מתכוננים לכניסת חב' חשמל: המיזם הבא בבזק - סיבים אופטיים

בזק מתכננת לפרוס סיבים אופטיים בבתי מגורים באזורי ביקוש ■ המהלך - בעקבות כניסת חברת החשמל לתחום וסיום פרויקט ה-NGN ■ לא ברור האם בזק תבקש הקלות מהמדינה בעקבות התחרות עם חברת החשמל

חברת בזק מתכננת ובודקת פרויקט להנחת סיבים אופטיים בבתי מגורים באזורי ביקוש מהשנה הבאה - כך נודע ל"גלובס". הפרויקט אמנם לא צפוי להיות רווחי במיוחד, אבל בזק, בניהול אבי גבאי ובראשות שלמה רודב, נערכת למהלך בעקבות כניסתה הצפויה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת באמצעות טכנולוגיית הסיבים האופטיים. לא ברור האם החברה תבקש מהמדינה תמריצים והקלות כדי להתמודד עם כניסתה של חברת החשמל לשוק.

בשנה הבאה אמורה בזק לסיים את פרויקט ה-NGN שלה, רשת התקשורת שמספקת מהירות גלישה של 50 מגה ביט לשנייה. הפרויקט מעסיק בצורה ישירה ועקיפה אלפים מעובדי החברה. המשמעות היא שעם סיום הפרויקט תצטרך בזק פרויקט חדש שתוכל להעסיק בו את עובדי החברה שיתפנו מעיסוקם העיקרי.

במקביל, הכניסה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת והעובדה שהוט מסוגלת להציע ללקוח מהירויות של 100 מגה ביט לשנייה ללקוח (אך אינה מקדמת מהירויות אלה) מוכיחה שבזק זקוקה לפרויקט הבא. השילוב של שני הגורמים, יחד עם העובדה שבזק עצמה תתקשה להציע מהירויות של 100 מגה בפריסה ארצית - כל אלה מביאים לכך שבזק תידרש לשדרוג נוסף של הרשת שלה. השדרוג קרוב לוודאי יהיה כניסה לתחום של סיבים אופטיים לבתי המנויים, שמאפשר "להטיס" את מהירות הגלישה ללא מגבלות.

השיטה המועדפת

לבזק יש אופציה למהלך נוסף לקיצור המרחקים בין ארונות התקשורת ללקוחות: להציע פתרונות דוגמת VDSL2, טכנולוגיה שמשפרת את מהירויות הגלישה על גבי חוטי הנחושת (הקיימים היום). בטכנולוגיה זו מאריכים את חיי הנחושת ויכולים להציע מהירויות גבוהות יותר מאשר מציעה טכנולוגיית ה-NGN.

ואולם טכנולוגיה זו היא רק תחליף לא אידאלי לסיב האופטי. בסופו של דבר, ההשקעה בסיבים אופטיים היא הטכנולוגיה המועדפת היום בעולם. ממשלות ומפעילים במדינות רבות מבינים שהתקנת טכנולוגיות ביניים היא פתרון לטווח קצר ובסופו של דבר לא יהיה מנוס מהתקנת סיבים אופטיים עד בתי המנויים.

יו"ר ועד העובדים של בזק, שלמה כפיר, אמר לאחרונה ל"גלובס" שבזק חייבת להיכנס לעולם הסיבים האופטיים לבתים, בשיתוף חברת החשמל או עצמאית. גם עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בשבוע שעבר בראיון ל"גלובס", כי הוא מאמין שבזק לא תשב בחיבוק ידיים בעקבות כניסתה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת. בבזק סירבו להגיב לידיעה.