חברות הסלולר: לא נשתף אתרים עם מפעיל סלולרי חדש

החברות הגישו את עמדתן בשימוע שעורך משרד התקשורת בימים אלה ■ "כפייה של מפעיל חדש פוגעת בזכויות הקניין"

חברות הסלולר מערימות קשיים על כוונת משרד התקשורת ליישם מדיניות של שיתוף אתרי סלולר עם מפעיל סלולר חדש, כך עולה מתגובות החברות לשימוע שעורך המשרד בימים אלה. ל"גלובס" נודע כי החברות טוענות בשימוע כי מדובר בניסיון לכפות מדיניות שפוגעת בזכויות הקניין שלהן וכי כפייה לא תעזור לפתור את הבעיה של מפעיל חדש. בנוסף הן טוענות שמירס היא לא מפעיל חדש ואין לתת לו הקלות בכלל.

פרטנר הרחיקה לכת בשימוע וטענה שכמו שהיא הקימה רשת לפני למעלה מעשר שנים ללא שיתוף אתרים, כך אין מקום לסייע למפעיל חדש בכפייה.

סלקום טענה בשימוע שלשר התקשורת אין סמכות להתערב בסוגיות הקשורות לשיתוף אתרים, לא כל שכן בנושא מירס. סלקום אף טענה שהמצב היום הוא כזה שמתקיים שיתוף פאסיבי באתרים כבר בשלב התכנון וההקמה, במקומות בהם הדבר אפשרי, וכי מדובר למעשה באינטרס משותף של החברות, כאשר כל צד נושא בעלויות היחסיות של השיתוף. מכאן, לדברי סלקום ויתר החברות, אין בכפיית השיתוף כדי לפתור את החסמים הקיימים כיום בפני הקמה של רשת תקשורת סלולרית במדינת ישראל כדי לאפשר כניסתו של מפעיל חדש.

פלאפון ביקשה שאם יוחלט לכפות שיתוף אתרים, הדבר ייעשה כך שלא תיגרם פגיעה בתשתיותיה ובתמריצים של החברות להמשיך ולהשקיע בפריסת אתרים ובתשתיות.

חורים בכיסוי

עוד טוענות החברות שקיימים קשיים אובייקטיביים העומדים בפני יישום שיתוף תשתיות, במיוחד אם ייכנסו לתוקפן החקיקה והרגולציה המתוכננות שיביאו ליצירת חורים בכיסוי, לפגיעה בשירות ולהעדר יכולת לפתח רשתות קיימות, ולא יצמצמו את ההשפעות הנופיות ואת רמות הקרינה. לדברי החברות, בכל מקרה, גם במקרה של כפיית שיתוף, יידרשו המפעילים הקיימים וגם זה החדש לקבל היתרים להקמתם של מתקני שידור נוספים ולכן נקודת המוצא תהיה דומה.

החברות טוענות עוד, שאין מקום לגרום פגיעה כה קשה ובלתי מידתית בזכויותיהן וכי משמעות הדברים לא נבחנה עד הסוף. פרטנר למשל טענה שהמשרד החליט למעשה וכי לא מדובר בשימוע רציני שנועד לתת מקום לביקורת או הסתייגות.

החברות מציעות למשרד שלא לכפות שיתוף אתרים מבלי שתיעשה עבודה יסודית לבחינת ההשלכות של צעד כזה, בפרט בכיוון של הפגיעה במפעילים הקיימים ובתחרות החופשית וההוגנת בשוק התקשורת. לדברי החברות, כל פעולה אחרת, מעבר להיותה שגויה בנסיבות העניין, היא החלטה שאינה סבירה שאף אינה מתיישבת עם כללי מינהל תקין. במרבית המקרים שיתוף בתשתיות תקשורת לא רק שאיננו ישים כלל ועיקר, אלא אף יגרום לפגיעה בתחרות ובשירות לציבור.

עוד טוענות החברות שמשרד התקשורת צריך לטפל בנחישות בבעיית הרישוי של אתרי הסלולר בישראל ובקושי להקים אתרים חדשים.