מאחורי הקמפיין נגד מתקן הגז: אמו של יו"ר חברה לישראל

תקציב הקמפיין נגד מתקן קבלת הגז של דלק ונובל נאמד במאות אלפי שקלים, ולילי אלשטיין היא "מהתורמות הבכירות ביותר" ■ מקור הונה של אלשטיין הוא בעלה המנוח, שאביו היה ממייסדי "טבע" ■ אמיר אלשטיין, יו"ר טאואר יחליף את עידן עופר בתפקיד יו"ר החברה לישראל

התורמת העיקרית לקמפיין נגד מתקן הקבלה של קבוצת דלק ונובל אנרג'י היא לילי אלשטיין, אמו של אמיר אלשטיין, שהתמנה בשבוע שעבר ליו"ר החברה לישראל של האחים עופר. מקור הונה של אלשטיין הוא בעלה המנוח, יואל משה אלשטיין, שאביו, יצחק אלשטיין, היה ממייסדי "טבע". בנה אמיר עשה את רוב הקריירה העסקית שלו בטבע והגיע למשרת סמנכ"ל החברה. מלבדו יש לאלשטיין גם בת, אורנה, העוסקת באמנות.

אלשטיין, תורמת נדיבה למפעלי אמנות, רכשה לפני 5 שנים את בית ההבראה "מבטחים" במושבה. תקציב הקמפיין נאמד במאות אלפי שקלים, ואלשטיין, על פי המארגנים, מעורבת בו כמעט מראשיתו: "היא אחת התורמות הבכירות ביותר שלנו. אנחנו מתייעצים איתה והיא עוזרת לנו בחיבורים כאלה ואחרים. כל מה שמבקשים ממנה - היא נרתמת למשימה". ראש המועצה אלי אבוטבול נחשב מקורב מאוד אליה.

תושבי זכרון יעקב הוזמנו אתמול ע"י מטה המאבק בפרויקט הקמת מתקן הקבלה היבשתי ל"עצרת חירום". לרשימת הנואמים הקצרה שכללה את השחקן משה איבגי, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון וראש המועצה המקומית אלי אבוטבול, השתרבב שם אלמוני למדי: "לילי אלשטיין - יזמית ותורמת למען קידום התרבות בזכרון ולמען המאבק".

אלשטיין, שסירבה עד היום להתראיין בנושא הקמפיין, מתרחקת בד"כ מתקשורת, אך הסכימה להתראיין לאחר שבספטמבר 2005 רכשה את מלון גני כרמל בזכרון יעקב תמורת 20 מיליון דולר. מדובר בבית ההבראה "מבטחים" שהפך לסמל בשנים שבהן שימש בית ההבראה המיתולוגי של ההסתדרות. לדברי אלשטיין, המלון, בשטח 110 דונם כולל כמה וילות, נרכש בגלל הנוף הנשקף ממנו - שלדעתה ייפגם אם ייבנה מתקן הקבלה של תשובה ושותפיו. "הבניין הנפלא של רכטר צריך לשמש לנופש ברמה הכי גבוהה", אמרה לעיתונאית "גלובס" שלומית לן ב-2006, "הכול כאן כל כך ציורי, כל כך נקי וכל כך יפה".

סכום כפול

בראיון הסבירה אלשטיין כיצד החליטה לשלם עבור המלון סכום כפול מזה שהציעו המתחרים. "אני אדם פשוט. לא עוסקת בעסקים. אני לא באתי להתמקח ולהתגרד. השמועות אמרו שהם מתחילים ב-10 מיליון דולר ושהם מתקדמים. ואני לא מקצועית. רק הרגשות עבדו. החלטתי לשים 20 מיליון". מיד לאחר הרכישה, סיפרה אלשטיין, הופיעה בביתו של אבוטבול, שהיה חולה, והודיעה לו כי תהפוך המקום למשכן לאמנים. אבוטבול העיד אחר כך כי חשב שהוא הוזה מרוב חום.

הקשר של אלשטיין לזכרון יעקב לא החל ב-2006. היא נכדה למייסדי העיר ורבים מזיכרונותיה קשורים למושבה. אלשטיין נחשבת לתורמת נדיבה למפעלי אמנות ותרמה בין השאר אולם לאגף החדש של מוזיאון ת"א ע"ש בעלה המנוח. היא נוהגת להזמין אמנים צעירים לדירתה האלגנטית.