הישג לכחלון: תמיכת שרים גורפת בהגברת התחרות בסלולר

‎‎התוכנית שהציג היום שר התקשורת בממשלה נחלקת לכמה מהלכים - כולל הכנסת מפעיל סלולרי נוסף, שיידרש להקים תשתיות באופן עצמאי

‎שר התקשורת משה כחלון הציג היום (א') בממשלה את התוכנית להגברת התחרות בענף הסלולר. הרפורמות שהציג כחלון אמורות לעבור בחוק ההסדרים במסגרת התקציב לשנתיים הבאות. דיון על כך צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב. הרפורמה להכנסת חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת צפויה אף היא לעבור בחוק ההסדרים, כפי שסוכם בין כחלון לאגף התקציבים באוצר.

‎‎התוכנית להגברת התחרות בענף הסלולר, שהציג היום כחלון בממשלה, נחלקת לכמה מהלכים. הראשון הוא הכנסת מפעיל סלולרי נוסף, שיידרש להקים תשתיות באופן עצמאי; השני הוא הכנסת מפעילים וירטואליים, שיפעלו על בסיס התשתיות הקיימות; השלישי הוא מתן רישיונות למפעילי ‏VOP‏, מפעיל שמספק שירותי קול ונתונים על גבי הרשת הסלולרית; והרביעי הוא הוגנות צרכנית והסרת חסמי המעבר.

לשם יישום הכנסת מפעיל סלולר נוסף הסעיף יוצגו בישיבת הממשלה שני נושאים שיש להעביר במסגרת חוק ההסדרים שירותי נדידה פנים-ארצית ויצירת מסלול תכנון סביר להקמת אתרי שידור. שירותי נדידה פנים ארציים יאפשרו למפעיל החדש לרכוש בתקופה הראשונה דקות שיחה מהמפעילים הקיימים. האישורים נדרשים כדי לאפשר למפעיל חדש להתמודד עם המפעילים הקיימים, הנהנים מיתרונות בעיקר בתחום התשתיות. לדברי כחלון, ההתערבות נדרשת גם כדי לצלוח את חסמי הכניסה הגבוהים של השוק.

המהלך השני להכנסת מפעילים וירטואליים, למעשה כבר החל. המהלך השלישי הוא כאמור מתן רישיונות למפעילי ‏VOC‏, מפעילים שמנצלים את רשת האינטרנט בסלולר לטובת אספקת שירותי ערך מוסף, שיוצג בישיבת הממשלה ביום ה'.

המהלך הרביעי, שאותו מגדיר המשרד, הוגנות צרכנית והסרת חסמי המעבר, יכלול ארבעה נושאים שיוצגו בישיבת הממשלה: ביטול קנסות היציאה, הפחתת משך תקופת ההתחייבות, הבטחת הניטרליות ברשת ופרסום רמת התחרות ורמת השירות בתחום הסלולר.

רפורמות נוספות שאמורות לעבור במסגרת חוק ההסדרים‏, במשותף על ידי משרדי האוצר והתקשורת, הן חלוקת תדרים חדשה בתחום ה-850 מגה הרץ, תחום שבו משתמשות היום פלאפון וסלקום. המטרה של המשרדים היא להקצות את התדרים הפנויים מחדש לטובת מפעילים חדשים וכן לערוך בדיקה לגבי הצורך בפינוי תדרים שנמצאים עד היום בשימוש בטלוויזיה האנלוגית.

בנוסף מתכוונים המשרדים לתקן את חוק התקשורת כך שמפעיל סלולר או יבואן של מכשירי קצה לא יגביל בכל דרך שהיא את השימושים של מנוייו בכל סוג של שירותים או יישומים שהוא מספק על גבי רשת האינטרנט הסלולרית או את יכולותיו של מכשיר הקצה, אלא אם המנוי ביקש זאת או שר התקשורת התיר זאת במקרים מיוחדים לבקשת כוחות הביטחון.