הפרקליטים בשירות המדינה בדרך לשביתה: "האוצר שבר את הכלים"

‎ארגון הפרקליטים מוחה על דרישת האוצר להתנות את קיום המו"מ על תוספות השכר בצירוף נציגי ההסתדרות ■ האוצר: הפרקליטים נהנים משכר גבוה של 19 אלף שקל בממוצע - יש מגזרים אחרים הזכאים לקדימות

ארגון פרקליטי המדינה מתכנן להשבית את כלל עבודתם של הפרקליטים ברחבי הפרקליטויות, הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. זאת בעקבות הודעת משרד האוצר כי הוא מסרב לקיים משא-ומתן קיבוצי עם ארגון הפרקליטים, ללא השתתפות נציגי האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

"הודעת הממונה על השכר מהווה 'שבירת כלים' ביחסי העבודה הקיבוציים וניהול משא-ומתן בחוסר תום-לב בוטה", כתב יו"ר ארגון פרקליטי המדינה, עו"ד בעז גולדברג, לכלל אנשי הפרקליטות. "יש בכך משום ניסיון להשיב אותנו 30 שנים לאחור, לעצם ההכרה בנו כארגון עובדים".

במשרד האוצר דוחים את הדרישות, וטוענים כי הפרקליטים בפרקליטות המדינה נהנים משכר גבוה, המגיע ליותר מ-19 אלף שקל בממוצע.

בין דרישות ארגון הפרקליטים: עדכון דרגות השכר שנקבעו לפי סולם מיושן וביטול "מכרזי השכר" שהזוכים בהם מקבלים תוספת לשכרם ותו לא, מבלי לקבל תפקיד חדש; ביטול כל המשרות הניהוליות שנוצרו בשטח, מבלי לדאוג לתקנים או לתוספות שכר עבורם; מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית, כפי שניתן למשל לשמאים בשירות המדינה; מתן תנאים של רכב וטלפונים ניידים לפרקליטים, שחלקם נאלצים להגיע לבתי המשפט ברכבם הפרטי ולהשתמש בטלפונים הניידים הפרטיים; ביטול 250 התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים בפרקליטות ומתן קביעות לכלל הפרקליטים.

סדר עדיפויות

במשרד האוצר דוחים את הטענות הללו, ובתגובה חושפים את נתוני השכר הקיימים בפרקליטות. מתברר כי מבין 821 הפרקליטים בפרקלטויות, כ-128 מרוויחים שכר של יותר מ-30 אלף שקל ברוטו. השכר הממוצע בין אנשי הפרקליטות עומד על 19,265 שקל.

עוד אומרים באוצר כי השכר הממוצע בפרקליטות גבוה פי 2.5 לעומת השכר הממוצע במשק - יותר מ-19 אלף שקל לעומת 8 אלף שקל. כמו כן, ישנם יותר מ-128 עובדי פרקליטות שמרוויחים 30 אלף שקל ו-25 עובדי פרקליטות שמרוויחים כ-45 אלף שקל - שזה יותר מראש ממשלה, שרים ומנכ"לי משרדים ממשלתיים.

לדברי אנשי האוצר, דרישות הפרקליטים לרכב צמוד, פלאפון צמוד ועוד יהוו - אם יתקבלו - עלייה של עשרות אחוזים ולמעשה כמעט הכפלה של שכר הפרקליטים, שאיננו נמוך.

לדברי האוצר, למעשה מדובר במשפטנים המרוויחים את השכר הגבוה ביותר מבין משפטני המגזר הציבורי - יותר מחבריהם במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, או ממשפטני אגף הממונה על השכר באוצר.

לאור הנתונים הללו, ועל רקע גיבוש תקציב המדינה, מדגישים באוצר כי סדר העדיפויות הוא אחר, ואם יינתנו תוספות שכר - יש מגזרים אחרים הזכאים לקדימות.

התשה וסחבת?

לפני 3 חודשים קיימו הפרקליטים כנס חירום בבית ציוני אמריקה בתל-אביב, שאליו הגיעו מאות פרקליטים מכל רחבי הארץ.

לדברי עו"ד גולדברג, בחודשים האחרונים קיים ארגון הפרקליטים מספר ישיבות עם משרד האוצר, והוצגה הצעה ליצירת מבנה שכר חדש לפרקליטים, שאותה הכין ממונה לשעבר על השכר באוצר, שלום גרניט. בפגישה האחרונה, ב-23 במאי, הבטיחו נציגי האוצר ללמוד את ההצעה ולהציג את התייחסותם בפגישה הבאה, וזו היתה אמורה להתקיים השבוע. ואולם, ביום חמישי האחרון הודיע סגן הממונה על השכר, אהרון עוזיאלי, כי תנאי להמשך הדיונים הוא השתתפות אנשי ההסתדרות במשא-ומתן.

"הממונה על השכר הוציא את המרצע מן השק והבהיר כי מעולם לא היה בכוונתו לקיים משא-ומתן ענייני", אומר יו"ר ארגון הפרקליטים. "מתברר כי כל מטרתן של הפגישות היתה להתיש את הארגון, לבזבז את זמנו ולנקוט סחבת".

ארגון הפרקליטים יתכנס מחר (ב') כדי לדון ב"צעדים מידיים", לרבות שביתה מלאה של הפרקליטות.

במשרד האוצר אומרים בתגובה לטענות ארגון הפרקליטים כי יש קושי לקיים משא-ומתן עם ארגון שאיננו יציג, שאיננו מכיר בסמכויותיו של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי.

לדברי בכיר באוצר, "מוזר שדווקא ההפרקליטים לא סופרים את עופר עיני".

עוד נמסר ממשרד האוצר: "יובהר כי על-פי חוק הסכמים קיבוצים, הסכם קיבוצי ייחתם רק מול ארגון עובדים יציג. ארגון העובדים היציג של הפרקליטים הינו ההסתדרות, ולכן אנו תמהים על סירובם לצרף לשיחות המשא-ומתן את נציג ההסתדרות. צר לנו שהפרקליטים בוחרים לקיים מחר שביתה מיותרת שתפגע לחינם באזרחים ותשבש הליכי משפט, וזאת כאשר נקבעה פגישת משא-ומתן ליום רביעי הקרוב. בניגוד לטענתם, הדרישה שהמשא-ומתן ילווה על-ידי נציגי הארגון היציג נאמרה להם כבר בישיבת המשא-ומתן הראשונה אליה הפרקליטים הוזמנו".

‎דרישות הפרקליטים

* עדכון דרגות השכר וביטול "מכרזי השכר"

‏‎* מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית

‏‎* מתן תנאים של רכב וטלפונים ניידים

‏‎* ביטול 250 התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים

‏‎* מתן קביעות לכלל הפרקליטים

11
 11