה 2"

הממשל האמריקני מעלה הילוך במאבק נגד אתרי אינטרנט פיראטיים המציעים לגולשים הורדת סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה וקבצי מוזיקה דיגיטליים ישירות למחשב הביתי. בשבוע שעבר השתלטו רשויות המכס וההגירה בארה"ב על 10 אתרים הנחשבים לפופולריים ביותר בקרב מיליוני גולשים מכל רחבי העולם, שתמורת דמי הרשמה מינימליים נהגו לצפות בסרטי קולנוע שזה עתה הופצו לאולמות ובפרקים נבחרים מסדרות טלוויזיה מיד לאחר שידורם.

בהודעה רשמית מטעם משרד התובע המחוזי של מחוז דרום מדינת ניו-יורק, האחראי על הפן המשפטי של המבצע הנחשב לנרחב מסוגו מאז החל המאבק באתרים הפיראטיים, צוין כי באתרים שנסגרו נמצאו סרטים כמו "צעצוע של סיפור 3", "צוות לעניין", "כמו יום ללילה" (המותחן הקומי החדש בכיכובם של טום קרוז וקמרון דיאז), "הנסיך הפרסי", "קארטה קיד" וסרטים נוספים המוקרנים במקביל בבתי-הקולנוע.

על-פי הערכות, האופציה להוריד את הסרטים בחינם מאתרי אינטרנט מסבה לתעשיית הקולנוע נזקים מצטברים בסך מיליארדי דולרים. לראיה צוין כי בתאריך ה 15 ביוני לבדו הורידו 37,000 גולשים עותקים פיראטיים של הסרט "סקס והעיר הגדולה 2" מאתר אחד בלבד, TVShack.net.

ברשימת האתרים שנסגרו בהוראת הרשויות נמצאים בין השאר PlanetMoviez.com, ZML.com, ThePirateCity.org, Movies-Links.tv ואחרים. גולשים שניסו להיכנס לאתרים אלה בימים האחרונים גילו הודעה רשמית מטעם הרשויות המבשרת על סגירתם בצו התובע המחוזי של מחוז דרום מדינת ניו-יורק, והוצאת צווי מעצר נגד 18 אזרחי ארה"ב החשודים במעורבות בתפעול האתרים.

כמו כן צוינה העובדה כי הורדת עותקים פיראטים של סרטים, סדרות טלוויזיה וקבצי מוזיקה מהרשת היא עבירה פלילית, שהעונש עליה בקרב עבריינים ללא עבר פלילי קודם היא עד 5 שנות מאסר.

במבצע רחב ההיקף נוטלים חלק גם סוכנים של רשויות ההגירה, היות ורוב האתרים שנסגרו עושים שימוש בשרתים הנמצאים מחוץ לתחומי ארה"ב, בעיקר מזרח אירופה. עם זאת, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בשבוע שעבר בקליפורניה נמסר כי סוכני מכס הצליחו לאתר במיקומים שונים בארה"ב ציוד טכני ששימש את מנהלי האתרים שנסגרו והחרימו אותו.

ההערכה היא כי ברוב האתרים נהגו גולשים לצפות בסרטים בחינם בפורמט Stream, ולא הורידו קבצים למחשב, מה שהופך את השימוש בהם אטרקטיבי עוד יותר. רוב האתרים שגשגו כלכלית בזכות פרסומים ששלבו בעמוד הבית שלהם.

הנפגעים העיקריים הם 2.5 מיליון אזרחי ארה"ב המועסקים בתעשיות הטלוויזיה והקולנוע, אשר רבים מהם פוטרו בשנים האחרונות במסגרת קיצוצים שנבעו ישירות מההפסדים הכבדים שגרמה התעשייה הפיראטית.

עם זאת, ההערכה בקרב מומחים היא שהמבצע כולו מיועד לצרכי יחסי ציבור של הממשל האמריקני, המנסה להפגין יד קשה מול הפיראטים. סגירת 10 אתרים היא טיפה בים לעומת מאות אתרים אחרים הממשיכים לפעול ולאפשר לגולשים הורדה בחינם של סרטים וסדרות.

כמו כן, היות ואתרים רבים שומרים את מאגר הנתונים שלהם בשרתים מחוץ לגבולות ארה"ב, לא ניתן לאתר אותם ולהשתלט עליהם אלא רק לסגור את עמוד הבית. בעיה זו ניתנת לפתרון בקלות יחסית, באמצעות העלאה מחודשת בתוך מספר שבועות תחת שם שונה. מה שיקרה, מן הסתם, גם באתרים שנסגרו להנאת מיליוני גולשים המעדיפים לוותר על רכישת כרטיס בבית-הקולנוע הקרוב למקום מגוריהם.