"עוד מעט הראיונות להתמחות יתקיימו לפני הקבלה ללימודים"

עו"ד מוריאל מטלון מ‎משרד גורניצקי יוצא נגד תופעת הגיוס המוקדם של סטודנטים למשפטים להתמחות במשרדי עורכי הדין ■ כותב לדיקאני הפקולטות למשפטים: להביא לדחיית מועדי הראיונות לסטז' משנה ב' ל-ג'

משרד עוה"ד גורניצקי ושות', מהמובילים והגדולים במשק, יוצא נגד תופעת הגיוס המוקדם של סטודנטים למשפטים להתמחות במשרדי עורכי הדין: במכתב, ששיגר אתמול (ד') עו"ד מוריאל מטלון לדיקאני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות תל-אביב, ירושלים, חיפה ובר-אילן, ביקש את שיתוף-הפעולה שלהם בדחיית מועדי הראיונות הנערכים לסטודנטים למשפטים לצורך קליטתם להתמחות, משנה ב' לשנת הלימודים השלישית שלהם.

"כידוע לכל, בשנים האחרונות אנו עדים לכרסום בלתי פוסק בעיתוי מועד הראיונות להתמחות, עד כדי כך שעוד מעט קט הראיונות להתמחות יתקיימו עוד טרם הקבלה ללימודי המשפטים (לשון הגזמה כמובן)", כתב מטלון במכתב שהגיע לידי "גלובס", והוסיף כי "המצב הגיע לכדי 'כשל שוק' חמור".

מטלון ציין כי לשכת עורכי הדין יזמה התקנת תקנות שיסדירו את הנושא, לפיהן ייאסר על קיום ראיונות להתמחות לפני ה-15 למארס של שנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות בחודשים מארס עד ספטמבר בשנה הקלנדרית שלאחר מכן. עם זאת, תהליך החקיקה טרם הושלם.

מירוץ פסול

מטלון, שפעל בשנים האחרונות לשינוי מגמת הגיוס המוקדם, כתב עוד כי "עד שחקיקת המשנה תושלם, המצב הולך ומחמיר... כיום סטודנטים למשפטים מתמיינים להתמחותם כבר בתחילת שנה ב'. כך, נכפה הן על הסטודנטים והן על משרדי עורכי הדין 'מירוץ' פסול ומיותר. 'שחקנים' נוספים בשוק, כגון חברות השמה פרטיות, מעודדים את המירוץ ובכך תורמים לכשל השוק".

לדבריו, המירוץ אחר ההתמחות מביא למצב אבסורדי בו נאלצים סטודנטים, כשנתיים וחצי טרם התמחותם, לבחור את תחום המשפט בו ירצו לעסוק בעתיד. "זאת, בשלב בו חסר להם רוב הידע הבסיסי הדרוש לשם קבלת החלטה מושכלת... ובו קשה לא פחות למשרדים לתהות אודות יכולתם המשפטית".

מטלון ציין כי המצב הנוכחי מקשה על המשרדים להגדיר את צרכי כוח-האדם הצפויים שלהם ואף חושף אותם לסכנת "הברזה" של המתמחה, אם יקיבל הצעה שאי-אפשר לסרב לה, כגון התמחות בבית המשפט העליון.

"ראיתי לנכון לפנות אליכם על מנת שתפעלו כדי לפתור... את כשל השוק", כתב מטלון בסוף מכתבו, והוסיף כי הדרך לעשות זאת הינה לגרום לכך שכל מוסד יודיע כי הוא יתחיל את ירידי ההשמה לסטודנטים רק בתחילת השנה השלישית.

במקביל מציע מטלון להאיץ בשר המשפטים להשלים את הליך החקיקה שיוזמת לשכת עורכי הדין בנושא.

פגיעה בהשקעה

מאבק הלשכה והמשרדים בעניין זוכה לחיזוק גם מחברת ההשמה למשפטנים, "מחשבות - השמה חכמה". לדברי מנכ"ל החברה, עו"ד שחר ביאליק, יש תמיכה רחבה במהלך. "מוסדות הלימוד, עימם אנו מצויים בשיתוף -עולה, מבינים כי ברגע שהסטודנטים מאתרים את ההתמחות - רמת השקעתם בלימודים נפגעת", ציין.