הוועדה לבחינת תמלוגי הגז: האם האוצר סימן מראש המטרה?

האוצר הקציב רק 13 יום להגשת עמדות לוועדת ששינסקי בנוגע לתמלוגים ולמיסוי על הכנסות מגז ■ גורמים שביקשו דחייה: "מישהו כנראה כבר סימן את המטרה"

גורמים בסקטור חיפושי הנפט והגז פנו ביומיים האחרונים למשרד האוצר בדרישה לדחות את המועד האחרון להגשת ניירות עמדה בכתב לוועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז טבעי בישראל. מגישי בקשות הדחייה טוענים כי פרק הזמן שהוקצב אינו סביר משום שאינו מאפשר להם להתכונן כראוי לכמות הנושאים הרבה העומדת לדיון במסגרת עבודת הוועדה. לטענת גורמים בסקטור, הזמן הקצר שהוקצב "מחזק את הרושם שמישהו סימן מראש את המטרה".

האוצר פרסם בסוף השבוע מודעה הפונה לכל המעוניין להציג את עמדתו בפניה להגיש לה מסמך בכתב שאורכו לא יעלה על 10 עמודים לא יאוחר מ-15 ביולי. פרק הזמן הקצר נקבע על רקע החלטת שר האוצר יובל שטייניץ שקבע, בעת שמינה את הוועדה, כי היא תגיש את המלצותיה לא יאוחר מאמצע החודש הבא.

עם זאת, הוועדה שמונתה באפריל החלה בעבודתה רק חודש לאחר מכן. זאת לאחר שיושבה המחלוקת בין שר האוצר לראש הממשלה ושר התשתיות והוחלט על צירופו לוועדה של הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן.

לא רק שאלת התמלוגים

מבקשי הדחייה ציינו כי לוועדה ניתן מנדט רחב החורג הרבה מעבר לשאלת גובה התמלוגים על מפיקי נפט וגז. לדבריהם, "מדיניות פיסקאלית היא נושא ענק ומורכב הכולל שאלות של מיסוי והכנסות, כמו ביטול פטורים ממכס שמעניק כיום חוק הנפט, או שינויים במדיניות המסים והאגרות".

בנוסף, מבדיקה שממצאיה הגיעו לידי "גלובס" עולה כי הזמן שהוקצב להצגת העמדות, 11 יום מיום פרסום המודעה ועד למועד האחרון החל ב-15 בחודש, קצר משמעותית מזה שנקבע בוועדות שבחנו סוגיות בעלות חשיבות ציבורית דומה או פחותה (ראו טבלה).

ועדת ששינסקי מונתה על ידי שטייניץ על מנת לבחון את המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז טבעי. בראש הוועדה עומד פרופ' איתן ששינסקי. עוד חברים בוועדה ד"ר אודי ניסן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מר יהודה נסרדישי, ראש רשות המסים, פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מר שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומית, וד"ר יעקב מימרן, הממונה על ענייני נפט במשרד התשתיות הלאומיות.