הערכות: הפרקליטות תדרוש מאסר להנגבי אם יורשע בעדות שקר

‎מחר: הכרעת הדין בפרשת המינויים הפוליטיים ■ יו"ר ועדת החוץ והביטחון נאשם בביצוע מינויים פוליטיים לחברי מרכז ליכוד בעת כהונתו כשר לאיכות הסביבה וכן בעדות שקר ושבועת שקר ■ אם יורשע, בפרקליטות ידרשו מאסר וקלון

הפרקליטות תדרוש מבית המשפט לגזור מאסר בפועל על השר לשעבר ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי (קדימה), אם ירשיעו אותו השופטים באישומים התלויים נגדו בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה.

מחר (ג') יודיעו שופטי בית משפט השלום בירושלים, בראשות השופט יואל צור, את הכרעת הדין במשפטם של הנגבי ושל מנכ"ל משרדו לשעבר, שמואל הרשקוביץ.

ל"גלובס" נודע כי בפרקליטות מתכוונים - אם אכן תושג הרשעה בתיק הנגבי - לדרוש מאסר בפועל לתקופה משמעותית, וזאת בפרט אם יורשע השר לשעבר הנגבי גם בעבירות הנלוות של עדות שקר ושבועת שקר.

במקרה של הרשעה, מתכוונת התביעה לדרוש גם שייקבע כי במעשיו של הנגבי יש משום קלון, דבר שימנע את חזרתו לפעילות פוליטית במשך שנים ארוכות. אם ירצה מאסר בפועל, תתארך התקופה שבה ייאלץ להימצא מחוץ לזירה הפוליטית אף יותר.

עם זאת, במקרה של הרשעה, לפני שלב הטיעונים לעונש יתקיים דיון בעניין עמדת התביעה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, והוא יהיה זה שיכריע מה תהיה דרישת הענישה שתציג הפרקליטות בבית המשפט.

הנגבי שימש שר במשרד לאיכות הסביבה בין השנים 2001 ל-2003. בפריימריז בליכוד בשנת 2003 התפרסם עלון ובמסגרתו "ידיעה", שבה התגאה הנגבי בהיותו שיאן המינויים, עם יותר מ-80 מינויים של חברי מרכז הליכוד ופעילי המפלגה לתפקידים במשרד הממשלתי.

באוגוסט 2004 פירסם מבקר המדינה הקודם, אליעזר גולדברג, דו"ח חמור בעניין המינויים הפוליטיים שביצע הנגבי, וקבע כי "הנגבי רמס את החוק ברגל גסה". בעקבות זאת הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, על פתיחת חקירה פלילית נגד הנגבי, שבעקבותיה הוא התפטר מתפקיד השר לביטחון פנים.

שבועת שקר

כתב האישום נגד הנגבי הוגש לבית המשפט בשנת 2006, וכלל עבירות של הפרת אמונים ושוחד בחירות. בכתב האישום נכללה רשימה של 49 מינויים פוליטיים שבהם היה מעורב הנגבי, לתפקידים במשרד כגון פקח במשטרה הירוקה, ממונה יחידות סביבתיות, רכזת פניות הציבור, רכז חינוך, דובר המשרד ועוזרת לדובר, רכז צער בעלי חיים, פרויקטורים לייעוץ כלכלי, מזכירות ועוד. לצד זאת הוא הואשם במינוי 12 מקורבים למועצה הלאומית לאיכות הסביבה ולקרן צער בעלי חיים.

לצד זאת הואשם הנגבי גם בעבירות של עדות שקר ושבועת שקר, בכך שחתם על תצהיר שהוגש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בדצמבר 2002, ובו נטען כי איננו קשור לפרסום המודעה. מאוחר יותר גם מסר עדות ברוח זו בפני ועדת הבחירות.

על הרשעה בעבירות אלה, אומרים בשורות התביעה הכללית, אין כלל ויכוח כי העונש המקובל בבתי המשפט הוא מאסר בפועל.

אם יורשע הנגבי בכל האישומים שבכתב האישום נגדו, יהווה הדבר ציון דרך במאבקה של התביעה הכללית בתופעת המינויים הפוליטיים באמצעות הכלי הפלילי.

היועץ הקודם, מני מזוז, עקב בדריכות אחרי התנהלות משפט הנגבי בבית המשפט, וקיבל עדכונים מצוות התובעים, עו"ד ארז פדן ונעמה דוברת-סולטניק מפרקליטות מחוז ירושלים, כל כמה חודשים.

תיק דגל

בתביעה הסבירו כי על אף ההיבט התקדימי בתיק זה, ועל אף טענת ה"ענישה הרטרואקטיבית" שהשמיעו סנגורי הנגבי במהלך המשפט, מדובר ב"תיק דגל" מבחינת התביעה הכללית, שיהיו לו השלכות רחבות בנוגע ליכולת להיאבק בשחיתות השלטונית בכלים פליליים, ובמינויים הפוליטיים בפרט.

בפרקליטות מציינים כי תיק הנגבי נבחר הן בשל היקפם של המינויים שעשה יו"ר ועדת החוץ והביטחון בתקופה קצרה יחסית במשרד לאיכות הסביבה, והן בשל העובדה שהוא ניצל את המשאב הציבורי שבמשרות הציבוריות הללו לצרכיו הפוליטיים, דבר שבעטיו אף הואשם בעבירה של שוחד בחירות.