לא רצים למכרז: היענות פושרת למכרז הביטוח בצה"ל

מגדל, כלל ודש איפקס לא הגישו הצעות ■ מקור שלא ניגש: "לא ראינו צידוק בהשתתפות במכרז ללא רווחיות, ואפילו פחות מכך"

היענות השוק המוסדי למכרז הפנסיוני הגדול של אנשי הקבע בצה"ל פושרת למדי. ל"גלובס" נודע כי שתי הקבוצות הגדולות בשוק הביטוח, מגדל וכלל, בחרו שלא להשתתף במכרז. "לא ראינו צידוק בהשתתפות במכרז ללא רווחיות, ואף פחות מכך", הסביר מקור שבחר לא להשתתף במכרז הגדול. המקור העריך שהמכרז ייסגר ברמות מחירים נמוכות מאוד. ככל הידוע, ובניגוד להערכות מוקדמות בשוק המוסדי, גם קבוצת דש איפקס בחרה שלא להשתתף במכרז.

ככל הידוע לצה"ל הוגשו הצעות מהגופים הבאים: קבוצת הראל ; קבוצת מנורה מבטחים; קבוצת הפניקס , בשיתוף בית ההשקעות שבשליטתה - אקסלנס; וקבוצת איילון, עם בית ההשקעות פסגות.

300 מיליון שקל

צה"ל אמור להכריז על הגוף הזוכה במכרז בספטמבר-אוקטובר השנה. את המהלך מוביל תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכלכלי לרמטכ"ל. בראיון ל"גלובס" צפה פרוזנפר אילו הצעות יוגשו במכרז ואמר: "אני מניח שנקבל תוצאות טובות מאוד. אני לא רוצה לומר 'דמי ניהול שליליים'". כפי הנראה, הגופים שהגישו הצעות אכן נקטו עמדה תחרותית מאוד ואגרסיבית כדי לזכות במכרז.

מכרז צה"ל מרכז עניין רב בשל גודלו - מאות רבות של מיליוני שקלים מדי שנה. המכרז עשוי לשנות את פני השוק הפנסיוני; הגוף הזוכה עשוי להפוך אחד הגדולים בשוק תוך שנים ספורות. בחישוב גס ניתן להעריך שמדובר בהפקדות של לפחות 300 מיליון שקל בשנה. סכום זה צפוי לגדול באופן משמעותי עם השנים, הואיל ויש יותר משרתי קבע שלהם פנסיה צוברת, כך שהסכום יגיע להפקדות של יותר מכפליים בהיקף שנתי.

לכשייבחר הגוף הזוכה (או הגופים), יועברו אליו גם הצבירות הקיימות בתחנות הביניים של הפנסיה הצוברת בצה"ל בקרנות הפנסיה מגן זהב שבשליטת איילון (כשפסגות שותף מיעוט בקרן) ובקרן מקפת החדשה של מגדל (בתיק של תאוצה).

הואיל וחברת מגדל בחרה שלא להגיש הצעה במכרז, הרי שקרן הפנסיה שלה - מקפת החדשה - צפויה לספוג אובדן של כמה מאות מיליוני שקלים מהנכסים המנוהלים בה, שיועברו ממנה לגוף או גופים שיזכו במכרז.