אבוג'ן מזנקת 4%: שמן קיקיון יכול לשמש כדלק תעופה

אישור תקנים בינלאומיים לדלק תעופה אלטרנטיבי מסוג ביוג'ט, צפוי להיות מאושר לצורך שימוש מסחרי לתעופה בסוף שנת 2010 או בתחילת שנת 2011

חברת אבוג'ן , הפועלת בתחום של שיפור תכונות בצמחים לתעשיית החקלאות והדלקים אלטרנטיביים, דיווחה היום כי לפי ממצאי בדיקות היתכנות שבוצעו בשיתוף פעולה של Evogene , חברת הבת האמריקאית בבעלות מלאה של החברה, עם NASA (מינהל האווירונאוטיקה והחלל הלאומי של ארצות הברית), מעבדת המחקר של חיל-האוויר האמריקאי ו-Honeywell's UOP (מובילה עולמית בפיתוח ומתן רישיונות של טכנולוגיות עיבוד וזיקוק), נמצא כי ביוג'ט, אשר מקורו משמן אשר הופק מצמחי קיקיון שבפיתוח החברה, תואם את התקנים הבינלאומיים והדרישות לדלק תעופה אלטרנטיבי. ביוג'ט הינו תחליף לדלק תעופה, המבוסס על שמן צמחי.

כפי שדווח בעבר החברה הבת של אבוג'ן התקשרה בהסכם שיתוף פעולה עם NASA לצורך בדיקת ההיתכנות והפוטנציאל של שמן קיקיון להוות חומר גלם בר-קיימא לייצור ביוג'ט. שיתוף הפעולה האמור צפוי להמשך ויכלול בדיקות מתקדמות נוספות של ביוג'ט אשר הופק משמן מצמחי הקיקיון שהחברה מפתחת (באמצעות הטכנולוגיה של UOP) על ידי NASA וחיל האוויר האמריקאי.

נכון להיום, טרם אושרו תקנים בינלאומיים לדלק תעופה אלטרנטיבי מסוג ביוג'ט, אולם בהתבסס על פרסומים שיצאו לאחרונה, אישור תקנים בינלאומיים לדלק תעופה אלטרנטיבי מסוג ביוג'ט, צפוי להיות מאושר לצורך שימוש מסחרי לתעופה בסוף שנת 2010 או בתחילת שנת 2011.

עופר חביב, נשיא ומנכ"ל אבוג'ן מסר: "אנו שמחים על תוצאות ממצאי בדיקת ההיתכנות בדבר ההתאמה של שמן קיקיון כחומר גלם בר קיימא לייצור ביוג'ט. בנוסף לממצאים החיוביים עליהם אנו מדווחים היום, הודענו לאחרונה על תוצאות של Life Cycle Analysis של ביודיזל המופק מקיקיון, אשר מראה כי שימוש בביודיזל מקיקיון מפחית את פליטת גזי החממה ב -90% לעומת דיזל המופק מנפט בארה"ב. אנו מעריכים מאוד את העשייה המשותפת שלנו עם NASA, חיל-האוויר האמריקאי ו- UOP, גופים מובילים בעולם בתחום זה, בפרויקט למחקר ופיתוח של ביוג'ט קיקיון."

בהתבסס על פרסומים פומביים, יעד מרכזי בתעשיית התעופה הוא מציאת חומר גלם (feedstock) בר-קיימא לייצור דלק תעופה, במטרה להפחית את ההשפעות הסביבתיות השליליות של פליטת גזי החממה. הדעה הרווחת בתעשייה הינה, כי ביוג'ט יהיה אחד מהפתרונות השכיחים בטווח הזמן הבינוני כתחליף לדלקי התעופה, בעיקר לאור העובדה שניתן להשתמש בו כתוסף לדלק מטוסים והשימוש בו אינו מצריך תכנון מחדש או שינוי של מנועי המטוס או של המטוס עצמו.

כפי שפורסם בעבר, מטרת החברה הינה לפתח זני קיקיון עם רמת יבול גבוהה, יעיל מבחינה כלכלית באדמות שוליות (לא חקלאיות) בשיטות ממוכנות ובקנה מידה מסחרי. היעד הכלכלי של החברה בהתייחס לעלויות הגידול הנו לאפשר ייצור שמן קיקיון במחיר תחרותי, ללא סובסידיות ממשלתיות, שווה ערך ל-45 דולר לחבית שמן. אבוג'ן מבצעת כיום ניסויי שדה לבחינת והמשך פיתוח זני הקיקיון שבפיתוחה, בדרום ארה"ב ובצפון-מזרח ברזיל.