נהג אגד סירב להעלות נוסעת ממוצא אתיופי: "אתם עם טיפש"

לביהמ"ש הוגשה תביעה בסך 200 אלף שקל נגד נהג אגד שסירב להעלות סטודנטית עולה מאתיופיה לאוטובוס ותקף אותה מילולית ופיזית על רקע מוצאה ■ בין היתר אמר הנהג לתובעת: "אני אחזיר אותך לאתיופיה, אתם בכלל יהודים?"

טוב שההגה בידיים של אגד? לא בטוח: לבית משפט השלום בפתח-תקווה הוגשה הבוקר (ב') תביעה בסך 200 אלף שקל נגד נהג אגד שסירב להעלות סטודנטית עולה מאתיופיה לאוטובוס, ולאחר שהצליחה לעלות חרף התנגדותו - תקף אותה באלימות מילולית ופיזית על רקע מוצאה.

התביעה חושפת לכאורה גזענות מזעזעת מצד הנהג, ניסים בן-יקר, שהשפיל את הסטודנטית מול הנוסעים האחרים באוטובוס, ובין היתר אמר לה: "השחורים האלה, מי הביא אתכם לארץ? אתם בכלל יהודים? כל הכושים האלה צריך להחזיר אתכם לאתיופיה, אני אחזיר אותך לאתיופיה, אתם עם טיפש, אתם סתם מזיקים לארץ שלנו, את לא שייכת לכאן בכלל".

מכתב התביעה שהגישה ידנו וורקה, עולה מאתיופיה וסטודנטית למדעי ההתנהגות במכללה למינהל בראשון-לציון, יחד עם עמותת טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה, עולה כי באוגוסט 2009 המתינה בתחנת המרכזית בראשון-לציון לאוטובוס אגד לתל-אביב, אך כאשר הגיע האוטובוס לתחנה והיא ביקשה לעלות עליו, סגר הנהג את הדלת בפניה וסירב לאפשר לה לעלות.

לטענת התובעת, גם לאחר שדפקה על הדלת וביקשה שיפתח, התעלם הנהג מבקשתה והחל בנסיעה. כאשר עצר הנהג ברמזור אדום ותוך כך נעתר לבקשתה של נוסעת אחרת לעלות, הצליחה אף היא לעלות לאוטובוס.

"לא מעלה אתיופים שחורים"

לטענתה, כאשר נוכח הנהג שעלתה, החל לגדף אותה בקול רם בפני כל הנוסעים וקרא לעברה: "את לא מבינה שאני לא מעלה אתיופים שחורים. מה, באתיופיה היה לכם אוטובוס? לא היה לכם אוטובוס, נכון? אז למה שלא תלכי ברגל? באתיופיה אפילו לא היו לכם נעליים, הלכתם יחפים, פה לפחות יש לכם נעליים, אז למה שלא תלכו ברגל?".

בהמשך נטען כי לאחר שוורקה שילמה על הנסיעה, ובעודה נתונה בסערת רגשות קשה, היא השיבה לנהג: "ככה תתנהג לאמא שלך, לא אליי". בתגובה תפס הנהג בחצאיתה של התובעת ומשך אותה בחוזקה, תוך שהוא מונע ממנה להתקדם לתוך האוטובוס, ואומר: "אמא שלי?! אמא שלי לא תיכנס לפה של שחורה, בואי הנה, בואי הנה". לשמע הדברים ולשמע קללות נוספות שהטיח לעברה הנהג, פרצה וורקה בבכי.

לאחר האירוע הגישה וורקה תלונה לאגד ולמשרד התחבורה נגד בן-יקר, בעקבותיה נפתח נגדו הליך משמעתי, שבסופו הוא הורשע בהתנהגות בלתי הולמת ופגיעה בשמה של אגד, ונקנס בסכום של חודש וחצי משכורת. בנוסף, משרד התחבורה הגיש כתב אישום כנגד הנהג ונגד חברת אגד.

בתביעה צוין כי במסגרת שימוע שנערך לו, הנהג לא הביע חרטה ולא התנצל, ואף השתמע מדבריו כי הוא עומד על דעותיו הגזעניות כלפי הקהילה האתיופית.

התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד תומר רייף והילה בן-הרוש ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות' ועוה"ד יסמין קשת ובת-אל אנניה אנדשאו מעמותת טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה. (ת.א. 9853-07-10).