כחלון מקדם מפעיל חדש: יפצל את הטיפול בנדידה פנים-ארצית

שר התקשורת מבקש לערוך שימוע בהיבטים הכלכליים של המהלך, ובנפרד שימוע בהיבטים הנדסיים

במסגרת הניסיונות לקדם את הכנסתו של מפעיל סלולר נוסף, החליט שר התקשורת משה כחלון להטיל על עו"ד חיים גרון, סמנכ"ל הנדסה במשרד, להכין תוכנית לקידום נושא הנדידה הפנים ארצית - מפעיל חדש קונה זמן אוויר ממפעיל קיים.

מתברר שלנושא הנדידה יש היבטים הנדסיים-תפעוליים לא פשוטים שהמשרד לא הביא בחשבון. נדידה פנים ארצית היא האמצעי החשוב ביותר שמפעילים חדשים זקוקים לו על מנת לספק שירותים בפריסה כלל ארצית במהירות. ללא פריסה כלל ארצית, או כזו שתספק כיסוי סלולרי חלקי, יתקשה מפעיל חדש לגייס מצטרפים חדשים. על כן הצורך בשירותי כיסוי ממפעילים קיימים, דהיינו, נדידה פנים ארצית.

לא כמו בחו"ל

הטיפול בנדידה מתחלק לשני חלקים: החלק הראשון הוא כלכלי. המחיר שישלם המפעיל החדש לחברות הקיימות בגין השימוש של הלקוח ברשת שלהן, כלומר כשהלקוח משתמש במכשיר הסלולר שלו במקומות שאין בהם כיסוי של המפעיל החדש. המחיר נגזר מהמחיר שייקבע לעלות קישורי הגומלין, בתוספת דמי תחזוקה ודמי התקנה שישולמו למפעיל המארח.

החלק השני הוא הנדסי-תפעולי. בניגוד לנדידה שנעשית בחו"ל, שם המשתמש הנודד משתמש ברשת של מפעיל אחד קיים בלבד, בישראל המשתמש של המפעיל החדש יידרש לנדוד בין שתי רשתות לפחות - ברשת של המפעיל החדש, ובאזורים ללא כיסוי "ינדוד" לרשת המארחת. בכך קיימות בעיות טכנולוגיות לא פשוטות שכוללות סוגיות של חיוב וגבייה, התחשבנות והבטחה של נדידה חלקה בין הרשתות.

כניסת המפעילים החדשים תגדיל את חופש הבחירה של הצרכן, תפחית את האפשרויות להעלאת התעריפים ותשפר את היעילות בגופים הפועלים בענף. על מנת שבעל רישיון חדש לשירותי סלולר יוכל להיות תחרותי, עליו לספק שירות ברמה ובאיכות גבוהות, לרבות מתן שירותים בכיסוי ארצי. מדובר בזמן רב שבו המפעיל החדש לא יוכל לספק את השירותים ברמה הנדרשת. לאור יתרונם הברור של המפעילים הקיימים על פני מפעיל חדש, בעיקר בתחום התשתיות, ובשל חסמי הכניסה הגבוהים לשוק, נדרשת התערבות חקיקתית אשר תגן עליו ותעזור לו להתחרות בצורה הוגנת, כך מסבירים באוצר לקראת חוק ההסדרים שיעלה להצבעה ביום חמישי הקרוב.