האוצר מעוניין למכור 30% מחברת הדואר לפי 1.5 מיליארד ש'

מקורות באוצר תומכים בעיקרון "הבנק החברתי" של שר התקשורת, משה כחלון ■ ההפרטה תממן את חיזוק בנק הדואר והגדלת הונו העצמי

משרד האוצר מבקש למכור באמצעות הבורסה 30% מחברת הדואר ומעריך את שווייה ב-1.5 מיליארד שקל. תמורת ההפרטה, כ-450 מיליון שקל, תשמש את חברת הדואר לחיזוק בנק הדואר, ליצירת ההון העצמי הנדרש לפעילותו ובניית התשתית המקצועית, המחשובית והאנושית של הבנק. את עבודת המטה באוצר מוביל מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן.

להערכת מקורות באוצר, כדי שבנק הדואר יוכל לעמוד על רגליו נדרשים שני תנאים - הון ראשוני שיגיע באמצעות ההפרטה, ופעילות שוטפת שנושאת עצמה מבחינה כלכלית. באוצר תומכים עקרונית ברעיון "הבנק החברתי", על פי תוכניתו של שר התקשורת, משה כחלון. כך למשל, בנק הדואר יוכל לתת מענה לכשל שוק בחיסכון פנסיוני, ולאפשר מכירת מוצרי חיסכון פנסיוני לעשירונים התחתונים. ואולם באוצר מדגישים כי הואיל ולבנק הדואר חסרה התשתית הנדרשת, כמו יועצים עם רישיון מתאים ומערכות מחשב מתאימות, יש לבצע את הנפקת המניות לציבור במהירות, ובד בבד עם תיקון חוק הדואר - כדי לממן את העלויות הנדרשות.

מוטרדים מהחישוקים

באוצר קיימת אי שביעות רצון מתזכיר החוק לתיקון חוק הדואר שהפיץ משרד התקשורת לפני כמה שבועות. על פי תזכיר החוק יורשה בנק הדואר לשלם ריבית זכות על פיקדונות הלקוחות ולשמש פלטפורמה להפצת אשראי לציבור. עם זאת, על פי התזכיר יקבל שר התקשורת סמכויות שיאפשרו לו להורות לבנק הדואר כיצד לפעול, למשל בנושא דיבידנדים. סמכויות אלו נוגדות את היות הדואר חברה ממשלתית ואת כללי הממשל התאגידי.

בד בבד מוטרדים באוצר מ"עוגנים חברתיים שלא יאפשרו לבנק לפעול ולהרחיב את פעילותו", למשל הגדרה בתקנון כי בנק הדואר יפעל ל"מטרות חברתיות". מבחינת האוצר מדובר ברעיון שיכול להיות "קו מנחה" לפעילות הבנק, אך לא סעיף המהווה חלק מהתקנון, מכיוון שמדובר בגוף עסקי. להערכת האוצר, הסמכויות שדורש כחלון יחשקו את בנק הדואר לפני ההפרטה ויפגעו בה.

לבנק הדואר כ-300 אלף לקוחות ופיקדונות בכמיליארד שקל. הואיל ואין מדובר בבנק כהגדרת בנק ישראל ואינו תחת פיקוחו, אסור לבנק הדואר לתת אשראי באמצעות כספי הפיקדונות שקיבל. כדי לתת אשראי צריך בנק הדואר להסתמך על הון שיקבל מקרנות חיצוניות שאיתם יתקשר לצורך זה, ולא יוכל להשתמש בכספי לקוחותיו. כלומר בנק הדואר יהיה רק פלטפורמה למתן אשראי - בלא שישא בסיכון. לאחר תיקון החוק יוכל בנק הדואר לתת ריבית למפקידים, אך זאת רק כנגזרת מריבית שיקבל מהפקדת פיקדונות "ג'מבו" בבנקים אחרים.

על פי מתווה ההפרטה שגובש במשרד האוצר לפני כמה חודשים יונפקו תחילה 30% ממניות חברת הדואר, שנה לאחר מכן יופרטו עוד 19% ויתרת המניות (51%) תימכר בעתיד לגורם אסטרטגי. מנכ"ל חברת הדואר הוא אבי הוכמן.