"המתיחות עם טורקיה עלולה לפגוע בגיוסי ההון סיכון הישראלי"

כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר ■ 90% מהמשיבים בסקר מעריכים כי החרם המוטל על מוצרים ישראלים עשוי להשפיע על הכנסות החברות בהן מושקעות קרנות ההון סיכון

45% מבכירי ההון סיכון מעלים חששות כי המתיחות הפוליטית-מדינית עם טורקיה עלולים להשפיע לרעה על תהליכי גיוס ההון של הקרנות. כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר. הסקר נערך בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל.

רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה המדיה והתקשורת בדלויט, מציין כי "ניסיון העבר מלמד שמתיחויות נקודתיות בזירה הפוליטית לרב אינן מקרינות בטווח הארוך על כלכלת ההיי-טק בצורה דרמטית. עם זאת, השפעתם של תהליכים גיאו-פוליטיים על הכלכלה תופסים תאוצה, ולא מן הנמנע כי ניתן יהיה לראות מגמה של החרפה בהשלכות על הזירה הכלכלית הישראלית בכלל וההיי-טק בפרט".

עוד עולה מהסקר, כי 90% מהמשיבים מעריכים כי החרם המוטל על מוצרים ישראלים מצד מדינות כגון שוודיה, נורבגיה ותורכיה עשוי להשפיע על הכנסות החברות בהן מושקעות קרנות ההון סיכון. בנוסף, עפ"י הנתונים "רק" 43% מהנשאלים צופים שיפור במצב הכלכלי וזאת לעומת הרבעון הקודם שבו 58% צפו מגמת שיפור.

סממנים של פסימיות גם בשוק הישראלי

לדעת משיבי הסקר, הקשיים והאתגרים הפוקדים את השווקים האירופאים צפויים להשפיע על תהליכי גיוס ההון של הקרנות - 20% ציינו כי ההשפעה על תהליכי גיוס הכספים תהיה מהותית. 77% מבכירי קהילת ההון סיכון צופים כי פעילות גיוס הכספים, אשר ברובה נשענת על מקורות זרים, תהיה קשה יותר מבעבר. יצוין, כי אף לא אחד ממשיבי הסקר סבור כי תהליכי גיוס ההון יהיו קלים יותר בהשוואה לאלו שידענו עד היום.

גם בשוק הישראלי ישנם סממנים של פסימיות, כאשר 53% מבכירי קהילת ההון סיכון צופים ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים על ידי קרנות ההון סיכון, ומנגד רק 14% בלבד מהמשיבים צופים עלייה בהיקף הנכסים המנוהלים על ידי הקרנות בהשוואה למצב הקיים.

על אף סממני פסימיות אלה, 72% מבכירי קהילת ההון סיכון מעריכים כי עד סוף שנת 2010 חברת היי-טק ישראלית תנפיק לראשונה מזה שלוש שנים בנאסד"ק. בנוסף, 77% מהמנהלים צופים עלייה בפעילות המיזוגים והרכישות.

בכל הנוגע לתחום העסקאות, המכשור הרפואי מוסיף להיות התחום החם ביותר - 59%צופים עלייה במספר העסקאות בתחום זה במהלך ששת החודשים הקרובים. בנוסף, גם תחומי הביוטכנולוגיה והקלינטק נתפסים כתחומים חמים עם 57% ו-43% בהתאמה אשר צופים צמיחה בהשקעות. תחומי התקשורת (10%) והמוליכים למחצה (11%) נתפסים כתחומים הפחות אטרקטיביים להשקעה בקרב קרנות ההון סיכון.

לדבריו, "המשברים שעברו על שוק ההיי-טק הישראלי בעשור האחרון מעידים על כך שיש צורך אמיתי במעורבות ממשלתית מוגברת אשר תבטיח את איתנותן ויציבותן של חברות ההיי-טק בטווח הארוך. יש להפנות יותר משאבים לחברות בשלבים מוקדמים על מנת לשמר ולעודד את המובילות בתחום החדשנות והיזמות".