יריב בן-אליעזר: "בימי בן-גוריון לגור ב'אקירוב' נחשב לחרפה"

נכדו של בן-גוריון: "אם היה רואה את הפוליטיקאים של היום, סבי היה חוזר לקבר. הפוליטיקאי היום הוא סלבריטאי שמחפש להתחבב"

"בעבר הסגפנות הייתה ערך. מישהו מהדור של סבי, דוד בן-גוריון, היה מעלה בדעתו לגור במגדלי אקירוב? זה היה בעיניהם חרפה אם מישהו היה מציע להם לגור במחירים כאלה" - כך אומר ד"ר יריב בן-אליעזר, מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה ונכדו של דוד בן-גוריון, בשיחה על האצולה הפוליטית בישראל, בגיליון יולי של "ליידי גלובס".

"אם סבא שלי היה רואה את הפוליטיקאים של היום, הוא היה חוזר חזרה לקבר. בתקופת סבי הפוליטיקאים היו אנשים מוסרניים, היום יש הרבה יותר צדקנות והתחסדות ממוסריות, משום שהפוליטיקאים פונים בדרך כלל למכנה המשותף הנמוך ביותר. בעידן הטלוויזיה הפוליטיקאי הוא סלבריטאי, הוא מחפש להתחבב על הצופה".

"ביבי כל הזמן טוען שהוא נלחם באליטות, אבל הוא עצמו יציר האליטות. הוא נולד ברחביה, אביו פרופסור, והוא עצמו התחנך בארה"ב".

מי בכל זאת מייצג מבחינתך את האצולה הפוליטית בישראל?

"ללא ספק, שמעון פרס. הוא היה מוקצה פוליטית בעבר, אבל כשהוא נבחר לנשיא, הממלכתיות שלו והמורמות שלו מעם עשו אותו איש אצולה. לפרס יש חזון, יצירתיות, התנהלות מרשימה ושפה עשירה, והם מחזקים את מעמדו הפורמלי".

אתה מרגיש עצמך כבן למשפחת אצולה ישראלית?

"סבי אמנם היה האדם הכי גדול מקום המדינה ועד היום, אבל אנחנו במשפחה לא נחשבים לאליטה. למה? כי אליטה הרבה פעמים נתפסת אם היא מתנהגת בצורה אליטיסטית. אני חושב שרבין הוא לא יותר אליטה מאשכול או מסבי או מגולדה. אבל צאצאיו ואשתו ז"ל עשו אותו לראש מונרכיה ובנו היכלי פאר לזכרו, וכל עץ במדינה קרוי על שמו. אותו הדבר משה דיין - אם לא היו לו צאצאים מוכשרים, מי היה חושב עליו בכלל?".

"יש משפחות כמו מרידור או יתום, ויש 'בנים של' כמו עוזי לנדאו, צחי הנגבי ובני בגין", אומר ד"ר שי חורב, שחקר את היווצרותן של משפחות האצולה הישראלית. "צריך לזכור שלכל אחד מאלה יש מעגלים על מעגלים של קרובי משפחה שנמצאים בעמדות מפתח בולטות בממסד הפוליטי".

"תראי את ברק, שהביא את בוז’י הרצוג בגלל שם המשפחה, ומשם הדרך שלו הייתה סלולה לגמרי. או את דן מרידור, שאביו היה אחד האנשים המקורבים לבגין, והוא צמח וגדל באליטה, וברגע הנכון פשוט שלפו אותו מעריכת הדין והנחיתו אותו בפוליטיקה.

"זה מעלה שאלות ותהיות. מה, כל החוכמה נמצאת בכמה משפחות? הם נושמים שם אוויר מיוחד? אז נכון, הם כולם כישרוניים, אבל במקום שבו כולם נתקלים בדלת, הם נולדו עם מפתח מיוחד".

איזה תפקיד יש לאצולה בחיינו?

"אנחנו רוצים להיות חלק ממשהו יותר גדול או נחשב, ולא להרגיש כמו אסופים במדינה שלנו - אז אנחנו בונים לנו אצולה מקומית. משפחת דיין היא דוגמה קלאסית לכך שלפעמים הציבור עצמו הוא זה שממליך את האצולה".

ומשפחת ראש הממשלה?

"מעבר לכך שהוריו מאצולת רחביה הירושלמית, גם הדוד שלו, אלישע נתניהו, נשוי לשושנה נתניהו, שופטת בבית משפט העליון לשעבר. לזה אני קורא קשרי אצולה".