מאחורי הקלעים בשימוע הקישוריות: מה אמרה NERA לפלאפון?

בשימוע של חברת פלאפון אמרו נציגי NERA כי המסמך שהגישה החברה למשרד התקשורת הינו טיוטה בלבד, על בסיס מודל תיאורטי

עם סיום השימועים שנערכו לחברות הסלולריות בנושא הפחתת תעריפי קישורי הגומלין, מתבררים פרטים נוספים על דברים שנאמרו בחדרי הישיבות ושעשויים לשפוך אור על מהות העבודה שעשתה חברת NERA.

מתברר שבשימוע של חברת פלאפון אמרו נציגי NERA כי המסמך שהגישה החברה למשרד התקשורת הינו טיוטה בלבד. כמו כן אמרו שמדובר בטיוטת מודל עלויות ועל בסיס המודל התיאורטי המקובל TSLRIC.

בנוסף, ציינו כי הטיוטה אינה מהווה המלצה על קביעת תעריף קש"ג זה או אחר או על מתווה ההפחתה (Glide Path). לטענת NERA, הם רק ביצעו את המוטל עליהם - בניית מודל עלויות TSLRIC - וההחלטה על תעריף הקש"ג הינה באחריות משרד התקשורת בלבד. הדברים נאמרו על דעת שני נציגי NERA שהשתתפו בדיון. משרד התקשורת סירב להתייחס לדברים בטענה שהם הוצאו מהקשרם הכולל.

באופן כללי, מודל TSLRIC (Total Service Long-Run Incremental Cost) מחשב את העלויות להקמת רשת סלולרית מאפס, משקלל את דקות השיחה וגוזר מכך את מחיר העלות לדקת שיחה. המשמעות היא שניתן להתווכח על כל מרכיב ומרכיב (ועלותו) בחישוב. למשל, ניתן להתווכח על מחירי החשמל לאתרים, מהם מחירי התמסורות, מחירי הנדל"ן וכו'. זו כנראה הסיבה מדוע ביקשה NERA להבהיר כי מדובר בטיוטה.

המודל שהשוק האירופי עומד לאמץ, ושסמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת אסף כהן לא רצה לאמץ, הוא מודל שנקרא Pure LRIC, שעל פיו מחשבים רק את העלות התוספתית לייצור השיחה - כלומר התוספת שנדרשת כדי לייצר שיחה אחרי שהרשת הוקמה. במודל זה, תעריפי קישור הגומלין היו אמורים להיות יותר נמוכים מאשר במודל שנבחר. כהן החליט שהמודל החדש טרם אומץ וש"ישראל לא צריכה להיות המדינה הראשונה שתתגלח עליו".