"השוק האמריקני לפני המפולת החמורה מ-1720; אנשים יירתעו ממניות למאה שנים; הדאו יקרוס ל-1,000 נקודות"

רוברט פרשטר, מומחה לחיזוי השווקים על בסיס תיאוריית גלי אליוט, בתחזית אפוקליפטית ■ "המפולת תגרום להלם כזה שאנשים יגידו לנכדים שלהם לא לקנות מניות" ■ מומחה אחר בתחזית הפוכה: "השוק יירד 15% עד אוקטובר - ואז יהיה ראלי אדיר"

בימים אלה של אי ודאות בשווקים, המשקיעים במתח והדבר מורגש בין היתר בתקשורת וברשת האינטרנט. דוגמה טובה לכך היא כתבה אפוקליפטית למדי שפורסמה בימים האחרונים בעיתון הנחשב "ניו יורק טיימס", אשר הפכה לכתבה המופצת ביותר באי-מיילים בקרב קוראי אתר האינטרנט של העיתון. נושא הכתבה: מפולת דרמטית של שוק המניות, כזו שלא נראתה מזה מאות שנים.

בכתבה מצוטט רוברט פרשטר, חזאי שווקים המתבסס על תיאוריית גלי אליוט, חלק מתורת הניתוח הטכני לחיזוי התנהגות שוק המניות. פרשטר מחזיק בעמדה פסימית למדי והוא צופה מפולת אדירה בשוקי המניות, קרי קריסה של כ-90% והלם שלא נראה מזה כמעט 300 שנה.

פרשטר טוען ששאר האנליסטים, אשר אינם מדברים בגלוי על מפולת נוספת בפתח, מטעים את המשקיעים.

"אני פשוט אומר: 'החורף מגיע, קנו מעיל'", אומר פרשטר. "אנשים אחרים ממליצים למשקיעים להישאר עירומים. אם אני טועה, אתם לא תיפגעו. אם הם טועים - אתם תמותו. הייתי אומר שזו עצה די טובה להיות דפנסיבי בתקופה הקרובה".

העצה של פרשטר למשקיעים ברורה למדי: מכרו את כל המניות וקנו נכסים בטוחים כמו אג"ח של ממשלת ארה"ב, והישארו בפוזיציה זו לשנים הקרובות. בסופו של דבר, "המפולת תביא לאחת מהזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר אי פעם".

משבר לדורות?

כאשר פרשטר מדבר על המפולת שלדעתו בפתח, הוא מזכיר אותה בשורה אחת עם מפולות אחרות הזכורות לרעה בהיסטוריה, כמו זו של 1873 או אף המפולת בבורסת אנגליה בשנת 1720. לדבריו, אותה מפולת "הרתיעה אנשים מלהיכנס לשוק המניות במשך 100 שנים. אם אני צודק, המפולת הקרובה תגרום להלם כזה שאנשים יגידו לנכדים שלהם לא לקנות מניות".

מדד הדאו ג'ונס עומד היום על 9,686 נקודות ופרשטר חוזה שהוא יקרוס לכ-1,000 נקודות בלבד בתוך 5-6 שנים. פרשטר, בוגר אוניברסיטת ייל היוקרתית, כיהן בעבר כמנתח טכני במריל לינץ' וזכה בעבר להוקרה בארה"ב, בין היתר בשל חיזויו את תחילת השוק השורי בסוף שנות ה-70.

אך לא כולם, כמובן, שותפים לדעתו של פרשטר. ה"ניו יורק טיימס" מביא גם מדבריו של ראלף אקמפורה, גם הוא מנתח טכני המתבסס על תיאוריית גלי אליוט; גם אקמפורה מעריך שהשוק ימשיך לרדת, אך לא באותה עוצמה כפי שמתאר פרשטר.

לפי אקמפורה, השוק האמריקני בשל לירידה של 10-15% נוספים עד חודש אוקטובר, ואז הוא מאמין שיתחיל "ראלי משמעותי". בשנים הבאות צופה אקמפורה "התנהגות שוק רגילה", כלומר ירידות קצרות טווח שיספקו הזדמנויות כניסה עבור המשקיעים.