דיון חירום אצל לנדאו בעקבות המכה שנחתה על השותפות ב"תמר": תחנת הגז תתעכב בחצי שנה לפחות

(עדכון) גדעון תדמור ונציגי נובל אנרג'י נועדים עם שר התשתיות ■ גורמי מקצוע העריכו כי העיכוב יווצר עקב החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבחון החלופה הימית ■ גורמים במשק האנרגיה: "השותפים בהלם; מדובר על עוד שלוש שנות עבודה לפחות" ■ הערכה: הליווי הפיננסי לא יעוכב

בשעה זו מתקיימת במשרדו של שר התשתיות, עוזי לנדאו ישיבת חירום בהשתתפות גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה ונציגי חברת נובל אנרג'י לנוכח ההתפתחויות הנובעות מהחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה אתמול. במשרד התשתיות אישרו את דבר קיום הפגישה.

הקמת תחנת הקבלה לגז מתגלית "תמר" תתעכב בחצי שנה לפחות כתוצאה מהחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה אתמול להורות על בדיקת חלופה ימית, כך מעריכים גורמי מקצוע הקשורים למועצה.

במטה המאבק נגד מתקן הקליטה הגדירו את ההחלטה "ניצחון גדול". גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס" בתגובה להחלטת המועצה כי "השותפים בהלם. מדובר על עוד שלוש שנות עבודה לפחות".

להערכת השותפים, החלטת המועצה תביא לעיכוב בעבודות הפיתוח של הפרויקט ותדחה את מועד סיומו המתוכנן לשנת 2013, כפי שצפו רבים.

עם זאת, גורמים בשותפות אמרו כי ההחלטה אינה צפויה לעכב את הליווי הפיננסי לפרויקט משום שרק בשלב המימון העיקרי (הפרויקטלי) נדרשים היזמים להציג תוכנית מתאר מאושרת.

המועצה הארצית אימצה אתמול (ג') ברוב דחוק את הצעתם של נציגי הארגונים הסביבתיים יואב שגיא ויושב ראש המועצה האזורית לב השרון עמיר ריטוב לבדוק את האפשרות להקים את מתקן הקליטה על גבי אסדה ימית. נציג המשרד להגנת הסביבה במועצה הצביע יחד עם הארגונים הסביבתיים והמועצות האזוריות.

מומחה זר בלתי תלוי

המועצה דחתה את הצעתו של יו"ר המועצה גבי מימון לקדם את חלופות חדרה ודור צפון וקבעה כי ההחלטה לגבי תסקירי ההמשך תתקבל רק לאחר שיתקבלו ממצאים מלאים לגבי כל החלופות.

עריכת התסקיר הימי מחייבת את משרד התשתיות לשכור את שירותיו של מומחה זר בלתי תלוי, משום שבישראל אין את המומחיות הדרושה לכך. תהליך הכנת התסקיר צפוי להימשך כמה חודשים.

ממשרד התשתיות נמסר כי "קידום נושא הקמת מתקן הגז הטבעי נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד. בהנחיית שר התשתיות הלאומיות ובמעורבותו המלאה השתתפו כל אנשי המקצוע, בראשות מנכ"ל המשרד, בכל הדיונים שנערכו בנושא.

משרד התשתיות יפעל בהתאם לבקשת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ויבדוק, במהירות האפשרית, את אפשרות הקמת אסדה ימית לקליטת הגז הטבעי ממאגרי תמר ודלית". עם זאת, מדגישים במשרד כי "ללוח הזמנים של בדיקה מסוג זה יש השפעה מהותית על אמינות אספקת החשמל למשק הישראלי בטווח המיידי, ובייחוד על אספקת חשמל 'נקי'".