אטיאס שולף את נשק יום הדין: "התחייבות למחיר דירה סופי בקבוצות רכישה; סיוע לזוגות בהחזרי משכנתא"

משרד השיכון מתנגד להצעת האוצר לבטל את חוק הדיור הציבורי במסגרת חוק ההסדרים - וחושף צעדים משלו ■ על הכוונת: סיוע בהחזרי משכנתאות, מענק למבצעי תמ"א 38 והבטחת הרוכשים בקבוצות רכישה ■ האוצר: "מתנגדים לסיוע במשכנתאות; שמשרד השיכון יממן מתקציבו"

שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס מתנגד להצעת משרד האוצר לבטל את חוק הדיור הציבורי במסגרת חוק ההסדרים במהלך שאמור להקשות אף יותר על אוכלוסיות חלשות לקנות דירה. כך עולה מהתייחסות שהגיש משרד השיכון לאוצר לקראת ההצבעה על חוק ההסדרים בסוף השבוע.

חוק הדיור הציבורי מאפשר למשפחות שגרות בדיור ציבורי לשכור את הדירה במחיר מופחת, ואחרי 5 שנים לרכוש את הדירה בהנחה משמעותית. נוסף על כך, לפי החוק, הממשלה חייבת להשקיע את הכסף מרכישת הדירות לצורך הקמת דיור ציבורי למשפחות נזקקות נוספות. ‏

במקביל, מציע אטיאס חלופות נוספות לצינון שוק הנדל"ן. החלופות הינן בעניין השתתפות המדינה בהחזרי משכנתה לחסרי דירה במטרה להקל על זוגות צעירים לקנות דירות בפריפריה; חיזוק מבנים של הדיור הציבורי מפני רעידות אדמה במימון ממשלתי; והסדרה צרכנית של תחום הבנייה באמצעות קבוצות רכישה.

"הממשלה מחויבת לסייע לזוגות צעירים גם בתמריצים שישפיעו באופן מיידי על היכולת שלהם לרכוש דירה", אמר אטיאס. "היתרון הגדול בהצעה הוא שאין צורך בהגדלת תקציב המשכנתאות בשנים הקרובות ויש היצע רב לקרקעות בבנייה רוויה שיענה על הביקושים ככל שיהיו בפריפריה בעקבות תוכנית זו. ניסיון העבר הוכיח שביטול התמריצים בעבר פגע קשות בפריפריה. התיקון המוצע יכול לשפר באופן מהותי את מצבם של הזוגות הצעירים חסרי הדיור".

אטיאס מציע סיוע של 140 אלף שקל והשתתפות בהחזרי המשכנתא בהיקף 800 שקל בחודש במשך כל תקופת ההלוואה, לרוכשים שיקנו דירה באזור עדיפות לאומית א'. הוא מציע גם סיוע של 90 אלף שקל והחזר חודשי של 340 שקל ברכישת דירות באזור עדיפות לאומית ב'. להערכת אטיאס, סיוע זה יביא לרכישת 6,600 דירות בפריפריה ועלותו מוערכת בכ-53 מיליון שקל.

קבוצות רכישה - הסוף להפקרות המחירים

בנוגע לתמ"א 38 (חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), כותבים במשרד השיכון: "במהלך השנה האחרונה אירעו מספר רעידות אדמה משמעותיות בעולם אשר הציפו את החשש מאירוע של רעידת אדמה משמעותית בישראל אשר עשויה להוביל לנפגעים רבים בנפש ונזק רב לרכוש. מדינת ישראל שוכנת באזור שבו התרחשו בעבר ועלולות להתרחש בעתיד רעידות אדמה בחוזק העלול לגרום לפגיעות רבות בנפש, להתמוטטות מבנים ותשתיות. עם זאת, בישראל קיימים מבנים רבים אשר נבנו לפני שנת 1980 ואינם מותאמים לתקני בנייה העמידים בפני רעידות אדמה".

התוכנית תכלול, בין היתר, הלוואות ומענקים של עד 60 אלף שקל לדירה, כאשר מימון התכנית יוטל על משרד האוצר.

בנוגע לקבוצות הרכישה, אטיאס מציע לשים סוף לחוסר הוודאות השורר סביב המחיר הסופי של הקונים בקבוצות הרכישה. לפי הצעת המשרד, "מארגן קבוצת הרכישה יחויב לתת לכל חבר בקבוצת רכישה התחייבות למחיר מירבי וסופי של הדירה המיועדת לאותו חבר קבוצה, במסגרת ההסכם עליו חותם חבר הקבוצה במועד הצטרפותו לקבוצה".

אטיאס מציע להסדיר גם את הפיקוח והאכיפה בענף קבוצות הרכישה, על ידי חיוב הבנקים המלווים למסור לכל חבר בקבוצה ערבות בנקאית להבטחת כל הכספים ששילם במסגרת המחיר הסופי, למעט מחיר הקרקע ומיסים שהוטלו בגין רכישת הקרקע, למקרה בו לא תהיה אפשרות להשלים את הבנייה ואת מסירת הדירות לחברי קבוצת הרכישה.

"הערבות תהיה בתוקף עד למסירת הדירות", נכתב בהצעת המשרד. "במקרה בו קבוצת רכישה אינה מתקשרת בהסכם עם תאגיד בנקאי מלווה, יחויב המארגן לדאוג לכך שתימסר לכל חבר בקבוצת הרכישה ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח מאת תאגיד בנקאי או חברת ביטוח, להבטחת כל הכספים ששילם".

תגובת האוצר: מתנגדים לאטיאס, באופן חלקי

"משרד האוצר מתנגד למתן סיוע בהחזרי משכנתא בתקופה של עליית מחירי השוק", נמסר בתגובה ממשרד האוצר. "מתן סיוע לרכישת דירה בתנאי שוק שבו ההיצע חסר, תבוא לידי ביטוי בעליית מחירי הדירות והעברת כמעט כל הסיוע הניתן לידי הקבלנים, כפי שנעשה במבצעי הסיוע הקודמים של משרד השיכון ('מבצע שרנסקי').

"בנוגע להסדרת נושא קבוצות הרכישה, אנו לומדים את ההצעה של משרד הבינוי והשיכון, הנושא נמצא בדיונים גם אל מול משרד המשפטים. הצעת המימון הממשלתי לחיזוק מבני הדיור הציבורי הינה סוגיה תקציבית הנידונה במסגרת סדרי העדיפויות של המשרד. במידה ומשרד השיכון והבינוי מעוניין להשקיע משאבים בנושא עליו לממן זאת מתקציבו".