מדוע טועה נוריאל רוביני

מדד S&P מאשר את מה שצפיתי לגבי המשבר, ומאותת על סיכוי להתייצבות בשבועות הקרובים

נוריאל רוביני טוען שלדעתו לא תהיה תחתית כפולה בכלכלה העולמית. תחתית כפולה מוגדרת כתקופה שבה הכלכלה נסוגה, כמו ברבעונים אחדים בשלב הקודם של המשבר (2007-2009). לדעתי זו הצהרה נמהרת מצד כלכלן הרואה את תפקידו כעת כמרגיע, יותר מאשר כמתריע בשער. בזמנו, כאשר רוביני הזהיר מקריסת בועת הנדל"ן בארה"ב, רבים תמהו וכך נולד כינויו Doctor Doom. הוא מנסה מאז להשתחרר מתדמית זו.

התפוצצות מנגנון המימון

הבועה בנדל"ן אכן התפוצצה והיוותה את תחילתו הרשמית של שלב A, אולם זיהוי מהות המשבר עם הנדל"ן בלבד היתה, והיא עדיין, טעות חמורה. קריסת שוק הבתים הייתה רק עוד וריאציה, ותוצאה של תהליך ממושך ועצום, אשר מתנהל מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת: בניית הכלכלה העולמית על בסיס חוב הולך וגדל, ושימוש בהגדלה של בסיס הכסף והאשראי כאמצעי לפתרון כל הבעיות הפיננסיות והמקרו-כלכליות.

מה שהתפוצץ ב-2007, היה מנגנון המימון של הכלכלה הקיינסיינית. זה קרה הן ברמה האדם הפרטי, הן ברמת החברות ובמיוחד ברמת המדינות. תהליך זה עדיין בעיצומו כי רוב החוב הכולל עדיין לא הוחזר, לא גולגל או לא נמחק.

ומדוע אני סבור שנוריאל רוביני טועה בהערכתו האופטימית? בנוסף לביסוס על התורה הטכנית, הגורם המקרו-הכלכלי העיקרי לכך נעוץ בעיני בדינמיקה המתפתחת בשוק העבודה האמריקאי. לפניכם גרף מאתר www.chartoftheday.com המביא באופן ציורי, את השוני בין מה שקרה בעבר, ומה שקורה היום בתחום המשרות הלא-חקלאיות:

משה שלום גרף תעסוקה
 משה שלום גרף תעסוקה

גרף זה מציג את התנהגות שוק העבודה הלא חקלאי האמריקאי, לאחר תחילת המיתונים (נקודת ההתחלה של המיתונים מיוצגת בקו אנכי שחור). הציר המאונך מציין את אחוזי השינוי בכוח העבודה משני צידי ה-0, והציר האופקי מציין את הזמן, בחודשים, שנדרש לשינוי זה להתבצע.

הקו המקווקו הכחול מייצג ממוצע של מה שקרה בכל המיתונים מאז 1950 ועד 1999. הקו המקווקו הצהוב מייצג את מה שקרה ביציאה מהמיתון הקודם לנוכחי (2001-2006), והקו המלא החום, מייצג את מה שקורה במשבר הנוכחי.

ברור שמשהו חמור הרבה יותר קורה כעת וזאת מהסיבות הבאות:

• עומק הנפילה הנוכחי הוא הגדול ביותר בכול התקופות (ירידה ב-6%).

• יש התייצבות אבל זה קורה ברמה הנמוכה ביותר כמעט.

• בתקופות הקודמות, השיפור קרה הרבה יותר מהר, ובעוצמה גדולה בהרבה.

אודה ואומר, שציפיתי שתירשם התפתחות חיובית גם בתחום התעסוקה בשלב B (העולה) של המשבר, והתבדיתי. כל תמריצי הממשל והפד', לא הצליחו לשפר משמעותית את המצב בתחום זה. עובדה זו כשלעצמה מצביעה על החומרה של המשבר הנוכחי, ועל הצפוי עוד ממנו. התעסוקה, ובמידה פחותה אחריה, מחירי הבתים ומצב השווקים הפיננסיים, קובעים את התנהגות הצרכנים. היא נותנת להם את הביטחון לבזבז ולגרום על ידי כך לייצור ולצמיחה.

ללא שיפור אמיתי במצב התעסוקה, המפורסם במדיה, והמורגש בצורה רחבה על ידי ההמונים, הצמיחה תלך ותקטן עד למצב של סטגנציה, ומיתון חוזר. מכיוון שהקטנת החובות היא הדבר שישלוט בעתיד הנראה לעין, לא סביר שיהיה רקע מתאים להגדלה רצויה כזו בתעסוקה. הצמצומים בכוח העבודה הממשלתי, והפרטי, הם הסיבה הבסיסית לחילוקי הדעות שלי עם האופטימיות של כלכלנים כמו רוביני המסרבים לומר את האמת המרה, והלא פופולארית.

בנוסף לנאמר לעיל, מדד ה-S&P ממשיך להראות לנו את הסיבה הטכנית לכך שהמשבר יביא את העולם לתחתית כפולה. לפניכם גרף שבועי עדכני (המספרים הסגולים אינם סימני גלים אלא נקודות לציון בלבד):

משה שלום סנופי שבועי
 משה שלום סנופי שבועי

הבה נסקור תחילה את הגורמים הטכניים המאשרים את תחילת שלב C (היורד) של המשבר בעזרת תנועת המחיר של מדד זה:

  1. חציה מטה של הגבול התחתון של התעלה העולה, אשר תמכה במחיר מאז התחתית של מרץ 2009.
  2. חציה מטה של הממוצע הנע 15. בניגוד לפעמים הקודמות של חצייה דומה לזו, המדד רק הצליח לחזור אליו מלמטה, וכך לבצע מה שנקרה בז'רגון המקצועי "בדיקה" (2 סגול). אציין כאן שאם נכס פיננסי "בודק" חצייה בצורה זו, וממשיך לאחר מכן בכיוון החצייה המקורית, זה מהווה אישור מאוד חזק לשינוי במגמה. במקרה שלפנינו: מעלייה מאז מרץ 2009 לירידה מתמשכת מאז.
  3. השיא שאליו הגיע המדד במסגרת שלב B (אזור 1230) הוא תיקון 61.8% פיבונצ"י של כל הירידה של שלב A (סרגל פיבונצ"י שחור).
  4. כל עליית שלב B נעשתה במחזורים הולכים ויורדים, כאשר בסיום שלב B נרשם במחזור ענק הנקרא Volume Climax. תופעה כזו מאשרת סיום מהלך (4 סגול).

ועכשיו כשאנו בטוחים בכך ששלב C החל, הבה נבחן את הצפוי בעתיד הקרוב יחסית:

  1. המדד הגיע ל-38.2% תיקון מכל העלייה של שלב B (סרגל פיבונצ"י כחול). ברמה זו קיים גם אזור ה-38.2% תיקון (סרגל פיבונצ"י שחור) של כל הירידה של שלב A. (שימו לב ל-3 סגול בשני צדדי הגרף). תופעה משולבת זו מאוד חזקה ואמורה להוות התנגדות זמנית להמשך הירידות.
  2. מתנדי המומנטום נמצאים במצב מכירות יתר, ומראים סימנים של היפוך קל (1 סגול).
  3. המחזורים הפסיקו לגדול בירידות, ומתייצבים ברמה בינונית (4 סגול).
  4. מדד VIX (המכונה מדד "פחד" והמציג את השינוי בסטיית תקן האופציות על מדד זה) דווקא יורד. זו התנהגות מוזרה במצב של פאניקת ירידות, ויש לזכור שראינו תופעה דומה לזו בתחתית של מרץ 2009.

מכל הניתוח לעיל אסכם ואומר:

שלב C החל, ואמור להביא את המדד לאזור 450-400 לקראת 2012-13. אבל כידוע, אין שום מגמה ההולכת בקו ישר. הסימנים הטכניים לטווח הקצר-בינוני מצביעים דווקא על התייצבות, ואולי אף עלייה בשבועות הקרובים.

אלו יהוו הזדמנות נוספת למסכימים עם הדעה המובעת כאן, בכדי לנקוט בצעדים הנגזרים מכך ולצמצם את החשיפה למשבר הכלכלי החמור ביותר שנרשם בעולם מאז שנות ה-30.

  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.