ליידרמן: "צפויה האטה בצמיחה, לא יהיה מיתון כפול"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים: "אנו עומדים בתחזית שלנו של צמיחה בישראל של כ-3.7% השנה, וכ-3.5% בשנת 2011. ייתכן והאטה מסוימת בצמיחה, אם היא זמנית, הינה חלק אינטגראלי של תהליך ההתאוששות בנתוני הרקע הקיימים

"תחילת המחצית השנייה של השנה מסמנת מעבר, בארץ ובעולם, מההתאוששות המהירה מנקודת השפל במחזור הפעילות הריאלית בסוף 2008 ותחילת 2009, לצמיחה איטית יותר. דעתנו היא שעל רקע המדיניות הכלכלית המרחיבה, ובפרט הריביות הריאליות השליליות של הבנקים המרכזיים בארץ ובעולם, לא צפוי מיתון". כך אמר היום ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בוועידה הכלכלית השנתית של התעשיה והמגזר הקיבוצי.

אולם, סיומן של תכניות ממשלתיות מרחיבות שונות, והמעבר האיטי לריביות מעט יותר גבוהות יובילו לצמיחה איטית יותר, בעיקר ב-2011. הביקושים מהמגזר הפרטי עדיין אינם גבוהים מספיק כדי למלא את החלל שייווצר אם וכאשר הממשלות יקטינו את רמת הביקושים שלהן.

"גם בישראל נתוני מדד מנהלי הרכש, היצוא והצריכה האחרונים עקביים עם מעבר לצמיחה נמוכה יותר, ואנו עומדים בתחזית שלנו של צמיחה בישראל של כ-3.7% השנה, וכ- 3.5% בשנת 2011. ייתכן והאטה מסוימת בצמיחה, אם היא זמנית, הינה חלק אינטגראלי של תהליך ההתאוששות בנתוני הרקע הקיימים."

עוד אמר ליידרמן כי "הנתונים האחרונים בארה"ב הפתיעו לרעה. האינדיקאטורים האחרונים בארה"ב היו די מאכזבים, משוק הדיור, דרך שוק העבודה, הצריכה הפרטית והייצור התעשייתי, כל אלה משקפים לראשונה, בצורה זו או אחרת, השפעה של המשבר ביוון ובאירופה. כתוצאה מכך, הוחרף הסנטימנט השלילי בשוק המניות האמריקאי, כאשר מדדי המניות הפגינו את ביצועי מאי-יוני הגרועים ביותר מאז 1962".

"מכיוון שעתה עוברים לצמיחה נמוכה יותר, ורבים חוששים ממיתון כפול, והמשקיעים ממשיכים לדאוג מהגירעונות הפיסקאליים הגדולים, ייקח עוד זמן עד להחזרת אמון המשקיעים באפיק המנייתי בארה"ב ובעולם, אפיק שבו עדיין הגורם הפסיכולוגי ממשיך לפעול בכיוון השלילי. במבט קדימה, להערכתנו, הסיכון האמיתי הוא של דשדוש השוק, במקביל לדשדוש אפשרי בכלכלה, ולא של קריסת השוק כמו שלאחר נפילת ליהמן ברדרס."

לגבי התקציב אמר ליידרמן כי צודק משרד האוצר בהדגשת הצורך בעמידה ביעד הגירעון שנקבע ובצורך בריסון מסוים בתקציב הביטחון לטובת תחומים אחרים. אולם במקביל, חשוב להודות בעובדה שזה לא הזמן להמשיך להפחית את שיעורי המס הישירים. נדמה שיש תמימות דעים רחבה ביותר בין כלכלנים לגבי הצורך בדחיית המשך הרפורמה במיסוי הישיר לשנים הקרובות, צעד שהוא גם הגיוני מהבחינה החברתית והפוליטית.

עמידה ביעד הגירעון של 3% מהתוצר תייצב את יחס החוב הציבורי לתוצר בשנת 2011, דבר שהוא בגדר "חלום בלתי אפשרי" במרבית המדינות המפותחות. איתנות ועמידות המשק בפני זעזועים דורשות המשך השמירה על המשמעת הפיסקאלית. אולם, כידוע, טרם נאמרה המילה האחרונה על התקציב, וכל ההצעות נמצאות כרגע במגרש הפוליטי שבו רבים השינויים שיכולים לעלות ביחס למה שהוצג אתמול."

על הבורסה אמר ליידרמן כי שוק ההון בישראל צפוי להמשיך להיות תוסס ודינמי. תומכת בכך, למשל, העובדה שבסיכום המחצית הראשונה של השנה הגיע סך גיוס ההון בשוק המניות, בהנפקות ובהקצאות פרטיות, לכ-7.1 מיליארד שקל - גבוה בכ-10% מהסכום שגויס בכל שנת 2009. בתחום האג"ח, סך הגיוסים של הסקטור העסקי הגיע לכ-20 מיליארד שקל במחצית הראשונה של שנה, שהם כ- 60 אחוז מהסכום הכולל שגויס במהלך השנה שעברה. יש מקורות כספיים רבים של משקיעים מוסדיים ופרטיים שמחפשים אפיקי השקעה בשוק המקומי. למרות התמיכה הזאת, ההתפתחויות בשוקי חו"ל ימשיכו להיות הגורם העיקרי והדומיננטי בקביעת כיווני מחירי המניות והאג"ח בעתיד הקרוב בישראל."

נזכיר כי בחודש פברואר 2008, כ-7 חודשים לפני קריסת ליהמן ברדרס, העריך ליידרמן כי המשברים בתחומי הנדל"ן והפיננסים בארה"ב צפויים להימשך לתוך המחצית הראשונה של 2009. זאת, על רקע ההצטברות של מלאי גדול של דירות, הקשחת התנאים לקבלת משכנתאות והציפיות להמשך הירידה במחירי הבתים בארה"ב, יעברו חודשים רבים לפני שאפשר יהיה לסמן את השפל במחזור הנוכחי בשוק הנדל"ן.

"לאחר שמחירי הדיור עלו בכ-130% מתחילת העשור, גם התיקון במחירים צפוי להימשך עוד שנה לפחות. בתחום הפיננסי תהליך המחיקות וההכרה בהפסדים של בנקים וגופים פיננסיים אחרים צפוי להימשך. אין זה סוד שההערכה הרווחת היא שהנגיד הקודם של הפד גרינספן הפריז מעט בהפחתות הריבית בארה"ב. סביר מאוד להניח שלהערכות בנושאים אלה יהיה בעתיד משקל גבוה יותר מבעבר בקביעת הריבית המוניטרית בידי בנקים מרכזיים".