שביתת עובדי המינהל בבתי המשפט: ממתינים לקריסה הגדולה

‎‎מסמך של הנהלת בתיהמ"ש חושף את המצב בצל השביתה ומזהיר מקריסה לאחר סיומה ■ ביניש תכנס הערב דיון עם כל הגורמים ■ בשבוע שעבר איים השר נאמן כי יסגור את בתיהמ"ש אם לא יימצא פתרון תוך יממה‏

בשבוע שעבר התקיימה בלשכתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, פגישת חירום נוכח שביתת עובדי המינהל והמזכירויות בבתי המשפט, הנמשכת זה יותר משבועיים. לישיבה כונסו נציגי הנהלת בתי המשפט, ועד העובדים השובתים ונציגי האוצר, לרבות הממונה על השכר, אהרון עוזיאלי.

נאמן, סיפרו משתתפי הישיבה, דפק על השולחן בזעם ודרש מהנוכחים למצוא פתרון שיאפשר את חידוש העבודה התקינה בבתי המשפט בתוך 24 שעות - אחרת יורה על סגירה מלאה של בתי המשפט. אלא שפתרון כזה לא נמצא, ושר המשפטים נמנע מלהורות על השבתה מלאה של בתי המשפט.

נשיאת העליון דורית ביניש תכנס הערב (ג') בלשכתה דיון נוסף בהשתתפות נאמן וכלל הגורמים המעורבים. אמש (ב') קיימה ביניש פגישה עם נשיאי בתי המשפט המחוזיים מכל הארץ.

בישיבה, מסרה דוברת בתי המשפט, "הובעה דאגה עמוקה וחשש מפני פגיעה קשה וארוכת-טווח בציבור עקב שביתת העובדים המינהליים והנזק המצטבר בשל התמשכותה. המשתתפים הביעו תקווה כי המשא-ומתן עם העובדים יביא לסיומו המהיר של הסכסוך".

‎‎בקשות לא מוקלדות

‏‎‎שביתת 1,800 עובדי המזכירויות בכל בתי המשפט נמשכת, והמצב הולך ומחריף. מסמך פנימי של הנהלת בתי המשפט, שהגיע לידי "גלובס", מתאר את המצב בשטח בבתי המשפט השונים, המשתדלים לתפקד למרות השביתה. אחרי הכל, השופטים, המתמחים, הקלדניות - כל אלה אינם שובתים, והם נאלצים להמשיך ולתת שירותים משפטיים למרות הקושי.

"כל הדיונים מתקיימים כסדרם", מתאר מסמך הסטטוס של הנהלת בתי המשפט, "למעט שני דיונים שנדחו על-ידי שופט בבית המשפט המחוזי בירושלים, בהיעדר תיקי נייר. השופטים מנהלים דיונים בתיקים האלקטרוניים. בחלק מהמקומות תיקי הנייר מועברים מהמזכירות על-ידי עוזרים משפטיים ומתמחים, בסיוע בנות שירות לאומי".

בבתי הדין לעבודה, שבהם החלה לפעול מערכת "נט המשפט" ימים אחדים לפני פרוץ השביתה, מתערבב הקושי הנובע מהשביתה עם אי-הסדר הנובע מהפעלת המערכת החדשה.

‏בתחום הפלילי העבודה כמעט שלא נפגעה. המזכירים הראשיים וסגניהם מטפלים במעצרים, שחרורים וסעדים דחופים. ואולם ערימות הנייר נערמות, בעיקר מאחר שבקשות שונות בתיקים פתוחים אינן מוקלדות בבתי המשפט בתל-אביב ובחיפה.

ביתר בתי המשפט ניתנות החלטות בבקשות אלה באמצעות מערכת "נט המשפט", והן מיושמות על-ידי המזכיר הראשי וסגניו. במחוזי בירושלים מסייע צוות של לשכת השופט ביישום החלטות דחופות. אנשי יחידת המשטרה "נחשון" מסייעים במסירת זימונים.

‎‎שחיקה וקושי רב

‏‎‎במחוז חיפה, בבית המשפט המחוזי תל-אביב וברחבי המחוז לא מוקלדות הבקשות, והחלטות השופטים ניתנות מחוץ למערכת "נט המשפט", על מסמכי "וורד" חיצוניים. ההחלטות מאושרות בחותמת "מתאים למקור" ומשמשות אסמכתא.

"כל הניירת נשמרת אצל הקלדניות בצורה מסודרת", מפרט המסמך, "באופן שניתן יהיה להקליד בדיעבד, ללא תקלות. בשלום בתל-אביב קיים חשש לתקלות בהקלדות וסריקה בדיעבד, שכן מדובר בכמויות רבות".

‏במקביל, שקי הדואר אינם נפתחים ואינם מטופלים, כמו גם הפקסים שמגיעים. במחוז ירושלים ודרום הפקסים מטופלים על-ידי בנות שירות לאומי. עובדי האמרכלות מגיעים לעבודה לסירוגין כדי לטפל בדו"חות האש"ל, מאחר שהעובדים אינם מחתימים שעון נוכחות.

במחוז תל-אביב המזכיר הראשי אינו מגיע, וסגנו מתפקד לבד. הנהלת בתי המשפט ביקשה מוועד העובדים תוספת של עובד לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאור המצוקה שבה נתונה נשיאת המחוזי בתל-אביב, דבורה ברלינר, ואולם הוועד סירב.

"המזכירים ראשיים מדווחים על שחיקה וקושי רב", מדווח במסמך, "הבעיה החמורה מכל היא נזק מצטבר בשל אי-יישום החלטת שוטפות, טיפול בדואר ופקסים. לא ברור כיצד אפשר יהיה להתגבר על הכמויות".

מנהלי המחוזות דנו עם נשיאי כמה מבתי המשפט על אפשרות להפסיק את שמיעת הדיונים, מאחר שהבעיה העיקרית היא אי-יישום ההחלטות אחרי הדיונים. "הקריסה הגדולה", חוזים בהנהלת בתי המשפט, "צפויה ביום שאחרי השביתה".

‏‎‎תוספות שכר

‏‎‎הנושא המרכזי שבו מתמקד המשא-ומתן בין העובדים לאוצר נוגע לתוספות שכר. רוב עובדי המינהל בבתי המשפט, מתברר, עובדים במשרה מלאה - אך התקן שלהם מוגדר כמשרה חלקית, כך שהם מקבלים על בסיס קבוע השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי.

מאבקם של עובדי המינהל מתמקד בקבלת משכורת מלאה, שלא תחייבם לקבל השלמת הכנסה. אף שצעד זה לא יגדיל את הסכום נטו שהם מקבלים, ואף שהיענות לכך לא תגדיל את הוצאותיה של המדינה - האוצר מתנגד לכך.

בדיון שהתקיים השבוע בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, נמסר כי המשא-ומתן בין הצדדים נמשך, ודיווח נוסף לבית הדין יינתן ביום ראשון הקרוב. הסוגיות הנוספות שבהן עוסק המשא-ומתן הן תוספת של 127 משרות - בעניין זה קיימת הסכמה עקרונית, וכעת מנסים לאתר מקורות מימון; שדרוג משרותיהם של 8 מזכירים למזכירים ראשיים, וכן הושגה הסכמה עקרונית לשדרוג הדרגתי לפי "מסמך רכלבסקי", אך טרם נקבעו המקורות לשדרוג; לצד זאת דורשים העובדים תוספות כגון ימי כוננות ותקני רכב.

‎‎משיכת זמן

‏‎‎הטקטיקה שנוקט האוצר, אומרים מעורבים בסכסוך, היא לנסות למשוך את השביתה עד תחילת פגרת בתי המשפט ב-15 ביולי. לאחר מועד זה מילא איש לא יתעניין בשביתה, מאחר שממילא עוברים בתי המשפט לעבוד במתכונת מצומצמת. ההערכה היא כי באוצר מקווים שהעובדים יתקפלו ויחזרו לפעילות בתחילת ספטמבר, בשנת המשפט החדשה.

גורם בכיר בהנהלת בתי המשפט טוען כי באוצר מקשיחים עמדות ולא מוכנים להתקדם כל עוד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לא נכנס לתמונה. ואולם, אף שבהנהלת בתי המשפט תומכים במאבק העובדים - ידיה של ההנהלה כבולות, מאחר שהיא מבקשת להימנע מלהיכנס בעצמה לעימות עם האוצר, שעלול "לסגור לה דלתות" בעניינים אחרים. ‏‎‎‏

‎‎דרישות עובדי המינהל

* ‏‎‎ביטול השלמת ההכנסה שמקבלים רוב העובדים והעברתם למשכורת מלאה - האוצר מתנגד.

* ‏‎‎תוספת של 127 משרות - קיימת הסכמה עקרונית, טרם נקבעו מקורות מימון.

* ‏‎‎שדרוג 8 מזכירים למזכירים ראשיים - הושגה הסכמה עקרונית, טרם נקבעו מקורות המימון.

* ‏‎‎תוספות שכר כגון ימי כוננות ותקני רכב.