חלוץ מטרה

מילא זה שפרננדו טורס לא כבש אפילו שער אחד עד עכשיו, התחושה היא שהוא זה שתוקע את המשחק של ספרד. אפילו אוהדי הכדורגל במדינה שלו דורשים להוציא אותו מההרכב

רק עיוורים, או סתם מעריצים שרופים מדי של פרננדו טורס, לא ראו את מה שכל העולם ראה בשבת האחרונה במשחק מול פרגוואי: החלוץ פשוט תקע את שטף המשחק של נבחרת ספרד. רק מרגע שיצא מהמגרש (בדקה ה-56), ובמקומו נכנס למגרש ססק פברגאס, השתחרר הפקק ההתקפי של אלופת אירופה בדרך לחצי הגמר.

"במשך כל המשחק הקיפו את צ'אבי שלושה שחקנים של פרגוואי בכל פעם שקיבל את הכדור", תיאר את ההתפתחויות קווין מק'ארה, כתב "הגרדיאן" בדרום אפריקה. "ברגע שפברגאס נכנס, הוא משך תשומת לב. רק אז צ'אבי השתחרר וגם התחיל את המהלך שהוביל לשער הניצחון בדקה ה-83". אפשר להוסיף לכך את שמינית הגמר מול פורטוגל - גם אז כבש וייה את שער הניצחון בדקה ה-64, חמש דקות לאחר שטורס הוחלף.

לספרד יש בעיה ברורה בטורניר הזה. משהו במשחק שלה לא עובד. הכדורגל המדהים שאפיין אותה ביורו 2008 נראה כמו זיכרון רחוק. היא הצליחה לכבוש רק שישה שערים בחמשת המשחקים שלה עד כה - כשחמישה מהם מכניס דויד וייה. מה שמדגיש עוד יותר את הצורך של הנבחרת שטורס יגיע סוף סוף לדרום אפריקה. בינתיים זה ממש לא קורה: טורס עדיין מחפש את השער הראשון שלו, זאת למרות שפתח בהרכב בכל המשחקים בטורניר, מלבד משחק הפתיחה שבו הפסידה ספרד 1-0 לשווייץ.

***

מה הסיבות לכך שטורס נראה כל כך רע? למרות עונה טובה מבחינה אישית בליברפול (22 שערים ב-32 הופעות בכל המפעלים), למונדיאל הוא הגיע אחרי ניתוח בקרסול שעבר באפריל והשבית אותו מאימונים עד ימים ספורים לפני שריקת הפתיחה של הגביע העולמי. עניין נוסף הוא כאב הראש של העונה הקרובה: החלוץ רוצה לעזוב את ליברפול, וזאת כבר עובדה. סוכנו, חוזה אנטוניו מארין, אמר השבוע: "טורס כנראה יישאר בפרמיירליג, אבל אני ממש לא יכול להבטיח שבליברפול. אנחנו עובדים כרגע על העתיד שלו". בשפת סוכני הכדורגל, יש שתי משמעויות לאמירה כזאת: או שהשחקן רוצה לפתוח את החוזה ולקבל העלאת שכר משמעותית (לא ריאלי, בהתחשב במצב הכלכלי הרעוע של האדומים); או שהשחקן מתחיל לבשל את הפרידה שלו.

יכול להיות גם שהציפיות מטורס להושיע את נבחרת ספרד מוגזמות. הוא אמנם זכור באירופה כולה כגיבור הזכייה של ספרד ביורו 2008 - בעיקר בגלל שכבש את שער הניצחון בגמר על גרמניה. אבל לפחות ברמת הנבחרת, טורס הוא ממש לא השחקן הכי גדול שיש לספרד להציע. גם ביורו 2008 השער ההוא מול גרמניה היה השני בסך הכל שלו בטורניר, וגם אז וייה היה המוציא העיקרי לפועל של ספרד, עם ארבעה שערים. ההבדלים בין השניים ניכרים בנתוני הכיבושים הכוללים שלהם בנבחרת: וייה עם 43 (ב-63 הופעות) טורס הרחק מאחור עם 24 (ב-78 הופעות).

***

"אני צריך לקבל את העובדה שהתפקיד שלי בטורניר הזה הוא יותר משני", התייחס השבוע טורס לתפוקה הדלה שלו. "אבל אני משתפר ממשחק למשחק". אבל בספרד לא בהכרח קונים את הדברים האלו. במדינה יש ויכוח קשה סביב השחקן ותרומתו לנבחרת. בסקר שערך "המארקה" ביום שני, נמצא כי 75.2% מהנשאלים סבורים שטורס לא צריך לפתוח בהרכב הערב מול גרמניה. בסקר דומה של "האס" קראו 67% להוציא את החלוץ מה-11.

מנולו לאמה, פובליציסט "האס", כתב השבוע: "זהו חוסר כבוד לפקפק ביכולת של טורס ובעובדה שהוא חייב לפתוח בהרכב של ספרד בכל יום וכל שעה. חוץ מזה, הגרמנים מפחדים ממנו מאז השער ביורו 2008". כותב אחר של העיתון המדרידאי, מאנו קארנו, חושב אחרת: "הגיע הזמן לתת לטורס מנוחה פסיכולוגית ופיזית, ולשמור אותו לגמר".

במידה שוויסנטה דל בוסקה, מאמן הנבחרת, יחליט להוציא הערב את טורס, מגוון אפשרויות עומדות בפניו: דויד סילבה, חזוס נאבאס, פרננדו יורנטה, וכמובן ססק פברגאס. עם טורס או בלי טורס, בספרד מקווים לדבר אחד: שהפקק סוף סוף ישתחרר.