המשרד להגנת הסביבה ממליץ על חדרה לתחנת גז ל"תמר"

ל"גלובס" נודע כי המשרד להגנת הסביבה בחר לדרג את חדרה כחלופה המועדפת ואחריה את אתר דור דרום שבשטח קיבוץ מעיין צבי, שנחשב לחלופה המובילה עד לפני כשבועיים ■ מתקן קליטת הגז בחדרה - טוב או רע?

המשרד להגנת הסביבה ממליץ על אתר חדרה להקמת תחנת הגז מתגלית "תמר", כחלופה הפוגעת פחות באיכות הסביבה מאשר חלופות אחרות. כך אמר היום (ג') נציג המשרד במהלך דיון במועצה הארצית המתנהל בשעות אלו.

המועצה התבקשה להחליט היום האם לבחור באחת מבין 6 החלופות שהוצגו לצורך עריכת תסקיר סביבתי מקיף. מאות מתושבי אזור חוף הכרמל הקוראים להקים את מתקן הקליטה בים הפגינו מול אולם הישיבות של המועצה לקראת פתיחת הישיבה.

ל"גלובס" נודע, כי המשרד להגנת הסביבה בחר לדרג את חדרה כחלופה המועדפת ואחריה את אתר דור דרום שבשטח קיבוץ מעיין צבי, שנחשב לחלופה המובילה עד לפני כשבועיים. עמדת המשרד מחזקת את האפשרות שהמועצה תבחר בחדרה כאתר המתאים לעריכת סקר סביבתי מתקדם, עליה דווח לראשונה ב"גלובס". בנוסף מתכוונת המועצה להתחיל בקידום חלופה נוספת, שביעית במספר, בשטח מפעל דרומית לעכו, למקרה שבו לא תיבחר אף אחת מהחלופות הקיימות.

המועצה תמליץ על תסקיר המשך

מתקן הקבלה היבשתי, בשטח 150 דונם, אמור לקלוט את הגז שיוזרם לישראל מקידוח "תמר" ולהזרים אותו לתוך מערכת הולכת הגז הארצית של חברת נתיבי גז. הקמת המתקן המחייבת אישור תוכנית מתאר ארצית במועצה הארצית לתכנון ובנייה, היא מרכיב קריטי בעמידה בלוח הזמנים שנקבע לפרויקט הפקת הגז, הצפוי להתחיל לפעול ב-2012-13.

בפני המועצה הוצגו ממצאי תסקירי ההשפעה על הסביבה ראשוניים, שנערכו בשישה אתרים אפשריים להקמת מתקן הקבלה. האתרים הם: דור-דרום, דור צפון, חדרה, מחלף קיסריה, אשדוד ומחצבת עין איילה. עד כה נחשבה החלופה הקרויה "דור-דרום" ונמצאת בשטחי קיבוץ מעיין צבי לחלופה המובילה, אולם חלופה זו עוררה התנגדות רבה מצד תושבי יישובים סמוכים. חלופת חדרה מרוחקת יחסית מהחוף ונמצאת בלב אזור תעשייה, כך שהיא אינה צפויה לעורר התנגדות מצד תושבים המתגוררים בסמוך אליה.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת המועצה להמליץ על עריכת תסקיר המשך בחדרה ולהורות על עריכת תסקיר ראשוני באתר פרוטרום בעכו, כדי להכין את החלופה כאופציה נוספת למקרה שבו לא תיבחר אף אחת מבין שש החלופות הקיימות.

מטה המאבק של תושבי חוף הכרמל נגד הקמת מתקן הקבלה הודיע כי הוא מתנגד עקרונית להקמת מתקן יבשתי, ללא קשר למיקומו הסופי. רכז מטה המאבק איציק בקיש אמר ל"גלובס" כי "חייבים להקים את מפעל הטיפול על גבי אסדה בים. כל החלטה אחרת תהווה כניעה לתכתיבי היזם ולרצונו לממש את רווחיו בהקדם האפשרי".