חרדי יוצא למלחמה בבעלי ב. יאיר: דורש לפטר את הביטונים

מרדכי אלבוים דורש לפטר את כל בני המשפחה העובדים בחברת הנדל"ן הירושלמית, לבטל את עסקאות בעלי העניין, ולפתוח בחקירה ■ ב. יאיר: "ההתקשרות של החברה עם בעלי השליטה נעשתה כדין" ■ "הביטונים משכו 90 מיליון שקל ב-2006-2009"

האם חגיגת השכר של משפחת ביטון בדרך לסיומה? מרדכי אלבוים, איש עסקים חרדי מירושלים, רכש לאחרונה 9.6% ממניות חברת הנדל"ן ב. יאיר, שבשליטת האחים יאיר ויוסף ביטון, והוא דורש כעת לפטר את כל 14 המנהלים והדירקטורים המקורבים למשפחת ביטון. אלבוים פרסם אמש הודעה בעיתונים, הקוראת לכינוס אסיפה של בעלי מניות החברה.

אלבוים, המיוצג על ידי עו"ד יוסי שם טוב, פנה לאחרונה לחברה בדרישה לכנס אסיפה כללית, אך זו סירבה ולא פרסמה הודעה על כך לבורסה. הזימון במתכונתו הנוכחית מתבסס על סעיף 64 לחוק החברות. לטענת אלבוים, משפחת ביטון משכה מהחברה הציבורית 90 מיליון שקל בין השנים 2006-2009 במשכורות, הטבות ועסקאות בעלי עניין שונות.

על רקע העסקאות השונות אלבוים דורש למנות את רו"ח אבנר נוקראי (לשעבר מנהל מחלקת חקירות ארצי של מס הכנסה) לתפקיד חוקר, שיבדוק את ספרי החברה וחברות הבת שלה. במוקד הדברים שמבקש אלבוים לבדוק, עומדת מערכת ההסכמים המורכבת שבין חברת ב. יאיר לבין חברות פרטיות שבבעלות משפחת ביטון. מלבד השכר הגבוה שמרפד את חשבונות הבנק של רבים מבני המשפחה, אלו נהנים גם משכר במסגרת חברות פרטיות שונות, שמעניקות שירותים לחברה הציבורית.

רבים מבני המשפחה נהנים ממשכורת גבוהה מחברת ב. יאיר. מבדיקת "גלובס" עולה כי בין השנים 2003-2009 משכו ארבעת הבכירים - היו"ר, יאיר ביטון; המנכ"ל, יוסף ביטון; סמנכ"ל הביצוע, יורם ביטון; וסמנכ"ל הרכש ולוגיסטיקה, אילן ביטון - שכר בהיקף מצטבר של כ-46 מיליון שקל.

אלבוים דורש לחקור גם מכירת דירות של החברה הציבורית לבני המשפחה וקרוביהם. כך למשל, בנובמבר 2008 אישרה החברה מכירת דירה בפרויקט "בית הכרם מדורגים בחלוץ" שבירושלים וכן שתי חניות ומחסן הצמודים לדירה, לביתו של יוסי ביטון, תמורת 2.3 מיליון שקל.

נציין עוד, כי בשנים 2007 ו-2008 רכשו מרים ושי ברק - גיסיו של יוסי ביטון, וכן מרדכי ודפנה לוי - גיסיו של יאיר ביטון, דירות שהחברה בפרויקט הקוטג'ים בצור הדסה.

מב. יאיר נמסר בתגובה, כי "ההתקשרות של ב.יאיר עם כל בעלי השליטה נעשתה כדין ובאישור המוסדות המוסמכים של החברה, ופרטי ההתקשרויות מצוינים כולם בדיווחים הציבוריים של החברה. הדו"חות כולם שקופים לידיעת בעלי המניות בחברה, אמצעי התקשורת והציבור הרחב, והיאה אף פרסמה לאחרונה תשקיף שנבדק ואושר על-ידי רשות ניירות ערך".

המניה נסקה בשנה האחרונה

ב. יאיר פעילה למעלה מ-20 שנה בתחום הנדל"ן למגורים. לחברה יש כיום פרויקטים שונים בשלבי תכנון וביצוע בירושלים, תל-אביב, ראשון לציון, נתניה, מודיעין, מעלה אדומים, גבעת זאב, בית שמש ואילת.

בחו"ל, החברה רכשה קרקע בהונגריה והקימה פרויקט מגורים בצ'כיה, אך לא השלימה שם את המכירות. בנוסף, מחזיקה ב. יאיר בקניון "הפסגה" בירושלים.

מניית ב.יאיר זינקה ב-236% ב-12 החודשים האחרונים, למחיר המשקף לחברה שווי של 125 מיליון שקל. היקף ההתחייבות של ב. יאיר גבוה מאוד יחסית לגודלה, והא עומד על 1.4 מיליארד שקל.

את הרבעון הראשון של השנה הנוכחית סיימה החברה בצמיחה של פי 3 בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 281 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח של 13 מיליון שקל - שיפור של כמעט פי 4.

בשיא המשבר נסחרה ב. יאיר לפי שווי של פחות כ-14 מיליון שקל, והתשואות על האג"ח שלה זינקו לרמה תלת-ספרתית. אולם התאוששות השווקים הגיעה גם לאג"ח, שנסחרות כיום בתשואה סבירה של עד 7%. הגאות במחירי הדירות למגורים סידרה לחברה תזרים מזומנים ששירת חובותיה במועדיהם. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם תזרים מזומנים בהיקף של 137 מיליון שקל.

מלבד פעילותו של יאיר ביטון במסגרת החברה הציבורית, הוא גם פועל בנושא הדיור לצעירים בירושלים, וידוע כמי שתרם בעבר למפלגת הליכוד.

בשנת 2007 הקים ביטון, יחד עם קבוצת קבלנים נוספים, את "התאחדות הקבלנים החדשה", ארגון שאמור להתחרות בהתאחדות הקבלנים הוותיקה. יאיר ביטון משמש בתפקיד יו"ר ההתאחדות, והוא מכהן גם כיו"ר ארגון ירושלים והסביבה.