חזון נתניהו: רשות השידור תהיה גוף מפיק ותשדר חדשות לעולם

בוועדה לביקורת המדינה הציג ראש הממשלה את תפיסתו בקשר לעתיד רשות השידור - ורמז כי אם בתוך מספק חודשים לא יושלמו הדיונים על הרפורמה ברשות, "יש אופציות אחרות"‏

‎‎ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת לראשונה את תפיסתו באשר לעתיד רשות השידור.

על-פי נתניהו, לאור העובדה כי נושא "השידור" הולך ומתעדכן במהירות בשל התקדמות הטכנולוגיה, הדיון בכל הקשור לרשות השידור חייב לעסוק ב"הפקה" של תכנים איכותיים.

לדברי נתניהו, על רשות השידור לעשות שימוש במשאב העומד לרשותה - והוא יכולת הפקת חדשות מסביב לשעון, ולכן עליה להפיק חדשות ב-3 שפות - עברית, אנגלית וערבית, ככל הנראה ב-3 ערוצים.

נתניהו הסמיך את תפיסתו על-פי המודל של "פראנס 24" הצרפתית, ש"עושה שירות גדול לצרפת", לדבריו.

נתניהו משמש כשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, ולכן זומן לדיון כדי להשיב על שאלות בנושא הרפורמה המתעכבת. "יש לנו משאב גדול מאוד - יכולת הפקה סביב השעון, רק שאנחנו לא משתמשים בזה", אמר נתניהו בהתייחסו ליכולת הפקת החדשות.

בהתייחסו לשינוי המבני ברשות אמר: "צריך להקים בית הפקות שיפיק תכנים על 'דוד ודוד' - אירועים היסטוריים - ובתחום החדשות השוטף. זה מחייב שינויים ראשוניים. יש לנו משאבים לזה, רק שהם נשאבים למבנה ארכאי".

הרעיון שאותו מציע נתניהו אינו מעוגן כיום בתוכניות הרפורמה, והוא מזכיר את תפיסת העולם שאותה הציג בעבר מזכיר הממשלה צביקה האוזר. לפי תפיסה זו, רשות השידור חייבת להפסיק לפעול כ"ערוץ" ציבורי, ולהיות גוף הפקה שיפיק תכנים בעלי עומק וערך ציבורי בעבור פלטפורמות אחרות.

נתניהו, עם זאת, לא אמר דברים אלה במפורש. לדבריו, הדיון על "שידור" הוא דיון ארכאי שכבר "התבלה". "חייבים לדבר על הפקה ולא על שידור", אמר.

‏לשאלת חברי הכנסת הנוכחים השיב נתניהו כי הוא לא נסוג בו מהצעת החוק לשינוי מבני של רשות השידור, ולדבריו, המבנה כפי שהוא מוצע היום אינו מאפשר למנות ועד מנהל שיידע לנהל. לדברי ראש הממשלה, החוק ישתנה ויובא מחדש על-ידי לשכתו. "הממשלה תתווה את דרכה", אמר.

‏באשר לטענות כי עליו לנתק את עצמו מהאחריות על רשות השידור, אמר נתניהו: "בלי התערבותי ובלי התערבות מנכ"ל משרדי זה לא יתבצע. אם לא נוביל את זה, אף אחד לא יוכל". נתניהו רמז לכך שאם בתוך "כמה חודשים" לא יושלמו הדיונים על הרפורמה ברשות, "יש אופציות אחרות" - ורמז לסגירת הרשות ופתיחתה מחדש.

‏נתניהו אמר בדיון: "אי-אפשר לבוא בטענות לשידור המסחרי על רדידות יתר. (אבל) יש מרכיב של עומק שצריך לבוא לידי ביטוי - ערכים לאומיים ודיון יותר רציני, וזה קורה בשידור הציבורי יותר מאשר בערוצים המסחריים".

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, מסר בתום הישיבה היום: "מוסכם על כולם כי יש לקדם במהירות את הרפורמה ברשות השידור ולהבטיח כי השידור הציבורי ימלא את ייעודו. על הממשלה להביא לאישור את חוק רשות השידור בהקדם, וזאת כדי להבטיח כי השידור הציבורי יישאר ממלכתי ויהיה מנותק מהפוליטיקה ומהתערבות של פוליטיקאים.

"הוועדה רשמה את הודעתו של ראש הממשלה כי תוך 4 חודשים תגובש הרפורמה ברשות השידור, ותמשיך לעקוב אחר תיקון הליקויים עליהם הצביע מבקר המדינה בדו"חות השונים".