משקפי התלת-ממד של טאואר: מה יניב השת"פ עם Canesta?

לשחק בפלייסטיישן בעזרת תנועות גוף, לצפות בטלוויזיה בלי שלט, ולגעת במסך מחשב בלי לגעת בו ■ כיצד השת"פ בין טאואר לחברת Canesta האמריקנית ליצירת חיישני תלת ממד, יאפשר לנו לעשות את הדברים האלו, מדוע פוטנציאל ההכנסות מהשת"פ נאמד במאות מיליוני דולרים ומתי הוא ימומש?

טאואר , יצרנית השבבים המוליכים למחצה ממגדל העמק, לא מפסיקה לעדכן את ציבור המשקיעים על המתרחש בין כתליה. לפעמים לא עובר יום מבלי שהחברה תפרסם הודעה כזו או אחרת, וייתכן שחלקן מיותרות, אך אחרות - דוגמת זו שפורסמה לפני כשבועיים - יכולות להפוך בעתיד הרחוק למשמעותיות ולשנות את פני החברה.

טאואר, שנסחרת כיום לפי שווי של 323 מיליון דולר (עלייה של 229% בשנה האחרונה, ונתון שהופך את המניה לבעלת הביצועים הטובים ביותר בתקופה זו מבין המניות הישראליות), הודיעה לפני כשבועיים כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Canesta האמריקנית.

לפיכך, תספק טאואר לאחרונה את טכנולוגיית CIS פרי פיתוחה (CMOS Image Sensor) עבור ייצור חיישנים ליצירת תמונה בתלת ממד. Canesta, חברה פרטית, נחשבת למובילה עולמית בפיתוח חיישני תלת ממד המורכבים על שבב יחיד, ומיועדים למחשבים אישיים, טלוויזיות וכן קונסולות משחקים. טאואר תהיה הספק הבלעדי של Canesta.

חיישן תלת ממד נשמע אולי כמשהו מורכב, אך ההיגיון שעומד מאחוריו הוא די פשוט. על השבב היחיד של Canesta מונחת מצלמה, ובצידה קרן לייזר שמאירה פולסים קצרים על האובייקט המצולם, הפולסים הללו חוזרים, וכך נוצרת תמונה (ממש כפי שפועל אקדח לייזר משטרתי).

בדרך דומה פועלות דלתות אוטומטיות שנפתחות כאשר אובייקט מתקרב אליהן, גם אם אינו מתכנן לעבור דרכן, וכאן נכנסת לפעולה הטכנולוגיה ליצירת תמונה בתלת ממד של טאואר. במקרה של דלתות אוטומטיות, אם הן יפעלו על בסיס חיישן תלת ממדי, הן תיפתחנה רק כאשר אותו אדם אכן מתכוון לעבור דרכן ולא סתם עובר לידן (החיישן מנתח את המרחק שבין האדם לדלת ואת תנועות גופו, וכך מגיע למסקנה האם הוא אכן מתכוון להיכנס פנימה).

טאואר, כאמור, אינה מייעדת את השת"פ עם Canesta לתחום זה, כי אם עבור קונסולות המשחקים - דוגמת Xbox של מיקרוסופט ופלייסטיישן של סוני - וכן עבור מחשבים אישיים ומכשירי טלוויזיה.

מיקרוסופט וסוני, מטבע הדברים, משדרגות כבדרך קבע את קונסולות המשחקים, ובימים אלו "הדבר הגדול הבא" הוא תלת ממד - ובמקרה הנידון - ליצור מצב בו ניתן להפעיל את הקונסולה לא דרך השלט הסטנדרטי, כי אם דרך תנועות הגוף של המשתמש הסופי. המצלמה, שממוקמת על החיישן, מזהה האם המשתמש הסופי מרים יד או רגל ומגיבה בהתאם לתנועותיו.

במקרה של מחשבים אישיים מדובר על חיישן שיאפשר לנו לעבוד עם המחשב מבלי לגעת בו - ובמילים אחרות - מסך מגע ללא מגע. מה שהמשתמש הסופי צריך לעשות, הוא רק לנוע בחלל הסמוך למסך כדי שהחיישן יזהה מה בכוונתו לעשות.

במקרה של מכשירי טלוויזיה מדובר על חיישן שיאפשר לנו לא לזוז כלל מהכורסה גם אם השלט לא יהיה בקרבתנו, וזאת מכיוון שלא נזדקק לשלט. בדומה לחיישן שמיועד למחשב אישי, נצטרך רק להזיז כמה אצבעות באוויר.

פוטנציאל רב

חלום התלת ממד האמור גורם לטאואר להאמין כי השת"פ עם Canesta טומן בחובו הכנסות שנתיות של מאות מיליוני דולרים, וזאת כשמחזור ההכנסות השנתי של החברה (נכון לשנת 2009) עומד על 299 מיליון דולר.

טאואר מבססת את הערכותיה על שני נתונים. הראשון, לפי חברת המחקר iSuppli, שוק חיישני התמונה גלגל בשנת 2007 מחזור של 7.3 מיליארד דולר, והוא צפוי לגדול בשיעור של 33% למחזור של 9.7 מיליארד דולר עד 2012. בנוסף, עד היום הפיתרון השכיח בענף היה חיישני CCD (Charged Couple Device) הודות לאיכות התמונה הגבוהה שיצרו. עם זאת, חיישני CMOS - אותם תספק טאואר לחברה האמריקנית - איימו בעשור האחרון על הדומיננטיות של חיישני CCD מכיוון שהיו זולים יותר, והתאימו במיוחד למכשירי טלפון ניידים.

הנתון השני הוא המספר הרב של מחשבים אישיים וקונסולות משחקים שנמצאים כיום בשימוש בעולם. במקרה של מחשבים - מדובר על מאה מיליון (פחות או יותר), ואילו במקרה של קונסולות משחקים מדובר על כמה עשרות מיליונים. לכן, אם במחשב אישי יש שתי מצלמות - מדובר על לפחות מאתיים מיליון מצלמות (דהיינו מאתיים מיליון חיישנים), וזה רק בשוק המחשבים האישיים. זו הסיבה בגינה בטאואר, לפי התרחיש האופטימי ביותר, מאמינים כי השת"פ עם Canesta יוכל ליצור עבורה הכנסות של מאות מיליוני דולרים.

לא מיותר יהיה להוסיף "עוד חזון למועד", וגם אבי שטרום, סמנכ"ל ומנהל קו המוצרים הייחודי של טאואר, מעדיף לשמור על אופטימיות זהירה. "אם Canesta תיקח נתח שוק משמעותי מהענף, וטאואר תמשיך להיות ספק בלעדי של החברה, אין סיבה שהפוטנציאל לא ימומש. עם זאת, קשה לנו להעריך מתי בדיוק זה יקרה", הוא מסכם.