הקלה במס בפירוק חברות

הוראת ביצוע חדשה של רשות המיסים קובעת בדרך של פרשנות מקילה כי לא יהיה בהעברת חובות החברה לבעלי מניותיה (לרבות יתרת זכות שלהם בחברה) אגב פירוקה כדי לשלול את הפטור ממס לפי סעיף 71 לחוק

סעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין מעניק פטור ממס שבח בגין העברת נכסי מקרקעין של חברה לבעלי מניותיה במסגרת פירוקה. בין שאר התנאים הקבועים בסעיף למתן הפטור, נקבע בסעיף 71(א)(2) כי תנאי למתן הפטור הוא שלא ניתנה תמורה לחברה בשל המקרקעין המועברים.

כאשר בעלי המניות נמצאים ביתרת זכות בחברה, וחוב זה מועבר אליהם במסגרת פירוק החברה ביחד עם מקרקעי החברה, ניתן יהיה לטעון כי העברת החוב מהווה תמורה לחברה בגין העברת המקרקעין לבעלי המניות, וכך לשלול את הפטור ממס לפי סעיף 71 לחוק.

הוראת הביצוע החדשה (4/10) מיום 28.6.2010 מאמצת פרשנות תכליתית ומקילה להוראת סעיף 71(א)(2) כך שבהתקיים שורה של תנאים, כמפורט להלן, לא יראו בהעברת חובות החברה לבעלי מניותיה כ"תמורה" למקרקעין ובלבד שהעברת החובות תהא בהתאם לשיעור החזקות בעלי המניות בהון החברה.

כך, למשל, אם בעלי המניות נמצאים ביתרת זכות בחברה או שיש לחברה חובות חיצוניים כגון לבנקים (הלוואה) או לרשות המקומית (חוב היטל השבחה), ניתן יהיה להעביר חובות אלו לבעלי המניות, כדי חלקם היחסי בהון המניות, במסגרת פירוק החברה מבלי שיהיה בכך כדי לשלול את הפטור לפי סעיף 71 לחוק.

בהוראת הביצוע נקבעו שישה תנאים מצטברים שבהתקיימם לא ניתן יהיה לטעון שהעברת חובות החברה לבעלי המניות מהווה "תמורה" השוללת את הפטור לפי הסעיף, ואלו הם:

1. במועד ההחלטה על הפירוק אין לחברה נכסים נוספים כמשמעותם בתקנות מס הכנסה (קביעת נכס), התשס"ד-2004, למעט הזכויות במקרקעין או הזכויות באיגוד מקרקעין המועברות;

2. ייחוס החובות לבעלי המניות יהיה בהתאם לשיעור החזקתם בהון מניות החברה ערב הפירוק;

3. לא הייתה בעבר פעולה באיגוד, לרבות הקצאה, שלא דווחה למנהל מיסוי מקרקעין;

4. ההליך האמור יבוצע על-ידי המפרק;

5. שווי המכירה לעניין מס הרכישה ייקבע לפי סעיף 17 לחוק;

6. בעת מכירה עתידית של הזכויות שנתקבלו אגב פירוק החברה מבעלי המניות לצד ג' ייקבע שווי הרכישה של הזכויות לצורך חישוב השבח לפי סעיף 31 לחוק.

למותר לציין, כי החובות אשר יועברו לבעלי המניות אגב פירוק החברה לא יהוו חלק משווי הרכישה שייקבע להם בעת מכירת המקרקעין לצד ג' ולא יותרו בניכוי, אלא אם מדובר בהוצאות המותרות בניכוי על פי סעיף 39 לחוק.

ההוראה החדשה צפויה להקל על פירוק חברות ולהגדיל את מרחב האפשרויות לתכנון המס בעסקאות מקרקעין המוחזקות על-ידי החברה.