קרן המטבע לא ממש אופטימית

דובריה בחרו לפתוח בבשורה הטובה, אך בשורה התחתונה הם מתריעים מפני עתיד מעורפל

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי טפחות

באמתחתי שתי בשורות עבורך - האחת טובה, האחרת רעה. במי מהן תחפוץ שאפתח?" כך שואל הרופא את החולה בסיפור הנודע. זו התחושה שקיבלתי כשקראתי את התחזית החדשה של קרן המטבע הבינלאומית. הקרן יצאה בכותרת שהצמיחה הכלכלית הגלובאלית מתחזקת, ומיד אחר כך הציגה תמונה של עתיד מעורפל.

נראה כאילו שהקרן בחרה ללכת עם ולהרגיש בלי: קודם העלתה את תחזית הצמיחה ל-2010 מ-4.2% ל-4.6% והסבירה שהצמיחה במחצית הראשונה של 2010 הייתה חזקה מהצפוי, ותיכף בהמשך הציגה שורת נתונים והערכות, שהופכים לחלוטין את התמונה האופטימית:

  1. המומנטום לא יימשך: ב-2011 הצמיחה תהייה נמוכה בהשוואה ל-2010 והתחזית לגביה לא עלתה.
  2. הצמיחה כבר מתמתנת: העלייה ברוב האינדיקאטורים המובילים נבלמה כבר באפריל. המחצית השנייה של 2010 נמצאת במומנטום שלילי, בניגוד למחצית הראשונה.
  3. החששות בשווקים הפיננסיים התחדשו: המשבר האחרון הוכיח שלחצים בשוקי ההון מחלחלים במהירות ובמגוון ערוצים רב לפעילות הריאלית.

אני מזהה שתי בעיות נוספות, שקרן המטבע ציינה, אך לא הבליטה מספיק, בתחזית החדשה:

  1. התלות באסיה: הסיבה המרכזית לכך שהצמיחה הגלובאלית הפתיעה לטובה עד כה הייתה צמיחה חזקה מהצפוי באסיה. אולם, המדינות באזור זה מתבססות בעיקר על ייצוא ולא דואגות לחזק את הביקושים המקומיים. כתוצאה, הצמיחה שלהן לא מאוזנת והן תיפגענה אם סחר החוץ הגלובאלי יתמתן שוב.
  2. התלות בארה"ב: בתחזית ל-2011, ירדו תחזיות הצמיחה כמעט לכל המדינות, מפותחות ומתפתחות כאחת, חוץ מארה"ב, שהתחזית שלה עלתה. אני סבור שהנתונים האחרונים מארה"ב מאכזבים ונראה לי בעייתי להסתמך על מדינה שספק אם תוכל להעלות את הריבית האפסית המונהגת בה ב-2011 ואולי גם ב-2012. בכל מקרה, ההתאוששות הגלובאלית לא תהייה מאוזנת ונשוב למצב בו כשארה"ב מתעטשת, העולם צריך אקמול.

לא זו בלבד שהגורמים שפירטתי מוציאים את העוקץ מהאופטימיות של קרן המטבע, ההצעות שהיא מצרפת לתחזית כלליות ולא מחדשות הרבה. זאת, דווקא כשהצורך בהן גדל והולך.

כך, לדוגמא, הקרן לא נוקבת בשמה של סין כשהיא ממליצה להגמיש את משטר שער החליפין "במספר מקרים", בהתייחסותה למדינות המתעוררות.

לסיכום, אני סבור שתחזית קרן המטבע מדגישה את הצמיחה שהייתה עד כה, במקום להבליט את המומנטום השלילי כעת. לכן, שוקי ההון והכספים בעולם יתקשו לשוב ממנה עידוד.