מלחמת הריכוזיות: האוצר - רונית קן רקמה ''דיל' עם בנק ישראל

המלחמה בין הרגולטורים סביב חוק קבוצות הריכוז מסתעפת: האוצר מאשים את רונית קן על כך שהסכימה להחריג את בנק ישראל ■ קן: האוצר בולם את החוק - אין שום דיל

חזית חדשה נפתחה בין הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן לבין שר האוצר יובל שטייניץ והממונה על אגף שוק ההון והביטוח באוצר, עודד שריג, סביב סוגיית הריכוזיות וטיפולה. וועדת שרים לענייני חקיקה דנה היום (א') בהצעת חוק "קבוצות ריכוז" של רונית קן לפיה סמכויות הממונה על ההגבלים העסקים יורחבו והוא יוכל להכריז על קבוצות ריכוז (שווקים מעוטי מתחרים אשר רמת התחרותיות בהם נמוכה). לפי החוק המוצע, הממונה יוכל לתת בשווקים הללו הוראות שמטרתן להגביר את התחרות כמו הסרת חסמי כניסה לענף והסרת חסמי מעבר בין מתחרים.

החוק עורר מחלוקות רבות בין הרגולטורים שכן הסעיף המרכזי קובע כי מספיק שהממונה על ההגבלים העסקים מתייעץ עם שאר הרגולטורים כדי לנקוט בצעד ממשי בשוק ריכוזי. עם זאת, שאר הרגולטורים דורשים לשנות את החוק ולקבוע כי 'התייעצות' איננה מספיקה ונדרשת הסכמה מפורשת של הרגולטור האחר (במידה ויש) לפני שהממונה על ההגבלים העסקים נוקט בצעדים.

במהלך הדיון, חשפה קן כי היא הגיעה להבנות עם הפיקוח על הבנקים סביב החוק ובכך בנק ישראל מסיר את ההתנגדות. לפי ההבנות אליהן הגיעו ההגבלים והפיקוח על הבנקים, אם הפיקוח על הבנקים יתריע בפני הממונה על ההגבלים העסקים כי צעד שהמונה על ההגבלים ינקוט נגד בנק כלשהוא עלול למוטט אותו, הממונה על ההגבלים לא יפעל.

שר האוצר, יובל שטייניץ והממונה על שוק ההון, עודד שריג, הופתעו לשמוע על 'הדיל' החדש שנרקם מאחורי גבם בין שני הגופים וטענו כי הממונה קן הסכימה 'להחריג את הבנקים' על מנת 'לקנות' את תמיכתו של בנק ישראל לחוק שלה.

באוצר טענו כי אין הבדל מהותי בין התמוטטות בנק לבין התמוטטות של חברת ביטוח אשר מנהלת את כספי הפנסיה של מאות אלפי עמיתים. קן סירבה בעת הזו לקבל את הטענה של האוצר.

גורמים בהגבלים העסקים דוחים את טענת האוצר ומסרו ל"גלובס" כי "אנו מקיימים מרתון שיחות עם כל הרגולטורים ויש כאלו שאיתם הגענו להבנות. אנו מוכנים לדבר עם כולם ולהגיע עם כולם להבנות. לצערנו, לא עם כולם היה ניתן להתקדם. על כל פנים, אנו מאוד מעוניינים לקדם את החוק ואנו לא פוסלים הבנות עם האוצר כמו שהגענו עם בנק ישראל", אמר הבכיר.

לגבי הטענה לפיה קן החריגה את בנק ישראל הוא השיב: "אנו לא מחריגים אך אחד. אם יש סכנה להתמוטטות בנק - אנו לא נפעיל את הסמכויות. אנו לא רוצים למוטט בנק, זאת לא כוונת החוק. אין כאן כוונות פירומניות להוכיח עד כמה אנו חזקים".

גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" בתום הדיון כי "אנו מופתעים מאוד מהרצון של קן להחריג רק את הבנקים מבלי להבין את משמעות לגבי חברות הביטוח". שר המשפטים, יעקב נאמן, נוטה להסכים עם קן וטען כי אי אפשר להחריג את כולם בחוק החדש. בשבוע הבא צפויה להתקיים פגישה נוספת סביב הנושא על מנת להכריע בה.